Hirdetés

Mobilizálták az Ageia mérsékelt sikerű fizikai társprocesszorát

Bár a technológia fejlesztői támogatása továbbra is jócskán elmarad a várttól, a világ első fizikai társprocesszorát (PPU) megálmodó Ageia minden jel szerint nem adja fel a küzdelmet: a gyártó időről-időre javítgatja a platformot eszközillesztő-frissítésekkel, és most – hosszú idő óta először – egy új termékkel is előállt. Az Ageia a lipcsei Games Convention alkalmával leplezte le noteszgépekbe szánt PPU-ját, a PhysX 100M-et, mely lényegében nem más, mint az asztali gépekbe szánt processzor egy kisebb fogyasztású változata.

Az Ageia által kifejlesztett lapka a testek és anyagok mozgásának kiszámítására specializálódott, s úgy tehermentesíti a központi processzort, hogy egyúttal a korábbiaknál sokkal kifinomultabb dinamikai modellek alkalmazását teszi lehetővé, figyelembe véve az anyagok valós tulajdonságait. Az Ageia megoldása merev és rugalmas testek, folyadékok mozgásának modellezésére is alkalmas, és akár több tízezer test kölcsönhatásait képes kiszámítani. A cég már korábban elérhetővé tette NovodeX nevű fejlesztői környezetét, amely lehetővé teszi a programozók számára párhuzamosított kódok írását.

Az Ageia asztali PhysX processzorainak fogyasztása nagyjából 25 watt, és a 125 millió tranzisztort tartalmazó chip működése komoly hőfejlődéssel is jár, így a PCI bővítőkártyákra forrasztott PPU-k többnyire aktív hűtéssel rendelkeznek. A PhysX 100M fogyasztását sikerült 10 wattban maximálnia a gyártónak, az Ageia mindettől függetlenül kifejezetten erős, játékra specializálódott high-end noteszgépekbe szánja az újdonságot, ezek pedig jellemzően amúgy is meglehetősen robusztus hűtési megoldással rendelkeznek, fogyasztásuk pedig a legkevésbé sem fontos szempont a vásárlók számára. Azt mindazonáltal egyelőre nem tudni, hogy mely márkák választékában tűnhet fel először olyan noteszgép, mely az új processzor tudását kamatoztatná.

A PhysX PPU-kban rejlő lehetőségek egyelőre meglehetősen kevés játékfejlesztő fantáziáját mozgatták meg: az Ageia kompatibilitási listáján mostanáig mindössze egy tucat PC-s cím szerepel, a nagyobb stúdiók közül egyedül az Epic Games és a Ubisoft karolta fel a technológiát. Míg előbbi elsősorban a még fejlesztés alatt álló Unreal Tournament 3-mal, addig utóbbi a Tom Clancy regényei által inspirált játékokkal (Ghost Recon Advanced Warfighter/2, Rainbow Six: Vegas, Splinter Cell: Double Agent – ez utóbbi valamiért csak multiplayerben) népszerűsíti a fizikai társprocesszort.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ageia

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés