Hirdetés

Genius játékvezérlők

MetalStrike Pro

A legtöbb PC-s játékot úgy alakították ki, hogy sikeres irányításukhoz elég legyen a szokásos egér és billentyűzet. Sok esetben viszont az egyedi vezérlőszervek élvezetesebbé és kényelmesebbé teszik a játékot. Vitathatatlan, hogy egy repülőgépet vagy helikoptert sokkal jobban lehet kezelni botkormánnyal, mint billentyűzettel. Egyrészt a kar valósághűbb, másrészt analóg, ami annyit jelent, hogy a klaviatúra „digitális” gombjaival ellentétben nem csak maximális kitérítést kezel.

Mai tesztalanyunk, a Genius MetalStrike Pro a joystickek között a felső-középkategóriájába sorolható. A mezei daraboknál komolyabb, mert kétféle módon is tud rázkódni, de nem olyan összetett és drága, mint az erővisszacsatolásos (Force Feedback) modellek. Hogy a kisebb és nagyobb igényeket is kielégítse a Genius, létezik a MetalStrike-nak motor nélküli – 3D – és erővisszacsatolásos – FF – változata is.

Külsőre a joy modern, megállná a helyét a sci-fi filmekben is. Éleket és íveket kombináló formáján a sötét szín dominál, amit némi kékkel és a bot tövében ezüstszürkével dobtak fel. Méretes alsó részének mindkét oldalán négy-négy gomb sorakozik. Közülük a jobboldaliakat bajos lesz használni, hiszen a MetalStrike aszimmetrikus botot kapott, amit alsó támasza és feje kialakítása miatt csak jobb kézzel kényelmes használni. A balkezesek sajnos hoppon maradnak. Az alsó rész hátuljára került a gázkar – harmadik mozgástengely –, és egy Turbo feliratú gomb, amivel a gyorstüzelő aktiválható.

Feljebb haladva érdemes megfigyelni az egyetlen rugóval alátámasztott kart. Azért jó ez a megoldás, mert minden irányú elmozduláshoz azonos erőt kell kifejteni. A függőleges és vízszintes irányban is egy-egy különálló rugót használó joystickeknél az átlós mozgásoknál mindkettő ellen dolgozni kellett. A MetalStrike mechanikája hasonlít a korábban náluk járt Saitek X52-re. A rugó egy műanyaggyűrűt présel neki az alsó rész peremének. A két találkozó alkatrész valamilyen kenőanyaggal volt kezelve a kopás minimalizálása érdekében. Ezt a réteget érdemes időnként frissíteni, pótolni.

A képeken nem látszik, hogy a MetalStrike karja nem csak előre-hátra és jobbra-balra dönthető, hanem csavarható is. Ez jelenti a negyedik tengelyt, így repülőgépeknél nem csak a magassági kormány (előre-hátra), csűrőlapok (jobbra-balra) és gázkar, hanem az oldalkormány is külön kezelőszervet kap, ami oldalszeles leszállásnál nagyon hasznos lehet.

Tovább haladva felfelé a botkormányon egyelőre csak jegyezzük meg, hogy a hátán fura lyukak vannak. Fején nem kevesebb mint öt gombot és egy nyolcállású kitekintőt találunk. Elmarasztalhatnánk a Geniust hogy egy ilyen fejlett joysticknél kihagyta a magasságállítás lehetőségét, hiszen a konkurenseknél állítható alsó támasztó itt fix. Igaz, hogy ez a rész merev, de a tetején lévő csavarral módosítható a fej dőlésszöge. Ez esetünkben bőven elég volt a kényelmes fogási pozíció beállításához.

Legalul az látszik még, hogy a MetalStrike-nak nincsenek tapadókorongjai. Nem is egy nehéz darab, így arra lehetne számítani, hogy esetleg előreborul. Oldalra és hátra elég nagy a talapzat kiterjedése.

Ahogy a legtöbb modern joystick, a MetalStrike Pro is USB-vel csatlakozik a számítógéphez. Mellékelt kezelőszoftvere nem különösebben összetett, három fülből áll. Az elsőn a négy tengely, a 13 gomb és a nyolcállású kitekintő működését ellenőrizhetjük, a tengelyeket újra is kalibrálhatjuk.

A másodikon a vibramotort ellenőrizhetjük. Ennek kétféle funkciója van, amit jobb és bal erőként definiál a szoftver. Itt kipróbáltuk, hogy maximális erőn bizony alapos bizsergetésre képes a motor, de nem tud úgy ellentartani a tengelyeknek, mint az erővisszacsatolás. Mivel az egyes játékok más-más mértékben használják ki az erőt és a vibrálást, a vezérlőben ennek mértékét szabályozhatjuk. Itt kétféle – állandó és feltételhez kötött – erőhatás szerepel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés