Megérik a pénzüket - X800 GTO2 kontra 6800 GS

Tesztünk alanyai

Az X800-as család legújabb és valószínűleg utolsó tagja

Az elmúlt hónapokban – főként az ATI-nak köszönhetően – rengeteg új GPU került a videokártyák piacára, azonban ezek nagy része a 100 ezer forint feletti árkategóriát képviseli, amelyek pedig nem (X1600, X1300), azok a közép- vagy alsókategóriában versenyeznek, ennek következtében hatalmas lyuk tátong az ATI 3-as shadereket támogató videokártyáinak termékpalettáján. Az ATI Radeon X1600 XT és X1300 Pro már járt nálunk, és bár a két kártya több jelentős újítással rendelkezik, teljesítményük árukhoz képest nem volt elég meggyőző – ez főleg az X1600 XT-re igaz. Mit tehetünk tehát abban az esetben, ha eszünk ágában sincs gyorsan értékét vesztő, szinte kihasználhatatlan erőforrásokkal rendelkező GeForce 7800-at vagy Radeon X1800/X1900-at venni?

Kénytelenek leszünk körülnézni az X800-as család háza tájékán, mert bár az előző architektúrára épülő chipek nem ismerik a 3-as shadereket, nem ismerik a HDR-t, sőt nem tudják a szögfüggetlen anizót és az adaptív élsimítást sem (bár ez egy kis registry-buherálással bekapcsolható), ár/teljesítmény arányban jelenleg nagyon jó alternatívát kínálnak a vásárlók számára. Vegyük például az X800 GTO-t, mely a korábbi nagysikerű X800 Pro, majd sima X800-ra keresztelt GPU alacsonyabb csíkszélességgel gyártott variánsa, 12 futószalaggal, 256 bites memóriával és igen kedvező árcédulával. Az X800 GTO tehát napjaink egyik legsikeresebb VGA-ja – egyáltalán nem véletlenül (korábbi tesztjeink megtalálhatóak itt [X800 = X800 GTO] és itt).


Sapphire Radeon X800 GTO2 Limited Edition [+]

Mégis, mindezek ellenére néhány leleményes gyártó nem tudott nyugton maradni, és „kifejlesztette” saját X800 GTO-it, melyeknek közös jellemzőjük, hogy 12 helyett 16 futószalaggal rendelkeznek, majd a kártyát rendkívül frappánsan elnevezték X800 GTO2-nek (valójában GTO a négyzeten). Ezzel további bizonytalanságot okoztak a laikusok körében, tudniillik ekkorra már létezett X800 XT, XT PE, Pro, XL, sima X800, SE, GT, GTO és az ominózus GTO2, kifelejtettünk valamit? Természetesen nem panaszkodhatunk, hiszen ha egy gyártó 12 helyett 16 futószalagos VGA-t kínál fel egy kisebb plusz pénzösszeg ellenében, akkor azzal csak örömet okoz.

Vajon mi lehet az X800 GTO2 titka? Nincs itt semmi titok, ezek a „leleményes” gyártók egyszerűen R430-as (korábbi X800 XL) vagy R480-as (korábbi X850 XT) GPU-k köré építik fel kártyáikat, így gyakorlatilag egy eredetileg is 16 futószalagos kártyát csomagolnak be X800 GTO-ként. Egyes gyártók úgy árusítják X800 GTO-ikat, hogy már gyárilag 16 futószalagosak, mások a BIOS segítségével letiltanak 4-et, így a felhasználóra bízzák a „titkos” bekapcsolható futószalagok aktiválását egy BIOS-re-reflash segítségével (talán azért, hogy meghagyják ezt a kis örömet nekik). Az X800 GTO2 rövid története tehát ennyi, az X800 Próból lett X800, ebből X800 GTO, majd GTO2, amely az XL specifikációival bír.

