Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • EQMontoya

    veterán

    Van itt némi sötétség, úgyhogy akkor fejtágítsunk! :)
    Szóval: az, hogy mennyi a nyomaték, az önmagában egy viszonylag keveset mondó adat. Illetve a nyomatékot az autóban sosem érezzük. Csak a teljesítményt. Kezdjük akkor a fizikával: mi adja a teljesítményt? Az, hogy valami a hengerben ég/robban, és ez forgatja a főtengelyt (nyomaték). Illetve az, hogy ez milyen gyakran történik meg (fordulat).

    A levezetésbe inkább nem mennék bele, következzék a mágikus képlet:

    Teljesítmény (Watt!) = Fordulat (1/s!) * Adott fordulathoz tartozó nyomaték (Nm) * 2 * Pi.

    Nincs ebben semmi rocket science.

    Nézzük, hogy miben más. Itt van egy 2.0 TDI nyomaték- és teljesítménygörbéje:

    Csak hogy tényleg sarkos ellenpélda legyen: Honda 1.6 VTi hasonló görbéje:

    Látható, hogy a vti az erősebb, de:
    2000-es fordulatnál a TDI a 320Nm-es nyomaték mellett már 90 lovat ad le, amivel már szépen húz.
    2000-es fordulatnál a Honda nyomatéka kb. 105Nm, tehát 32 lovat ad le.

    4000-nél a Honda még mindig csak 65 lovat ad le (kb. 115Nm mellett).

    Tehát nem nyomatékból autózunk a dízellel, hanem alacsony fordulaton adja le azt a teljesítményt, amit egy hasonló erejű szívó benzines csak jóval fentebb. Az, hogy mennyi a nyomatékmaximum, egy tájékoztató jellegű adat, láthatóan nem következik belőle semmi. Pl. az NSX csúcsnyomatéka kevesebb, mint az itt említett TDI-nek. Pedig azért picit jobban megy. :)

    [ Szerkesztve ]

    Same rules apply!

Új hozzászólás Aktív témák