Új ATI-küldöttek a középkategóriában

X1300 Pro és X1600 XT

Hosszú várakozás után októberben végre az ATI elszánta magát a válaszlépésre, bejelentette legújabb kártyacsaládját, mely az R520 alapjaira épül, és a kanadai gyártó NVIDIA-val szembeni kudarcait hivatott kiküszöbölni az alsó-, közép- és csúcskategóriában. Az R520-szal konkrétan már foglalkoztunk egy teszt keretein belül; az X1800 XT és X1800 XL névre keresztelt, 100 ezer forint feletti kártyák technológiai újításokban nem szűkölködnek, azonban a sebességen még van mit csiszolni, a megoldást mi – és feltehetőleg az ATI mérnökei is – a Catalyst meghajtóprogram optimalizálásában látjuk. Az R520 derivánsait csak némi késéssel kaptuk kézhez.


ATI Radeon X1600 XT és X1300 Pro [+]

 

Kódnév RV530 RV515
Videokártya - Radeon X1600 XT X1600 Pro X1300 Pro X1300 X1300 Hyper- Memory
Gyártástechnológia 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC)
Tranzisztorok száma 157 millió 105 millió
Vertex shader egységek száma 5 2
Pixelfutószalagok száma 12 4
Textúrázók száma 4 4
ROP-egységek száma 4 4
Z-egységek száma 8 4
Szálak száma 128 128
GPU órajele 590 MHz 500 MHz 600 MHz 450 MHz 450 MHz
Memória órajele 690 MHz 390 MHz 400 MHz 250 MHz 500 MHz
Memória mérete 128/256 MB 256 MB 128/256 MB 32 MB
Memóriavezérlő 128 bites Ring Bus 128 bites crossbar 32 bites Hyper- Memory

A legkisebb RV515 minden tekintetben az R520 szűkítésének – negyedelésének – tekinthető. A nyolc vertex egységből kettő, a négy pixel quadból csak egy maradt, mely 128 szálat tud kezelni. A memóriavezérlő nem gyűrűs, hanem hagyományos crossbar. Különlegessége, hogy a 128 bites sávszélességet nem 2 x 64 bit, hanem 4 x 32 bit formában valósították meg. A Ring Bus vezérlő hiányában a gyártáskor jelentkező problémák nem érintették az RV515-ös chipet, így a Radeon X1300-ak szinte azonnal megvásárolhatóvá váltak. A 600 MHz-es GPU-val, illetve 400 MHz-en járó memóriából 256 MB-tal ellátott X1300 Pro bevezető ára a GeForce 6600 szintjén mozog.

A közepes chip kódszámozása magasabb, 30-ra végződik. Belső felépítése nagyon hasonlít az R520-éra, de néhány helyen más szervezésű. Öt vertex egysége és 12 pixelfutószalagja van – ez három quadot jelent. Míg a korábbi 12 pixelfutószalagos Radeonoknak 12 textúrázója és 12 ROP (raster operation) egysége volt, addig az RV530-nek csupán négy textúrázója és ugyanennyi ROP egysége van. További érdekesség, hogy az NV43-hoz (GeForce 6600 sorozat GPU-ja) hasonlóan a ROP egységekben megbúvó Z-tesztelők száma kétszeres – vagyis nyolc. Az ilyen felépítésű GPU árnyékok számolásában jelentős előnyre tehet szert.

Az RV530 ugyanúgy Ring Bus memóriakezelőt kapott, de esetében két 128 bites gyűrű dolgozik. Az R520-szal közös memóriavezérlő miatt az RV530-at is érintette a gyártáskor felmerülő hiba. Ebből sejteni lehet, hogy az új memóriavezérlő egyes részei (talán a logikája?) külső forrásból származik. A hibából adódó késlekedés leginkább az RV530 chipre alapozó Radeon X1600 sorozatot érintette, melynek képviselői csak november végén kerülnek a boltok polcaira.

Természetesen a két új Radeon is támogatja a kétkártyás – CrossFire – megoldást. Az X800-as családhoz hasonlóan az X1600 párban hajtásához egy átlagos és egy extra, CrossFire Edition kártyára lesz szükség. A speciális kártyák érkezésének pontos dátumáról egyelőre semmit nem lehet tudni. Az X1600 CrossFire Edition 256 MB memóriát kap. Ajánlott ára – 299 dollár – valamivel az X800 CrossFire Edition ára fölött van, ez nem túl jó jel.

Az X1000 sorozatban a CrossFire vitatott problémái eltűnnek. Mivel az X1600 és X1800 sorozat is dual-link DVI csatlakozókkal érkezik, a kétkártyás üzemmód mentesül az 1600x1200/60 Hz felbontási korláttól, az új csúcsérték 2048x1536 képpont 70 Hz fölötti képfrissítéssel. A nagyobb felbontás mellé új csatlakozó is érkezett. A Super AA már nem a PCI Express buszt lassítja, hanem a többi CrossFire módhoz hasonlóan a képösszerakó logikára hagyatkozik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés