IT-bukták: A fantom halála

A rejtélyes Phantom

Sorozatunkban félresikerült fejlesztések nyomába eredünk; ezúttal egy játékkonzol kerül terítékre. Bár ezek az eszközök hosszú múltra tekintenek vissza, ám csak az elmúlt öt évben kerültek igazán a figyelem középpontjába. Mindig akadnak kisebb cégek, amelyek a nagy bevétel reményében úgy hiszik, jobbat tudnak mutatni a nagyoknál – de ez persze nem mindig sikerül.

Az Infinium Labs cég igazán egyszerű és jól hangzó ötlettel állt elő: készítene egy PC-alapú játékkonzolt. Így született meg a Phantom. A gép tulajdonképpen egy standard PC, hétköznapi hardverelemekből felépítve, amelyen egy speciális Windows XP fut. A cég kitalálta, hogy a gépben ne legyen semmiféle optikai olvasó, hanem szélessávú interneteléréssel lehessen letölteni a játékokat a beépített merevlemezre (éppen ezért nevezték Game Receivernek is). Ezzel elvileg megoldották volna, hogy magát a hardvert olcsóbban adják, mint annak valós értéke, a fennmaradó összeget pedig a letöltésekből csípték volna le.

A Phantom híre 2003-ban nagy visszhangot keltett a játékosok körében, ráadásul az Infinium Labs hatalmas hírverést csapott körülötte, ezzel még inkább feltüzelve a kedélyeket. A konzol bejelentése ugyanakkor rengeteg negatív visszhangra is talált: amellett, hogy sokan eleve kudarcra ítélt próbálkozásnak kiáltották ki, voltak olyanok is, akik már a bejelentésekor kijelentették, hogy ebből bizony soha sem lesz végleges termék.

A cég ennek megcáfolására agresszív marketingkampányba kezdett, és amellett, hogy bejelentette a gép paramétereit, dizájnmodelleket is készített. A 3 GHz-es Intel CPU-val hajtott (ezt később AMD-re változtatták), NVIDIA kártyával szerelt gép 2003-ban igazi felsőkategóriás modellnek számított, az ígéretek szerint 100 GB-os háttértárral, vezeték nélküli irányítóval, 7.1-es hangvezérlővel és 256 MB RAM-mal. A cég a nagyobb kiállításokon is megjelent, és bemutatott egy „majdnem végleges” dizájntervet is, valamint elindította előrendelési akcióját. Aztán hosszú hónapok teltek el, ám a cég sem a 2003-as, sem a 2004-es karácsonyi szezonra nem volt képes működő példányt felmutatni. Közben jöttek a pereskedések és a pénzügyi problémák, míg végül 2006 elején a cég hivatalosan is parkoló pályára állította a Phantomot.



A másik nagy vesztes

Nem a Phantom volt az első hányatott sorsú, PC-alapú konzol. 2000-ben tűnt fel egy Indrema nevű kezdeményezés, amely ugyancsak PC-s alkatrészekből épített játékkonzolt vizionált. A 2000 karácsonyára ígért gépen Linux operációs rendszer futott volna, ezzel lehetővé téve ingyenes programok megjelenését is, ám az Indrema L600-as modell végül nem látott napvilágot, és a 2001. év elején csődbe ment cég vezetője egy későbbi beszélgetésen azt is elárulta, legalább 10 millió dolláros tőkeinfúzióra lett volna szükség, hogy egyáltalán a tervezési fázisba léphessen a konzol.

A legnagyobb botrány a HardOCP egyik alapítójának, Kyle Bennettnek a cikke nyomán robbant ki, ugyanis a szerző végkövetkeztetésében egyértelműen megkérdőjelezte a konzol, sőt még a cég hitelességét is. A cikk megjelenése után öt (!) hónappal az aktuális CEO-val, Tim Robertsszel az élen az Infinium Labs beperelte a HardOCP-t hitelrontásért, ám a lap felvette a harcot, és végül meg is nyerte a pert, ugyanis a perbeli bizonyítékokhoz szükséges számlákat és pénzügyi jelentéseket nem volt képes bemutatni az Infinium Labs. A HardOCP-nek fizetett 50 ezer dolláros kártérítés nem kis összeg volt a cégnek, hiszen addigra a becsült 63 milliós tőkéből alig maradt valami. A Phantom bejelentését követően a cég tőkéjének felét marketingre költötte, 24 milliót a fizetésekre, és mindössze 2,5 millió dollár maradt a tényleges fejlesztésre.

Többszöri vezetőváltás után az Infinium Labs jelenleg is életben van, és éppen januárban vett fel 5 millió dollár hitelt legújabb termékének, a Lapboardnak a befejezéséhez. Az eredetileg a Phantomhoz tervezett, ölben elférő, vezeték nélküli irányító egy játékokhoz igazított billentyűzetből és egy egérből áll.


Az Infinium Labs PC-alapú játékkonzol ötlete elbukott, és a mai erőviszonyokat tekintve ilyen kis tőkével esélytelen is lenne próbálkozni. Nagyobb baj az, hogy a cég elvesztette a hitelét is a játékosoknál, és a céggel kapcsolatos, többnyire negatív hangvételű publikációk is tovább nehezítik a helyzetét. A Lapboard megjelenését eredetileg ez év első felére tervezték, ám május végén a vállalat már a szállítások októberre halasztott megkezdéséről adott hírt. Időközben közzétették a március 31-ével véget ért 2005-ös üzleti év „eredményeit”, mely 11,52 millió dolláros veszteségről számolt be, azaz a cég teljes története folyamán immár 69,3 millió dolláros veszteséget halmozott fel anélkül, hogy képes lett volna bármiből bevételt produkálni.

A legfrissebb hírek: az Infinium Labs állítólag felveszi a Phantom Entertainment, Inc. nevet, jegyzett részvényeinek számát számát duplájára, 1,2 milliárd darabra tervezi emelni, és bár az utóbbi években a játékipar egyik fontos szakmai konferenciáján sem képviseltette magát, újra megerősítette, hogy a színfalak mögött folyamatosan dolgozik a Phantom konzol és a hozzá kapcsolódó online szolgáltatás fejlesztésén. Abban mindenki egyetért, hogy lassan nem ártana az első valódi terméket piacra dobni, különben valószínűleg örökre a múlt ködébe vész az anno hatalmas hírveréssel induló Infinium Labs.

Erdős Márton

Azóta történt

  • Visszaélések sms-sel

    Az emelt díjas sms-ekhez kapcsolódó szolgáltatások laza jogi szabályozása miatt sokan csak utólag kapcsolnak, hogy átverték őket.

Előzmények

Hirdetés