Az NVIDIA erre (majdnem erre) adott válasza

Na de mégis, nem mindenki szimpatizál az ATI-val, az NVIDIA hívei számára milyen választási lehetőségek léteznek? A GeForce 7-es sorozat egyelőre nem skálázódott le a középkategóriába (talán majd a GeForce 7600), így be kell érnünk az előző széria valamelyik tagjával. A GeForce 6800 GT PCI Express-változata egész életciklusa során igencsak ritka madár volt (nem beszélve a 6800 Ultráról, melynek gyártásával már le is álltak), ráadásul drága is volt, emiatt nem jó alternatíva, ha ezt az árszegmenset választjuk. A GeForce 6600 GT manapság már nem elég gyors ahhoz, hogy középkategóriásnak lehessen nevezni, hiszen az X800 GTO ellenében már nem konkurencia jóval kevesebb, összesen 8 futószalagja és 128 bites memóriabusza miatt. Létezik még egy GeForce 6800-as, a sima GeForce 6800, mely PCI Express interfészen az NV41-es magra épül, 12 futószalaggal és 256 bites memóriával felszerelkezve komoly konkurense a sima X800 GTO-nak, de nem a GTO2-nek (azaz az X800 XL-nek).


Gigabyte GeForce 6800 GS [+]

Nem konkrétan a hivatalosan nem is létező X800 GTO2, hanem inkább az X1600 XT megjelenésének hatására dobta piacra még tavaly november elején az NVIDIA az NV42-es kódmagra épülő GeForce 6800 GS-t. Ez nem más, mint egy alacsonyabb csíkszélességgel gyártott és megnövelt órajelű GeForce 6800, azaz 12 futószalaggal és 256 bites memóriabusszal rendelkezik, és a sima 6800 325/350-es órajeleivel ellentétben 425/500 MHz-en jár. Az újítások sora ennyivel nem zárult le. A mag méretének csökkentése érdekében a ROP egységek számát lecsökkentette 16-ról 8-ra, így elérte, hogy a 6800 GS-t elég alacsony áron (kezdetekben 249 dollár volt, mostanra ez 200 alá esett, vagyis bruttó 50-60000 forint) tudja értékesíteni ahhoz, hogy borsot törjön az ATI orra alá. A korábbi tesztek mind arról tanúskodnak, hogy az NVIDIA nagyon jól számolt, mert amellett, hogy az X1600 XT alig olcsóbb, vagy ugyanolyan áron kerül forgalomba, jóval lassabb a 6800 GS-nél, így az újdonsült 6-os GeForce-nak nem maradt más ellenfele, mint az X800 GTO2, mely funkcionalitásban és időtállóságban biztosan nem veszi fel a versenyt vele, tehát csak és kizárólag az fps-ek mezején vívhat vele azonos körülmények között csatát.

 

NVIDIA GeForce 6800 GS NVIDIA GeForce 6800 GT ATI Radeon X800 GTO(2) ATI Radeon X800 GTO
GPU kódneve NV42 NV45 R480 R430
Gyártástechnológia 0,11 µm 0,13 µm 0,13 µm low-k 0,11 µm
Tranzisztorok száma 202 millió 222 millió 160 millió 160 millió
GPU órajele 425 MHz 350 MHz 400 MHz 400 MHz
Pixelfutószalagok száma 12 16 16 12
Textúrázók száma 12 16 16 12
Pixel shaderek száma 12 16 16 12
ROP-egységek száma 8 16 16 12
Pixel fillrate 3400 Mpixel/s 5600 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 4800 Mpixel/s
Textúra fillrate 5100 Mtexel/s 5600 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 4800 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 5 6 6 6
Támogatott PS- és VS-verzió 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 2.0+ (24 bit) / 2.0+ (32 bit) 2.0+ (24 bit) / 2.0+ (32 bit)
Memória órajele 500 MHz 500 MHz 490 MHz 490 MHz
Memória-sávszélesség 32000 MB/s 32000 MB/s 31360 MB/s 31360 MB/s
Memória mérete 256 MB 256 MB 256 MB 128/256 MB

