Hirdetés

Hivatalosan is bemutatkozott a Qualcomm Snapdragon 805

A Qualcomm Snapdragon 805 jelzésű SoC IGP-jéről már korábban is lehetett tudni, hogy igen erős alternatíva lesz a mezőnyben, de az Adreno 420 tényleges képességeit eddig titkolta a vállalat, noha kétségtelen tény, hogy a lapka egyéb jellemzői már az elmúlt év végén is kiderültek. Ezeket nem is részleteznénk túlzottan, hiszen lényegében nem változott semmi, és az IGP amúgy is sokkal érdekesebb.

A Qualcomm meglehetősen vitatható időpontot választott arra, hogy beszéljen az Adreno 420-as fejlesztés, főleg DirectX API-val kihasználható újításairól, hiszen a vállalat a Google I/O konferenciájára készülve tett előzetes bejelentéseket. A keresőóriás Android platformja azonban nem használja a Microsoft API-ját, de azért az OpenGL ES 3.1 támogatása így is kedvező lehet. Ezt minden bizonnyal egy érkező Android frissítésben ki is lehet majd használni. Természetesen az OpenCL 1.2 és a Renderscript kezelése is biztosított.

Kezdésnek az Adreno 420 az egyik legjobb tudással rendelkező ultramobil grafikus vezérlő, hiszen támogatja a DirectX 11.2-es API-t, annak is a D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 szintjét, tehát bizonyos értelemben az asztali GeForce-oknál is többet tud, ugyanakkor az Intel és az AMD friss grafikus megoldásainál már nem, legalábbis ami a szabványos funkciókat illeti. Az opcionális technológiák szempontjából kiemelendő, hogy az új generációs textúrázók támogatják az ARM ASTC textúratömörítési szabványát, melyet például egyik PC-s grafikus vezérlő sem kezel.

Az Adreno 420 alapvető fejlesztése még, hogy rendkívül sokat javult a textúraszűrés minősége, valamint sok mintával dolgozó anizotropikus szűrési eljárásokat is használhat. A vállalat szerint a fejlesztések azt a célt szolgálják, hogy a mobil grafikus vezérlők által előállított képminőség hasonlítson a PC-s szintre, ami eddig nem volt prioritás az ultramobil szegmensben, de lényeges különbségekről beszélünk, illetve a minőségi szűrés bevezetése által okozott extra fogyasztás sem vállalhatatlan mértékű. Persze félreértés ne essék még mindig nem beszélhetünk PC-s vagy konzolos minőségről, de ahhoz képest, hogy mekkora a fogyasztásbeli eltérés a tényleges differencia a képminőség tekintetében bőven elfogadható határon belül mozog. Nem beszélve arról, hogy a textúraszűrés minősége szoftveresen paraméterezhető, így részben egy grafikus eszközillesztőben beállított implementációról van szó.

Az Adreno 420-ban található shader egységek száma sajnos ismeretlen. Erről a Qualcomm nem is szeretne beszélni, így az elméleti számítási kapacitás is titkos adat. Sikerült azonban megtudnunk, hogy az új IGP-ben két darab ROP blokk van, mely összesen 8 blending egységet eredményez. Ennek köszönhetően a rendszer 500 MHz-es órajel mellett képes elérni a 4 gigapixel/másodperces pixel kitöltési sebességet, mely az ultramobil grafikus vezérlők között kiemelkedő értéknek számít. A vállalat szerint a két ROP blokkra azért van szükség, mert a mai tableteket igen komoly felbontást kínáló kijelzővel szerelik. A cég reményei szerint a Snapdragon 805-re nem kell alkalmazniuk a fejlesztőknek azt a trükköt, hogy az adott játékból származó képkockát csak a natív felbontás negyedével számolják, majd felskálázzák, mivel ilyen működési modell mellett a komolyabb natív felbontás a játékokban csak egy kirakatfunkció, és a valóságban semmit sem ér.

A Qualcomm utalt rá, hogy a Adreno 420 az első IGP-jük, amely támogatja majd a Microsoft DirectX 12-t, minimum a fentebb említett, D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 szint elérhetősége mellett. Ez nyilvánvalóan egy fontos szempont, hiszen a Windows Phone platform idővel megkapja az API-t, és a Qualcomm a Microsoft hardverpartnere ezen a területen. Akár Windows RT operációs rendszert futtató tablet is érkezhet az új Snapdragon rendszerchipre.

A Swimmer technikai demonstráció
A Swimmer technikai demonstráció

A vállalat az Adreno 420 képességei miatt nemcsak a megszokott piacokat támadja meg, hanem arra ösztökéli a gyártókat, hogy építsenek a termékre androidos konzolokat, hiszen most tényleg lényeges előrelépés történt a technológia szempontjából. Erre vonatkozóan a cég készítette egy Swimmer nevű technikai demonstrációt, melyet 2K-s felbontásban 60 képkocka/másodperces sebességgel képes futtatni a maximum 5 wattot fogyasztó Snapdragon 805, ami nagyjából mutatja, hogy mire képes a hardver.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés