Hirdetés

Bemutatkozik a GeForce 7800 GTX

Az NVIDIA ma bemutatta a G70 kódnevű grafikus processzorra alapozó GeForce 7800 GTX kártyáját. Az új 3D-gyorsító GPU-ja 430 MHz-en, a mellé rendelt, 256 bites buszra csatlakozó GDDR3 memória pedig 600 MHz-es (1,2 GHz-es effektív) órajelen fut a gyári referencia szerint. Az új chip elődjéhez hasonlóan 0,11 mikronos csíkszélességű technológiával készül, ám a régi csúcsmodellekhez képest számottevően nőtt összetettsége: a 302 millió tranzisztor a geometriai egységek és a pixelfutószalagok számának növekedéséből adódik – előbbiekből 6 helyett immár 8, utóbbiakból 16 helyett 24 került a lapkára.

A több feldolgozóegység már önmagában elegendő a teljesítmény növeléséhez, de az NVIDIA-nál biztosra mentek, áttervezték a futószalagokat. Az eredmény egy hatékonyabb architektúra lett, mely javarészt ugyanazt tudja, mint a korábbi – hatos – generáció, de gyorsabban. A gyorsulás kulcsa a vertex- és pixelszámolásban egyaránt gyakran alkalmazott MADD (Multiply-ADD) utasítás – melynek képlete d=a*b+c – áttervezése; az elődhöz képest ezt a műveletsort kétszeres hatékonysággal végzi az újonc. Ezenkívül mintegy 30 százalékkal gyorsult a geometriai adatok háromszögekbe rendezése; valamint még részletesebb felületi mintázatok kialakítását segíti az ATI-nál megismert normal map-tömörítési eljárás, a 3Dc alkalmazása, mely mellé egy saját fejlesztésű (V8U8) algoritmus is került.

Bár nincs új Shader Model, és nem növekedett a számítási precizitás, az Intellisample 4.0 technológia szolgál néhány érdekességgel. Bővült az élek csipkézettségét kiszűrő Anti Aliasing eljárások arzenálja. A transparency supersampling és multisampling olyan átlátszó felületekkel is megbirkózik, melyeknél a korábbi eljárások csődöt mondanak. Ilyen például a finom drótkerítés vagy az aljnövényzet.


Transparency supersampling - forrás: NVIDIA

Természetesen a GeForce 6 bemutatásakor kiemelt HDR (nagy dinamikájú renderelés) továbbra is a húzófunkciók között szerepel, ugyanúgy, mint a két grafikus kártya összekapcsolását lehetővé tevő SLI. Érdekesség, hogy a GeForce 7800 GTX a DirectX 9.0c és OpenGL 2.0 mellett már a Windows Longhornban debütáló Microsoft Windows Graphics Foundation 1.0 szabvánnyal is kompatibilis.

Egyelőre még csak az NVIDIA-tól származó teszteredményekkel rendelkezünk, melyek szerint a GeForce 7800 GTX átlagosan másfélszer gyorsabb a GeForce 6800 Ultránál – ilyen mérvű sebességnövekedés azonban csak a legerősebb processzorok mellett, magas felbontásban, képminőségjavító hatások bekapcsolásával mutatható ki. A korábbinál kedvezőbb lehet ugyanakkor a számítási teljesítmény/energiafelvétel mutató, hiszen a GeForce 7800 GTX maximális fogyasztása 100-110 watt. Egy ilyen videokártyához a gyártó legalább 350 wattos (22 A a 12 V-os ágon), SLI-s rendszerhez pedig már minimum 500 wattos (30 A a 12 V-os ágon) tápegységet javasol.


[+]

A referenciakártyán – a legtöbb gyártó ezt fogja követni – két DVI-I kimenet és egy VIVO-s, HDTV-kompatibilis videocsatlakozó található. A videóanyagok kezeléséért és képminőségének javításáért a hatos sorozatban is megtalálható PureVideo szolgáltatás felel. Az NVIDIA bejelentése ezúttal nem paper-launch, számos gyártó ezzel egyidejűleg megkezdte az új termék szállítását. Korábbi híradások szerint a GeForce 7-es szériában kisebb teljesítményű grafikus kártyák is megjelennek, ezekről azonban a vállalat egyelőre nem adott tájékoztatást.

rudi és janpotocki

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés