Hirdetés

Összehozta az OpenCL és OpenGL támogatást az ARM-os Windows gépekre a Microsoft

Mindezt DirectX 12 API-n keresztül, és még értelme is volt a fejlesztésnek, hiszen a Photoshop máris használja.

Még tavasszal írtunk arról, hogy jön az OpenCL és az OpenGL a DirectX 12 API-ra, amin a Microsoft és a Collabora dolgozott. A rendszer most bevetésre is kerül, ugyanis a redmondi óriáscég bejelentette az OpenCL and OpenGL Compatibility Packet, amit kifejezetten az ARM-os Windows rendszerekhez szánnak.

A Microsoft problémája az, hogy amíg az AMD, az Intel és az NVIDIA elég jól támogatják natívan az említett API-kat, addig a Qualcomm implementációja finoman szólva is rendkívül rossz minőségű. Emiatt nem is nagyon erőltetik ezeket az ARM processzort használó Windows operációs rendszert futtató gépeken, de a DirectX 12 API azért elég jól megy nekik. Igen ám, de számos fontos alkalmazás használ Windowson OpenCL vagy OpenGL API-n keresztül megvalósított GPU-s gyorsítást. Ez eddig azért nem számított, mert az x86/AMD64-re írt programok egy emulációs rétegen keresztül futnak, amelynek a GPU-s gyorsításra vonatkozó támogatása több szempontból is eléggé korlátozott, de a cégek elkezdték tervezni a népszerű programok natív ARM portjait. Például az Adobe nemrég adta ki a Photoshop képszerkesztő Windows ARM verzióját. Igaz ez még csak béta formában érhető el, és számos funkció még hiányzik belőle, de az látszik, hogy folyik a háttérben a munka.

A gondok itt jönnek, ugyanis natív támogatás mellett megszűnnek az emulációs réteg limitációi, vagyis reálisan futtathatóvá válnak a OpenCL vagy OpenGL API-kra írt kódok, de a feladathoz fel kellene nőniük a Qualcomm meghajtóinak is. Mindez rendkívül hosszú időbe kerülhetne, viszont az ARM-os gépek esetében a Microsoftnak igencsak érdeke, hogy a lehető legjobb benyomást tegyék a felhasználókra, vagyis túl kockázatos lenne itt a natív implementációkra bízni a jövőt. De nem is kell, ugyanis a Collaborával végzett közös fejlesztés pont arra jó, hogy a meglévő DirectX 12 implementációk futtassák az OpenCL és OpenGL kódokat. Ráadásul ez elég hatékony ahhoz, hogy a gyakorlatban is lehessen rá építeni, továbbá megfelelő a felkínált támogatás, hiszen a kritikus alkalmazások zöme amúgy sem rendelkezik OpenCL 1.2-nél vagy OpenGL 3.3-nál nagyobb igénnyel.


(forrás: Microsoft) [+]

A Microsoft a rendszert egyelőre a Photoshop ARM-os verziójához készítette, erre van tesztelve, ugyanakkor elvi akadálya nincs annak, hogy más ARM-ra írt, OpenCL vagy OpenGL API-t használó program is fusson rajta. A gyakorlatban persze lehetnek problémák, így a visszajelzéseket természetesen várják.

Az OpenCL and OpenGL Compatibility Pack az alábbi oldalról tölthető le, és azokhoz a May 2020 frissítéssel rendelkező Windows 10 eszközökhöz érdemes telepíteni, amelyek nem rendelkeznek az OpenCL és OpenGL API-k natív támogatásával, de a DirectX 12-vel elboldogulnak. Itt tényleg elsődlegesen az ARM-os gépekre kell gondolni, de maga a csomag elméletben kompatibilis az x86/AMD64-es rendszerekkel is. Persze utóbbi esetben nincs sok haszna, mivel az AMD, az Intel és az NVIDIA natívan is támogatja a szóban forgó API-kat.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés