Hirdetés

Megkapta a több GPU-s módot a Vulkan API új frissítése

A Khronos Group az 1.1-es verzióval még nem készült el, de a leginkább igényelt funkciót azért beépítették az évfordulóra.

A Vulkan API az előző évi GDC alkalmával vált véglegessé, így a Khronos Group tulajdonképpen az első évfordulót ünnepli az aktuális GDC rendezvényen. Eredetileg az 1.1-es verzió bemutatását tervezték erre az eseményre, de sajnos ez a fejlesztés nem készült el, így a Vulkan API nem lépett szintet, viszont a konzorcium a leginkább igényelt funkciót beépítette, aminek valószínűleg sok játékos örül majd.

A Vulkan legnagyobb gondja ugyanis a konkurens DirectX 12 API-hoz viszonyítva az volt, hogy nem támogatott semmilyen több GPU-s módot. Ezáltal a fejlesztők a játékosok PC-iből csak egy GPU-t tudtak kihasználni, holott a Microsoft API-ja ebből a szempontból igen sokszínű lehetőségeket biztosított. Eredetileg a több GPU-s mód a Vulkan 1.1-ben érkezett volna, de a következő nagy frissítés elhalasztásával bekerült az aktuális 1.0.42-es verzióba.

A Vulkan API aktuális változata többféle több GPU-s modellt kínál. Egyrészt ott a linkelt megoldás, amely gyakorlatilag az AMD CrossFire és az NVIDIA SLI másolata. Valójában ezek csak a működés szempontjából hasonlítanak a régi módszerhez, de közük nincs a CrossFire-höz és SLI-hez, mivel a működést nem a meghajtó, hanem maga az API biztosítja a WDDM felületen belüli linked display adapter módot aktiválva. Ebből az is kitalálható, hogy ez a rendszer csak Windows operációs rendszeren üzemképes. Alternatív megközelítés az explicit kontroll, amivel a fejlesztő maga alakíthatja ki a több GPU-s mód működését, ami lehet AFR vagy SFR, de lényeges, hogy a vezérlést az adott alkalmazás végzi. Végül újítás az eszközcsoportok létrehozása, aminél úgy vonhatók össze bizonyos VGA-k, hogy azok a program számára egy fizikai eszköznek látszanak. Ez tulajdonképpen az explicit kontroll kiegészítése további lehetőségekkel, így igen bonyolult több GPU-s lehetőségek is kialakíthatók.

Mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a Vulkan új, 1.0.42-es verziójában a több GPU-s lehetőség, illetve számos más újítás az úgynevezett KHX kiterjesztésen keresztül érhető el. Ez azt jelenti, hogy a kiterjesztést maga a Khronos Group fejlesztette és hitelesítette, de a KHR jelölésű társakkal szemben ezek idővel kikerülnek az API-ból. Emiatt a konzorcium arra kéri a fejlesztőket, hogy ha szállítanak is olyan programot, amely KHX kiterjesztéseket használ, mindenképpen figyeljenek oda arra, hogy ezek később eltűnnek, és a helyüket KHR jelzésű verziók veszik át, akár némileg módosított formában, vagyis álljanak készen az adott alkalmazás frissítésére, ha az API-ra vonatkozó változások bekövetkeznek.

A KHX kiterjesztésekkel egyébként a Khronos Group fejlesztői visszajelzéseket szeretne kapni, így a konzorcium hatékonyabban tudja majd fejleszteni a Vulkan API-t.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés