Hirdetés

A Futuremark fülön csípte az Intelt

A Futuremark szerint ismét előtérbe kerültek az alkalmazásspecifikus optimalizációk, melyek eltorzítják a 3DMark Vantage néven futó tesztprogram pontozását. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy hat évvel ezelőtt a 3DMark03 esetében fordult elő komolyabb vita a program fejlesztői és az NVIDIA között. Mindennek az alapja az volt, hogy a zöldek a felemásra sikerült GeForce FX szériához olyan optimalizációkat implementáltak a driverbe, mely módosította az akkoriban kedvelt tesztprogram működését, és a valósághoz mérten felpontozta a kártyák teljesítményét. Természetesen az NVIDIA nem értett egyet a Futuremark álláspontjával, sőt folyamatosan próbált különböző módokon extra pontokat kisajtolni a GeForce FX termékekből. A vita sajnos soha nem oldódott meg, de az új szériák megjelenésével a feledés homályába merült. A csata kapcsán a legnagyobb seb a 3DMarkon esett, ugyanis a történtek hatására számos tesztoldal megkérdőjelezte a program hitelességét.

A Futuremark természetesen tanult a hibákból, és a későbbiekben megjelenő tesztprogramok esetében egy szabályrendszert vezetett be, ami kimondja, hogy a meghajtó nem tölthet be specifikus optimalizációkat, ha érzékeli a program indítását (ez alól csak az SLI és a CrossFireX rutinok képeznek kivételt). Amennyiben egy driver megszegi az előírásokat, tiltólistára kerül. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztők minden olyan eredményt érvénytelennek minősítenek, amelyek a problémás eszközillesztővel kerültek feltöltésre vagy lemérésre.

A megkötések megtették a hatásukat, ugyanis senki sem próbálkozott a szabályok áthágásával. Az Intel azonban a Windows 7 operációs rendszerhez olyan meghajtót adott ki, ami nem felel meg az elvárásoknak, így a 15.15.4.1872-es verziószámú drivert a Futuremark nem is tekinti mérésre alkalmasnak. A Santa Clara-i óriáscég szerint az új eszközillesztőbe épített rutinok nem okoznak képminőségromlást, csupán arról van szó, hogy az erős pixel- és vertex shader terhelés esetén a processzor segít az IGP-nek a geometriával kapcsolatos feladatokban. A szóvivő elmondta, hogy a 3DMark Vantage mellett a Call of Juarez, a Crysis, a Lost Planet: Extreme Conditions és a Company of Heroes esetén is hasonlóan működik a rendszer. A játékok esetében igazat is lehet adni az Intelnek, hiszen az csak jó a felhasználónak, ha az adott program gyorsabban fut.


3DMark Vantage - Forrás: The Tech Report

A The Tech Report egy gyorstesztet is készített, amiben egy G41 Express lapkára épülő alaplap segítségével lemérték, mekkora gyorsulást okoz az optimalizáció a 3DMark Vantage és a Crysis Warhead alatt. A képeken látható, hogy az indítófájl átnevezése után komoly mértékben visszaesett a teljesítmény, tehát tényleg van hatása az Intel beépített rutinjainak. A felhasználók szempontjából ez örömteli, hiszen nagyobb teljesítményt kapnak a kifizetett pénzért cserébe. Ennek megfelelően az optimalizálással a játékok szempontjából nincs is gond. A 3DMark Vantage esetében viszont problémás, mert nem felel meg a Futuremark szabályainak, amiket a konkurens vállalatok betartanak.


Crysis Warhead - Forrás: The Tech Report

A The Tech Report mérései alapján érdemes azt is megnézni, hogy a 3DMark Vantage eredményei mennyire nem tükrözik a valós erőviszonyokat. A tesztben szereplő, Core 2 Duo E6300-as processzorral működő Intel platformot összemérték egy hasonló árazású AMD 785G-s alaplappal, amiben egy Athlon II X2 250-es központi egység dolgozott. A két rendszer 2100 pont körül teljesített a Futuremark tesztprogramjában, ám a Crysis esetében az AMD-s gépezet másodpercenként 30 képkockát pumpált ki magából, ami még az új driverrel készült inteles eredménynél is jelentősen jobb.

A körülményeket figyelembe véve a Futuremark láthatóan mindent elkövet a szabályok betartatásáért, de félő, hogy ismét a 3DMark hitelessége húzza majd a rövidebbet. Márpedig a híres tesztprogram népszerűsége az elmúlt évek alapján folyamatosan csökken, így az Intel akciója rendkívül káros lehet a stúdióra nézve.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés