Hirdetés

Részletek a FidelityFX Super Resolution 3-ról

Elég sok hardveren működni fog az eljárás, de nem mindegyiken lesz ugyanolyan.

Az AMD az előző év végén beszélt a FidelityFX Super Resolution 3-ról, amelyet a Gamescom alkalmából részletesebben is prezentáltak, így mára elég sokat lehet tudni a rendszer működéséről.

A felskálázó eljárás három nagyobb modulból áll majd. Egyrészt lesz maga a felskálázásért felelős rendszer, amit kiegészít a képkocka generálását biztosító Fluid Motion Frames technológia, illetve a késleltetést csökkentő Radeon Anti-Lag+. Maga a felskálázás már nem számít akkora újdonságnak, így erre külön nem térnénk ki, de a Fluid Motion Frames magában a FidelityFX Super Resolution 3 fejlesztőkörnyezetében lesz szállítva, tehát a játékba lesz beépítve, és a megfelelő adatokkal táplálva két számolt képkocka közé generál egy újat, tehát működési elvben hasonló a DLSS 3-hoz.

Maga a Fluid Motion Frames modul eltérő lesz az egyes hardvereken. Egyrészt ez a rendszer a normál képszámítással aszinkron compute módban fut majd, másrészt többféle kódút lesz az eltérő architektúrákra optimalizálva. A lényeg itt az, hogy az AMD szerint Radeon RX 6000 vagy 7000, illetve NVIDIA GeForce RTX 30 és 40 sorozatú VGA-val a legjobb minőséget biztosító kód fut majd. Itt is lehetnek nüansznyi eltérések, de nem akkorák, mint a gyengébb kódutat kapó Radeon RX 5700 vagy GeForce RTX 20 szériánál, amelyek a visszafogottabb rendszert alkalmazzák, pusztán a limitált képességek miatt. A papíron nem támogatott GPU-k nem tudják futtatni a Fluid Motion Frames modult, de magát a felskálázást igen, tehát a FidelityFX Super Resolution 3 a képgenerálás nélkül működni fog.

A Fluid Motion Frames technológiának lesz egy AMD Software-be épített verziója is. Ez eltér a FidelityFX Super Resolution 3-nál alkalmazottól, nem is kompatibilis vele, ráadásul nem rendelkezik bizonyos adatokkal a jó eredmény eléréséhez, viszont nem igényel direkt alkalmazásoldali támogatást, tehát alapvetően csak úgy működni fog majd a HYPR-RX részeként. Ehhez persze RDNA 3 architektúrájú GPU-ra van szükség.

A késleltetés tekintetében a FidelityFX Super Resolution 3 problémája ugyanaz, ami a DLSS 3 esetében. A generált képkockák nem valós bemeneti adatból készülnek, így tulajdonképpen a késleltetés növekedésére lehet számítani, hiszen a valóban számolt képkockák vissza lesznek tartva egy ideig. Az AMD ez ellen a Radeon Anti-Lag+ eljárással védekezik, ami a már meglévő Radeon Anti-Lag továbbfejlesztése. Ez a funkció a meghajtóba lesz implementálva, és minden Radeon RX 7000-es sorozatú VGA-val kompatibilis, vagyis RDNA 3 architektúra kell hozzá. Ennek a megoldásnak a lényege az, hogy a meghajtó oldalán az AMD specifikus optimalizálással egészíti ki az alap Radeon Anti-Lag rendszert, így a FidelityFX Super Resolution 3-at támogató játékok kapnak egy direkten rájuk szabott, késleltetést csökkentő profilt.

Itt felmerül a kérdés, hogy mi lesz a Radeon Anti-Lag+ eljárást nem támogató hardverekkel? Úgy tudjuk, hogy maga a FidelityFX Super Resolution 3 teljesen kompatibilis a normál Radeon Anti-Lag funkcióval is, ha azt a felhasználó opcionálisan aktiválja a grafikus meghajtón belül. Ilyen formában a Radeon RX 5700 és 6000 sorozatú VGA-k esetében is csökkenthető a késleltetés. A konkurens hardverek tekintetében sincs kizárva ez, a GeForce-okra például engedélyezhető az eszközillesztőben az Ultra-Low Latency Mode, de arról már az NVIDIA-nak kell gondoskodnia, hogy megfelelően működjön az adott játékban, így az AMD ezt a funkciót hivatalosan nem támogatja, de nem akadályozzák meg a használatát, ha a zöldek meg tudják oldani a késleltetés lecsökkentését. A problémát itt az okozhatja, hogy bizonyos alkalmazások nem szeretik, ha a Flip Queue Size paraméter 0-ra van állítva, márpedig az Ultra-Low Latency Mode gyakorlatilag ezt csinálja. Az egyes, explicit API-t alkalmazó címek ezt még felül is bírálják, tehát sokszor nem érdekli a programot, hogy a meghajtó milyen működést akar kikényszeríteni. Alternatív lehetőség lehet a Reflex direkt beépítése a FidelityFX Super Resolution 3 mellé, amit az AMD szintén nem támogat hivatalosan, de technikailag kivitelezhető. Ezekre vonatkozóan az NVIDIA-nak kell megbeszélnie a támogatást a fejlesztőkkel.

Úgy tudjuk, hogy az AMD azért választotta ezt a megoldást, mert a képgeneráló rendszerek beépítése nem tekinthető annyira nehézkesnek, de késleltetés csökkentése szükséges, Reflexhez hasonló konstrukciókat már nem annyira egyszerű implementálni. A FidelityFX Super Resolution 3-nál ezt a terhet teljesen átveszi az AMD, így a fejlesztőknek nem kell foglalkozniuk vele. Ettől a cég azt várja, hogy a saját képgeneráló rendszerük gyorsabban fog majd terjedni, mivel egy relatíve nehezen beépíthető funkcióval nem kell majd foglalkozni a programfejlesztés során.

A FidelityFX Super Resolution 3 várhatóan az év későbbi részében lesz elérhető a FidelityFX SDK-ban, de az érdeklődők már kérhetik az előzetes kódot az AMD-től. A rendszer az Xbox Series S és X, illetve a PlayStation 5 konzolokkal is kompatibilis, de szokás szerint a konkrét implementációról a konzolok gyártójának, vagy a fejlesztőstúdióknak kell gondoskodni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés