X1300 Pro és X1600 XT
Hosszú várakozás után októberben végre az ATI elszánta magát a válaszlépésre, bejelentette legújabb kártyacsaládját, mely az R520 alapjaira épül, és a kanadai gyártó NVIDIA-val szembeni kudarcait hivatott kiküszöbölni az alsó-, közép- és csúcskategóriában. Az R520-szal konkrétan már foglalkoztunk egy teszt keretein belül; az X1800 XT és X1800 XL névre keresztelt, 100 ezer forint feletti kártyák technológiai újításokban nem szűkölködnek, azonban a sebességen még van mit csiszolni, a megoldást mi – és feltehetőleg az ATI mérnökei is – a Catalyst meghajtóprogram optimalizálásában látjuk. Az R520 derivánsait csak némi késéssel kaptuk kézhez.
ATI Radeon X1600 XT és X1300 Pro [+]
Kódnév | RV530 | RV515 | |||
Videokártya - Radeon | X1600 XT | X1600 Pro | X1300 Pro | X1300 | X1300 Hyper- Memory |
Gyártástechnológia | 0,09 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) | |||
Tranzisztorok száma | 157 millió | 105 millió | |||
Vertex shader egységek száma | 5 | 2 | |||
Pixelfutószalagok száma | 12 | 4 | |||
Textúrázók száma | 4 | 4 | |||
ROP-egységek száma | 4 | 4 | |||
Z-egységek száma | 8 | 4 | |||
Szálak száma | 128 | 128 | |||
GPU órajele | 590 MHz | 500 MHz | 600 MHz | 450 MHz | 450 MHz |
Memória órajele | 690 MHz | 390 MHz | 400 MHz | 250 MHz | 500 MHz |
Memória mérete | 128/256 MB | 256 MB | 128/256 MB | 32 MB | |
Memóriavezérlő | 128 bites Ring Bus | 128 bites crossbar | 32 bites Hyper- Memory |
A legkisebb RV515 minden tekintetben az R520 szűkítésének – negyedelésének – tekinthető. A nyolc vertex egységből kettő, a négy pixel quadból csak egy maradt, mely 128 szálat tud kezelni. A memóriavezérlő nem gyűrűs, hanem hagyományos crossbar. Különlegessége, hogy a 128 bites sávszélességet nem 2 x 64 bit, hanem 4 x 32 bit formában valósították meg. A Ring Bus vezérlő hiányában a gyártáskor jelentkező problémák nem érintették az RV515-ös chipet, így a Radeon X1300-ak szinte azonnal megvásárolhatóvá váltak. A 600 MHz-es GPU-val, illetve 400 MHz-en járó memóriából 256 MB-tal ellátott X1300 Pro bevezető ára a GeForce 6600 szintjén mozog.
A közepes chip kódszámozása magasabb, 30-ra végződik. Belső felépítése nagyon hasonlít az R520-éra, de néhány helyen más szervezésű. Öt vertex egysége és 12 pixelfutószalagja van – ez három quadot jelent. Míg a korábbi 12 pixelfutószalagos Radeonoknak 12 textúrázója és 12 ROP (raster operation) egysége volt, addig az RV530-nek csupán négy textúrázója és ugyanennyi ROP egysége van. További érdekesség, hogy az NV43-hoz (GeForce 6600 sorozat GPU-ja) hasonlóan a ROP egységekben megbúvó Z-tesztelők száma kétszeres – vagyis nyolc. Az ilyen felépítésű GPU árnyékok számolásában jelentős előnyre tehet szert.
Az RV530 ugyanúgy Ring Bus memóriakezelőt kapott, de esetében két 128 bites gyűrű dolgozik. Az R520-szal közös memóriavezérlő miatt az RV530-at is érintette a gyártáskor felmerülő hiba. Ebből sejteni lehet, hogy az új memóriavezérlő egyes részei (talán a logikája?) külső forrásból származik. A hibából adódó késlekedés leginkább az RV530 chipre alapozó Radeon X1600 sorozatot érintette, melynek képviselői csak november végén kerülnek a boltok polcaira.
Természetesen a két új Radeon is támogatja a kétkártyás – CrossFire – megoldást. Az X800-as családhoz hasonlóan az X1600 párban hajtásához egy átlagos és egy extra, CrossFire Edition kártyára lesz szükség. A speciális kártyák érkezésének pontos dátumáról egyelőre semmit nem lehet tudni. Az X1600 CrossFire Edition 256 MB memóriát kap. Ajánlott ára – 299 dollár – valamivel az X800 CrossFire Edition ára fölött van, ez nem túl jó jel.
Az X1000 sorozatban a CrossFire vitatott problémái eltűnnek. Mivel az X1600 és X1800 sorozat is dual-link DVI csatlakozókkal érkezik, a kétkártyás üzemmód mentesül az 1600x1200/60 Hz felbontási korláttól, az új csúcsérték 2048x1536 képpont 70 Hz fölötti képfrissítéssel. A nagyobb felbontás mellé új csatlakozó is érkezett. A Super AA már nem a PCI Express buszt lassítja, hanem a többi CrossFire módhoz hasonlóan a képösszerakó logikára hagyatkozik.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!