A specifikációkat összefoglaló táblázatból kiolvashatóak a tények. Az ATI Radeon X800 GTO2 csak és kizárólag a futószalagok számában tér el az X800 GTO-tól, ennek következtében az elméleti maximális pixel és textúra fillrate-je 33 %-kal magasabb, mint az X800 GTO-nak. Napjaink játékaiban ez a 33 %-os előny igen komolyan kiütközhet minden olyan esetben, amikor ténylegesen videokártya-limitált beállításban játszunk. Ha visszaemlékszünk az X800 Pro és XT bemutatására, akkor látható, hogy másfél évvel ezelőtt sok esetben nem tudtuk kimutatni a 12 és 16 futószalag közötti valódi különbséget, azonban mára megváltozott a helyzet, több olyan játék is megjelent, melyben ez a plusz 4 futószalag valóságos megváltás.

A GeForce 6800 GS története kicsit bonyolultabb, hiszen a GeForce 6800 utódjának tekinthető kártya nem csak az X1600 XT ellenében, hanem a GeForce 6800 és 6800 GT helyett lép a színre. A kérdés csupán az, hogy a GS képes-e felnőni a feladathoz, és hozni azt a szintet, amit a GT-től korábban már megszoktunk. Nos, a specifikációk alapján úgy tűnhet, hogy erre nincs túl sok sansz, hiszen a 8 ROP-egység jelentősen megnyírbálta az elméleti maximális pixel fillrate értékét, ami így 50 %-kal alacsonyabb, mint a 6800 GT esetében. Mindez azonban nem jelent semmit, hiszen napjaink játékai inkább a shaderekre és textúrázókra támaszkodnak, márpedig a textúra fillrate értéke, köszönhetően a GT-nél magasabb GPU-órajelnek, nem sokkal alacsonyabb, mint az elődé (~ 10 %), és bár a vertex shaderek száma is lecsökkent 6-ról 5-re, az órajel magasabb, így az „egyenlőség” elvileg megmaradt. Szerencsére az NVIDIA a memória órajelét nem csökkentette le a GT-hez képest, így a memória-sávszélesség sem csökkent.

Még valamiről nem ejtettünk szót, ez a valami pedig a tuningpotenciál. Tesztünk alanyai nem csak specifikációik és áruk alapján tűnnek jó vételnek, de az eddigi tapasztalatok alapján rendkívüli tuningpotenciállal bírnak, ami – ha jobban belegondolunk a tényekbe – végülis evidens. Az X800 GTO2 az R480-as magra épül, márpedig az X850 XT-k (melyek már a kezdetektől fogva az R480-ra épülnek) 520-540 MHz-es órajeleken járnak. A GeForce 6800 GS esetében másról van szó, az NV42 remélhetőleg a 0,11 mikronos gyártástechnológiának köszönhetően hajtható túl, vagyis reménykedhetünk benne, hogy az NVIDIA nem egy teljesen kihajtott chipet rakott a 6800 GS-ekre. Most pedig lássuk tesztünk főszereplőit.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • GeForce 7600 GT - a méltó utód

    A legendás GeForce 4 Ti 4200 utódja, a GeForce 6600 GT is fényes karriert futott be. Most elérkezett a váltás ideje, itt a GeForce 7600 GT. Közepes Radeonok, reszkessetek!

  • A nagy VGA helyzet

    Heti összefoglalónkban az elmúlt hónapok videokártyás történéseit és a megjelenítési trendek átalakulását tekintjük át.

  • SLI és CrossFire a középkategóriában

    Három pár középkategóriás, passzív hűtésű videokártyát izzasztottunk meg: két GeForce 7600 GS, két GeForce 6600 GT és két Radeon X1600 XT feszült egymásnak.

Előzmények

Hirdetés