Hirdetés

Sugárkövetéssel taglózná le az ultramobil GPU-k piacát az Imagination

A C-Series termékcsalád megoldotta a koherencia problémáját, nagy kár, hogy a jelenlegi grafikus API-k miatt ennek nincs nagy haszna.

Az Imagination két éve mutatta be az A-Series GPU IP-it, amelyeket múlt októberben követett a B-Series generáció. Ezek az alaparchitektúrát tekintve rendkívül hasonlók, inkább a teljesítmény szempontjából voltak fejlesztések, no meg a chiplet felé való lépdelés említhető meg, elkészült azonban az új C-Series opció is, amely már komolyabb extrákat kínál.

A C-Series GPU IP kapcsán fontos szem előtt tartani, hogy a fő célja a hardveresen gyorsított sugárkövetés megvalósítása ultramobil szinten, és emiatt eleve a felsőházat célozza meg, hiszen kell egy minimális teljesítmény, ami mellett magának a sugárkövetésnek is értelme van. A minimum kiépítés egy úgynevezett CXT-48-1536 RT3-as dizájn lesz, ami órajelenként 48 texel és 1536 darab FP32 operációt biztosít, miközben három RAC, azaz Ray Acceleration Cluster található benne.

Imagination CXT-48-1536 RT3
Imagination CXT-48-1536 RT3

A B-Series BXT-32-1024 maximális, nem skálázott dizájnjához viszonyítva ez 50%-os előrelépés, hiszen minden résegységből lényegében másfélszer több van a fejlesztésben. A fontos fejlesztés azonban a RAC, amelytől az új Photon architektúra igazán komoly lépésnek számít ultramobil szinten belül. Egy ilyen sugárkövetést gyorsító hardverelemen két USC és két TPU osztozik, ráadásul van egy nagyon fontos hardveres képesség, amit beépített az Imagination. Ennek megértéséhez tudni kell, hogy a sugárkövetés csak az elsődleges sugarak tekintetében számít koherens folyamatnak, vagyis ilyenkor ki lehet használni a hardveren belüli gyorsítótárakat, mert gyakorlatilag tudni lehet, hogy az egymás melletti sugarak hova futnak be, így a lokalitási elv is működik. A gondot az jelenti, hogy a másodlagos sugarak már nem koherensek, hiszen az elsődleges sugarak akárhova visszaverődhetnek a virtuális felületről, így pedig a gyorsítótárat csak szemeteli a munkavégzés. Ez ultramobil szinten eléggé problémás, mert itt nem lehet komolyabb memória-sávszélességet biztosítani a grafikus vezérlő mellé, de a RAC nem is próbálja ezt megoldani, ugyanis rendelkezik egy úgynevezett koherenciamotorral, ami összegyűjti az éppen futó sugarakat, és egymáshoz párosítja őket az optimális koherencia alapján. Így már a másodlagos sugaraknál is olyan sugárcsoportokra lesz bontva a számítás, hogy érvényesülhessen a lokalitási elv, ami végeredményben hatékonnyá teszi a sugárkövetést korlátozott memória-sávszélesség mellett is.

Ez mind jó hír, és hardveres tekintetbe az Imagination mindent megtett az optimális működésért, de a valóságban ez mindegy, ugyanis a jelenlegi grafikus API-kban nem alkalmazható teljesen dinamikus LOD sugárkövetéshez. Ez azért nagy baj ultramobil szinten, mert így a sugárkövetéses effektek elképesztően memóriapazarlók lesznek, és ha ezt vissza akarják fogni a fejlesztők, akkor a kilőtt sugarak számítási távolságát kell nagyon szűkre szabni. Olyan rövidre, ami mellett nem feltétlenül éri meg másodlagos sugarakat használni, vagyis a C-Series GPU IP-kbe épített hardver minden előnye odavész. Ettől függetlenül az Photon architektúra tényleg nagyon hatékony lehet sugárkövetés mellett, de maguk az elérhető grafikus API-k nincsenek olyan fejlettségi szinten, hogy egy ilyen komplexitású hardvert egyáltalán érdemes legyen alkalmazni, mert nem érdemes csak egy sugárkövetéses effektre több gigabájtnyi memóriaterületet pazarolni a dinamikus LOD hiányában, pláne nem az okostelefonok piacán.

Imagination CXT-48-1536 RT3 MC4
Imagination CXT-48-1536 RT3 MC4

Az Imagination azonban nem bízta a véletlenre, ugyanis a CXT-48-1536 RT3-as dizájn alkalmazható MC4-es konfigurációban, ami már akár VGA-kban is alkalmazható kialakítás, hiszen a cég szerint 9 TFLOPS-os teljesítmény is elérhető így szimpla pontosság mellett. Nagy kérdés, hogy van-e erre igény a piacon, mivel ezzel már a Windows felségvizeit lenne érdemes célozni, ahol a PC-s játékosok nagy része található, ugyanakkor nem biztos, hogy az Imagination képes biztosítani olyan szintű szoftveres hátteret, ami elég jó alapot jelentene a nagyokkal való versenyzésre. Mindenesetre a hardver adott, elvégre a C-Series generáció már licencelhető.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés