Hirdetés

Okos útfigyelő rendszer

Csupaszem forgalomfigyelés

Képzeljük el a következő jelenetet: munka után beszállunk a kocsiba, amikor is az autó lágy hangon figyelmeztet minket arra, hogy a megszokott út kiemelkedően forgalmas, ezért egy alternatív útvonalat javasol hazafelé. És ez nem a jövő…

Egyet már az elején le kell szögeznünk: nem az autó beszél. A hang egy kéziszámítógépből érkezik, amely az autót kétszáz további gépkocsival köti össze a környéken. A többi járműből érkező adatok – merre járnak, milyen gyorsan haladnak – összegzésével „pillanatfelvételek” készülnek, amelyekből kiolvasható a környék forgalma. Ha a rendszer torlódást, dugót észlelne, gyorsan javasol egy alternatív útvonalat. A tengerentúlon futó projekt – amelynek keretében high-tech megoldást keresnek az országúti torlódásokra – szövetségi támogatást kap. A forgalmat az autókba szerelt GPS eszközökön keresztül követik nyomon, amelyek rádióhullámon kommunikálnak egymással. A projektben résztvevő sofőrök állandó visszajelzést kapnak az autókba helyezett kis számítógépektől. Az egész olyan, mintha mindegyik jármű egymás szeme és füle lenne egy közös hálózatban.

Mindig időben

Az aktuális közlekedési információk „terítésének” ötlete már több formában testet öltött: kaphatjuk például a rádión keresztül, hatalmas útmenti információs táblákról, weboldalakról vagy mobiltelefonon keresztül. A jelenlegi főpróbán 200, naponta ingázó önkéntes vesz részt. Kaptak egy GPS eszközt és egy kéziszámítógépet, ami egy központi szerverhez csatlakozik. A vezetés közbeni információkat a kocsiba szerelt kéziszámítógép percenként elküldi a szervernek, amely így képet alkot a környéken kialakult forgalomról (60 km-es körzetben). A virtuális ellenőrzőpontok közötti haladást nyomon követve számolja ki a rendszer a sebességet. Mindegyik kéziszámítógépen van térkép is, de erre még csak rá se kell hederítenie a sofőrnek, egy gépi hang ugyanis tájékoztatja az aktuális helyzetről.

Az alkotók szerint a szóban forgó rendszer jóval olcsóbb a póznán elhelyezett kamera- és útiszenzor-hálózat kialakításának költségeinél. Az egyik nagy előnye, hogy folyamatosan a legfrissebb információkhoz jutunk: gyakorlatilag lehetővé válik, hogy időben tájékoztatást kapjunk, ha például nem sokkal előttünk keresztbefordult az úton egy kamion – így még időben elkerülhetjük a torlódást vagy a kényszerű várakozást.

A GPS egyébként csak az egyike azoknak az eszközöknek, melyekkel a közlekedésben próbálkoznak, hogy naprakész, állandó jelleggel frissülő információs rendszert alakítsanak ki. Az AirSage nevezetű cég például hasonló rendszert fejlesztett ki, de az mobiltelefonokat használ ugyanerre a célra. Továbbá egyes, prémium kategóriákba tartozó autókban már olyan navigációs rendszer is található, amely több nagyváros pillanatnyi forgalmi helyzetéről ad tájékoztatást – az adatokat a helyi rendőrség, a közlekedési felügyelet és más források biztosítják. Vannak olyan városok is, ahol a sofőrök az interneten keresztül, színkódos térképről informálódhatnak a forgalmi helyzetről.

A személyiségi jogok és a költségek

Bár még el sem indultak igazán az ilyen jellegű elektronikus forgalomfigyelő rendszerek, ennek egyes aspektusai máris vitatott pontokká váltak. Az utcai kameráknak, a feketedobozszerű funkciót ellátó lapkáknak (amelyek a menetsebességről és más körülményekről, például a biztonsági öv használatáról tárolnak információt) vagy a beépített GPS-nek (amelyet a rendőrség használ a lopott járművek felkutatására vagy a fuvarozócégek flottájuk nyomon követésére) nem mindenki örül. Egyesek személyiségi jogokra hivatkozva nem szeretnék, ha ily módon lenyomozhatók lehetnének (és kiderülne például, hogy jócskán a megengedett sebességhatár fölött hajtottak egy bizonyos útszakaszon).

Nagy kérdés persze az is, hogy az emberek mennyit kívánnak költeni arra, hogy ne kelljen dugókban rostokolniuk. Ahhoz, hogy a cikkben részletezett rendszer megfelelően működhessen, egy adott területen a sofőrök 10-15 százalékának kell(ene) csatlakozni. A szükséges eszközök jelenleg még drágák (200 ezer forint körüli összegre tehetők), de ha tömegtermelésbe kerülnének, ennél jóval olcsóbban is hozzájuk juthatnánk.

Előzmények

Hirdetés