Hirdetés

Komolyan begyújtotta a Vulkan-rakétát a Croteam

A Serious Sam játékokról elhíresült cég nem a levegőbe beszélt idén. Tényleg elhozzák a Vulkan API-t a legtöbb játékukba.

A Croteam sok PC-s játékos számára ismerős stúdió, hiszen nekik köszönheti az ipar a A Serious Sam játékokat, amelyek ha műfajt nem is teremtettek, de elképesztően szórakoztatóak voltak. Az alkotások mögött azonban komoly munka húzódott, hiszen a független stúdiók helyzete mindig nehéz. Nincs ott egy hatalmas kiadó pénzeszsákja, ami megnehezíti a fejlesztéseket is.

Ez a Croteam technológiáin is meglátszott, bár a Serious Engine 1 kifejezetten kedvező képességeket kapott a maga idejében, viszont a Serious Engine 3-ig a fejlesztés igen kötött formában zajlott. A stúdió többek között nagyon lemaradt a multiplatform fejlesztéseivel, amelyet a Serious Engine 3.5-ben próbált bepótolni, de az első igazán multiplatform rendszerük a Serious Engine 4 volt. Ez a független stúdióknak azért fontos, hogy egy játékkal a lehető legtöbb platformot tudják célozni, és érthető, hogy a vállalat miért volt hátrányban az előző évtizedben, hiszen az akkori rendszereik maximum két platformot kezeltek.

Ma már ez a probléma a múlté, amit mutat, hogy a legújabb videojáték-motorjuk szinte minden platformot támogat. Ugyanakkor a Croteam számára nagyon komoly hátránnyá vált időközben, hogy kis stúdióként számos olyan kiadott játékot kell támogatniuk, amelyek eltérő kódbázisra épülnek. Emiatt a cég az elmúlt időszakban hozott pár érdekes döntést, amiről az egész ipar példát vehet, hiszen a fejlesztés és a terméktámogatás, korlátozott anyagiakból történő menedzselésének magasiskoláját láthatjuk.

A vállalat számos kellemes dolgot összekötött a hasznossal. Egyrészt a Serious Sam VR: The Last Hope című, VR-hez tervezett program kapcsán rengeteg olyan rajongói igény merült fel, amelyet a cég nem utasított vissza, hanem kiszolgált. Az egyik ilyen a kooperáció volt, de ennek túl nagy jelentősége nincs, mivel csak döntés kérdése a beépítése, a VR-on belüli szabad mozgás azonban már jóval komolyabb probléma. A The Last Hope epizódot csak meghatározott állásokból való játékra tervezték, így a Croteam azt találta ki, hogy a korábban megjelent Serious Sam játékokat ülteti át VR-ra. Ezt nyilván elég jól el lehetett adni a rajongóknak, de a mögöttes szándék nem csak az igények kiszolgálása volt, hanem az egységesítés.

Azzal, hogy a Croteam meghozta ezt a döntést, a vállalatnak át kellett ültetnie a Serious Sam HD: The First Encounter, a Serious Sam HD: The Second Encounter és a Serious Sam 3: BFE játékokat az új verziójú videojáték-motorjukra, majd erre alapozva készíteni mindhárom címből egy VR verziót. Hogy ez miért jó számukra? Mert így megoldják az eltérő kódbázisok támogatását. Innentől kezdve csak az új Fusion verziók lesznek támogatva, amelyeket az eredeti játékok tulajdonosai ingyen megkapnak. Ezzel lényegesen csökken a terméktámogatásra vonatkozó költség, ugyanis a folyamatos fejlesztések fél tucatnál is több játékba tudják úgy beépíteni, hogy még a tesztelés is minimalizálható. Ennek pedig csupán az az ára, hogy a DirectX 9-es leképezőtől búcsúzni kell.

A DirectX 9 helyett van viszont Vulkan leképező, amely a The Talos Principle játékukban mutatkozott be, és ilyen formában megkapja ezt az összes újabb Serious Sam. Ez összesen kilenc olyan Croteam játékot jelent, amely Vulkan támogatást kap. Egészen pontosan a Serious Sam VR: The Last Hope, illetve a Serious Sam HD: The First Encounter, a Serious Sam HD: The Second Encounter, a Serious Sam 3: BFE és a The Talos Principle úgynevezett flat, valamint VR változatairól van szó. Ezek közül a flat, vagyis a VR-t nem támogató verziókra vonatkozóan a támogatás már kész van és elérhető, így már csak a VR verziókat kell megvárni. A rakéták tehát komolyan égnek, a Croteam szélsebesen halad előre.

A Vulkan támogatása pedig nem egyfajta úri hóbort, ugyanis a kisebb stúdiók egyik nagy problémája az lesz ezekkel az új explicit API-kkal, hogy nehéz lesz jól kitesztelni házon belül a működést. Ugyanakkor ezzel a módszerrel a játékosok bétatesztelővé léptek elő. Ez persze nem kötelező, de ha sokan játszanak így, és visszajelzést adnak, akkor tulajdonképpen a munkát segítik. Márpedig a legfontosabb lépcső még a Croteam előtt áll, ugyanis a Vulkan támogatása jelen formában egy wrapperen keresztül van megoldva, függetlenül attól, hogy többszálú a munkavégzés vagy sem. Vagyis ez ma még nem sokat ér, viszont a leképező kódjának jelentős része így sem fog változni, tehát végeredményben egy aktívan tesztelt környezetben kell majd a videojáték-motor működésének dizájnját megváltoztatni, annak érdekében, hogy a objektumok leképezéséhez szükséges összes tényező gyorsítótárazható legyen a pályabetöltéskor, ami a szükséges strukturális átalakítással együtt jelentős gyorsulást fog eredményezni. Ez lesz a végső fejlesztése a Croteamnek az aktuális rendszerre vonatkozóan, és a többlépcsős fejlesztési modellel gyakorlatilag azon kevés független stúdióhoz fognak tartozni, amelyek alapjaiban Vulkan API-hoz szabott leképezővel dolgozó játékokat szállíthatnak majd a jövőben. Ez jól mutatja, hogy átgondolt stratégiával még a kis szereplők számára is opciót jelenthetnek az explicit API-k. Az persze még kérdéses, hogy az utolsó és egyben legnehezebb lépcsőt hogyan vezényli le a Croteam, de ha eddig eljutottak, akkor ezt valószínűleg már meg fogják oldani.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés