A Sony Computer Entertainment (SCE) minden rendelkezésére álló eszközzel próbálja népszerűsíteni, a vásárlók számára vonzóbbá tenni a PlayStation termékcsalád új generációs konzolgépét, a játékgépnek és hi-tech otthoni szórakoztatóelektronika eszköznek egyszerre titulált PlayStation 3 azonban eladási mutatóit tekintve továbbra is kikap a konkurenciától. A vállalat legutóbb a múlt héten volt kénytelen elkönyvelni egy igen fájó, akár történelminek is mondható vereséget: a november 4-ével kezdődő héten már a Sony hátországában, Japánban is több Xbox 360 fogyott, mint PlayStation 3. Igaz, az Xbox 360 sikerének kulcsa ezúttal minden bizonnyal az lehetett, hogy a szigetországban november elsejével árat csökkentett a Microsoft. Ezzel azonban még nincs veszve semmi – állítják a Sonynál –, a PlayStation 3 eladásai ugyanis az Európában egy hónapja, az USA-ban pedig november eleje óta kapható olcsóbb változat bevezetése óta ezekben a régiókban látványosan megugrottak, bár pontos növekedést kimutató piackutatások egyelőre nem készültek.
A Sony konzolgépének eddigi, sikertörténetnek korántsem nevezhető szereplése szakemberek szerint alapvetően három tényező együttes hatásának köszönhető. A gépek a drága alkatrészek – különös tekintettel a Blu-ray olvasóra és a PlayStation 3 központi komponensét jelentő Cell processzorra – révén a többi nextgen konzolnál lényegesen drágábban kerültek forgalomba, ráadásul a konzolt vásárlók jelentős részének mind a mai napig elképzelése sincs arról, hogy a játékon kívül mire használható egy ilyen gép – ezen a téren pedig komoly felelősség hárul a Sony marketingrészlegére.
További probléma, hogy a PlayStation 3-hoz egyelőre kevés igazán erős húzócím érkezett, és minden jel arra utal, hogy a vásárlók tömegét vonzó exkluzív címek közül idén már egy sem fut be. Az SCE így jobb híján kénytelen kevésbé látványos bejelentésekkel és termékfrissítésekkel előremozdítani a PlayStation 3 szekerét. Ezek egyike egyelőre csak a japán piacot érinti, itt jelenik meg ugyanis a napokban az új, két vibramotort is magába integráló DualShock 3 kontroller, mely a kezdetben – illetve a legtöbb régióban jelenleg is – forgalmazott SIXAXIS vezérlő továbbfejlesztéseként jött létre.
A felhasználói élmény szempontjából indifferens, ugyanakkor a Sony számára komoly költségcsökkenési eredménnyel jár a fejlettebb gyártástechnológiával készülő Cell processzor alkalmazása, melyet először a múlt hónapban Európában, 400 eurós áron megjelent 40 GB-os merevlemezt tartalmazó konzol kapott meg (ezt az információt korábban cáfolták, de a napokban mégis megerősítette Hirai Kazuo, az SCE első embere). A 65 nanométeres csíkszélességű Cell mindazonáltal kevésbé is melegszik, mint a korábbi változat, így beéri szerényebb hűtéssel is, valamint kevesebb áramot is fogyaszt.
Home: Second Life Sony módra, de csak jövőre
A Sony mérnökei a PlayStation 3 hardvert érintő fejlesztései mellett gőzerővel dolgoznak a rendszerszoftveren is, melynek 2.0-s verzióját éppen a múlt héten tették elérhetővé. Az új frissítés a fő verziószám-váltást több új funkcióval igyekszik nyomatékosítani: ezek közül az egyik legfontosabb a továbbfejlesztett Remote Play szolgáltatás, mely révén a PlayStation Portable (PSP) tulajdonosok az interneten keresztül bárhol a világon felébreszthetik az otthoni PlayStation 3 konzolt, és a kézigépen böngészhetik annak merevlemezét, valamint lejátszhatják és megjeleníthetik a rajta tárolt, a PSP által is támogatott tartalmakat.