Hirdetés

Kézikonzolokba kerülhet az ARM Mali nevű GPU-ja?

Az ARM-ről tudjuk, hogy az alacsony fogyasztású processzorarchitektúrák területén igencsak aktívak, aminek köszönhetően a legtöbb mobil készülék ARM alapokra építkezik. Felmerülhet a kérdés, hogy így van-e ez a GPU-knál is. Nos, az ARM régóta rendelkezik a Mali nevű architektúrával, mely jelenleg három verzióban érhető el. A Mali-55-nek rendkívül egyszerű a felépítése, így kevés helyet foglal, és a fogyasztása is alacsony. A Mali-200 már komolyabb rendszer, hiszen támogatja az OpenGL ES 2.0 szabványt, valamint 3D-s gyorsításra is képes. A legújabb Mali-400 MP viszont igazán erős, skálázható architektúra, így jelentősen túltesz elődein.

A vállalat szóvivője a TG Daily néven futó weboldalnak elárulta, hogy nem látja akadályát a Mali-400 MP kézikonzolban való alkalmazásának. A licencelhető architektúra maximum négy darab úgynevezett fragment processzort tartalmazhat, amelyek mellett egy vertex feldolgozó is jelen van. A rendszer tile-based rendering technikát használ a leképzésre, ami a kiszámítandó képkockát azonos méretű, több pixelből álló mozaikokra, szakmai néven tile-okra osztja fel. A leképzés megkezdése előtt meg kell határozni, hogy mely háromszögek érintik az adott mozaikot, mivel a számítás szempontjából csak ezek a poligonok számítanak. A háromszögeket mélység szerint egymás mögé kell rendezni, majd meg kell vizsgálni, hogy a mozaikban található képpontokból kilőtt virtuális sugarak mely háromszöget, esetenként háromszögeket metszik először. Ha minden megvan, akkor – az alkalmazott szűrésnek megfelelően – el kell végezni a pixelek színinformációinak kiszámítását. Az alacsony fogyasztású GPU architektúrák a felesleges munkavégzés elkerülése érdekében használják ezt az elgondolást, mivel a háromszögek sorba rendezése kevesebb időbe kerül, mint számolgatni az egyébként nem látható információkat, továbbá a felhasznált memória sem elhanyagolható szempont.

ARM Mali-400 MP
ARM Mali-400 MP

A Mali-400 MP támogatja az OpenVG 1.0-t, illetve az OpenGL ES 1.1-es és 2.0-s API-kat, valamint képes az HD videók gyorsítására is, sőt az élsimítás sem esik nehezére. A vállalat szóvivője derűlátó, és elmondta, hogy az ARM célja a lehető legtöbb területet lefedni a CPU-s és GPU-s architektúráikkal. A cég legnagyobb ellenfele az Imagination Technologies, ők a rendkívül erős PowerVR rendszereket fejlesztik, melyek közül az SGX545-ös típusjelzésű megoldás már a DirectX 10.1-es API-t és az OpenCL 1.0-s platformot is támogatja. A harc tehát meglehetősen nehéznek ígérkezik, de kellő fejlesztéssel bármi lehetséges.

A Mali GPU-család iránt egyébként a Samsung is érdeklődik, olyannyira, hogy már licencelték is az architektúrát. Bár a dél-koreai óriáscég nem gondolkodik kézikonzolban, a telefonok piacán minden bizonnyal hasznát vehetik majd a rendszer képességeinek, akár a játékok szempontjából is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • ARM

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés