Hirdetés

Ablakok 3D-ben

Átlátszó ablakok

Az egérkurzort agyhullámok vezérlik, az ablakok 360 fokban forgathatók - jelenet egy sci-fi filmből? Akár az is lehetne, de ezúttal a közeljövő felhasználói felületéről van szó.

Egér és billentyűzet nélkül, adatkesztyűkkel felfegyverkezve mozgunk az Asztalon, tologatunk ablakokat és nyitunk meg fájlokat. Így fog kinézni a számítógépes munka 2054-ben, legalábbis ha Steven Spielberg elképzelései szerint halad a világ. A Különvélemény című filmben a Tom Cruise alakította nyomozó a legmodernebb technikát használja a gyilkos üldözéséhez. Hogy a film valósághű hatást keltsen, Spielberg számítástechnikai és bűnüldözési szakértőket vont be tanácsadóként. A jövő számítógépének felhasználói felületét a MIT egyik tudósára bízták, aki már számos filmalkotásnál varázsolta a jelenbe a jövőt. Egyébként a 3D desktop hollywoodi megvalósítása még csak nem is a hajánál fogva előrángatott ötlet: manapság a nagyobb gyártók, köztük a Microsoft, a Sun vagy az Apple, az operációs rendszereik kinézetének térbeliesítésén dolgoznak. A fejlesztések hátterében az áll, hogy mind több ablakot kell egyidejűleg megjeleníteni, hiszen a felhasználók szeretnek egyidejűleg több programot használni - ez az ablakok elrendezésének új és mindenekelőtt átláthatóbb módját kívánja meg.

Sun: Looking Glass

A Microsoft számára kissé kínossá vált a helyzet, hiszen Bill Gates már évek óta hangoztatja, hogy egy 3D-s Windows Asztal jobb áttekintést és kellemesebb munkát kínálna. Eddig azonban nem sok minden történt az ügy érdekében, legalábbis a Microsoft részéről. Ezzel szemben a Sun Looking Glass nevű új felülete egy forradalmian új kezelési koncepciót hozott magával, amelynél minden megnyitott ablakot szabadon lehet forgatni, átlátszóra lehet váltani, és így valóban helytakarékosan lehet elrendezni. Az ügy csattanója, hogy a teljes desktop már nem korlátozódik a képernyő látható felületére, hanem 360 fokban elforgatható - és így sokkal több helyet kínál az ikonok, ablakok és programok elhelyezésére. A felhasználó az egérrel vezérli az ablakok térbeli helyzetét. Ha a hátoldalára forgatjuk valamelyik ablakot, megjelenik egy jegyzetmező, ahol észrevételeket fűzhet a munkájához. Hogy ne veszítsük el a rálátást, az elforgatott ablak címe a keretek oldalán is jól olvasható, ahogy azt a könyveknél vagy az iratrendezőknél már megszokhattuk. Az ötlet egyébként a Sun egyik fejlesztőjétől ered, aki egy kis mintaprogramon keresztül mutatta be, mi mindenre képes a Sun Java 3D-s verziója. A Sun alelnökének annyira megtetszett a prezentáció, hogy komplett felületet készíttetett a demóból.

Míg a Windows XP-t leváltani hivatott Longhorn asztali PC-kre szánt változata 2006-ig várat magára, addig a Looking Glass már most is működik próbaüzemben - mind a Sun saját Linuxán, a Java Desktop Systemen, mind a Red Hat disztribúción, a 7.3 verziótól kezdődően. A Sun mindezzel jól bevált technológiájához nyúlt vissza, hiszen a Looking Glasst Java-ban, az OpenGL interfész segítségével programozták. A történet pikantériája, hogy a Java- és az OpenGL-parancsok Windows alatt is ugyanolyan jól működnek. Elméletileg tehát a Sun a Windows alatt is elérhetővé tehetné a 3D desktopját, még mielőtt a Longhorn elkészül. A hardverkövetelmények a gyártó szerint csekélyek: egy kereskedelemben kapható, belépő szintű GeForce vagy Radeon márkájú videokártya, valamint egy 1 GHz-es processzor már elegendő hozzá. A Looking Glass az idei CeBIT óta már elérhető az Open-Source közösség tagjai számára. A Sun, hogy lehetőséget adjon együttműködni az új technológiával, fejlesztői készletet (SDK) is kínál a fejlesztőknek.

Microsoft: az Avalon éltre kel

Érkezik egy új desktop a Microsoft-házból is (a kódneve: Avalon), amellyel először a Windows Longhornban találkozhatunk. Bennfentesek tudni vélik, hogy az Avalon valójában nem más, mint a DirectX új, 10-es verziója, amely már nem sok közöset mutat az előző verziókkal. Az új 3D-s Asztal erre a grafikai csatolófelületre épül és forgatható ablakokat kínál - akárcsak a Looking Glass. Az Avalonnál azonban csak oldalra, és nem 360 fokban lehet elvégezni forgatást. Az új Windowshoz minimum DirectX9-kompatibilis videokártyára van szükség, 64 MB (de inkább 128 MB) memóriával, csak így találkozhatunk majd átlátszó keretű ablakokkal, valamint 3D-s animációkkal az ablakok nyitásánál, zárásánál és eltolásánál. Hogy a Microsoft el tudja-e kápráztatni a felhasználókat a 3D desktopjának minimalista kivitelezésével, egyelőre talány. Mindenesetre az aktuális alfaverzióban az ablakok közel sem mozgathatók olyan szabadon, mint a Sun termékében. A nagyközönségnek még egy ideig türelemmel kell lennie, hiszen - mint már említettük - a Longhorn csak 2006-ban kerül piacra. Addig is 2005 nyarán várható a nyilvános bétaváltozat, amely ízelítőt ad az Avalonból.

Apple: 3D helyett kényelmes kezelés

Az új Mac OS 10.4 Tiger verzióval az Apple is a 3D desktop irányába tekint, azonban forgatható ablakok nélkül - helyettük az Expose és a Dashboard segítségével akarja megszorongatni a konkurenseit. Az Expose, amelyet már a Mac OS 10.3 Pantherbe is beépítettek, képes egyszerre mutatni az összes megnyitott ablakot. A Mac OS ehhez lekicsinyíti a használatban lévő programokat, a felhasználó pedig egérkattintással tudja az előtérbe hozni a kívánt alkalmazást. Ez egy igen ötletes és rendkívül hasznos eszköz. Az Apple egy második "desktopot" vezet be a Tiger részét képező Dashboarddal, amelyen hasznos segédprogramokat és információkat tárolhatunk. Például, ha éppen egy weboldalon vásárolunk, és tudni szeretnénk az aktuális euróárfolyamot, egy pillantás a Dashboardra, ahol az árfolyamszámító program vár bennünket. A Dashboardba időjárás-jelentést is integrálhatunk, s internetkapcsolattal automatikusan aktualizálhatjuk. A Mac OS tehát nem kínál valódi 3D-s felületet, mert az ablakok ugyan átlátszóan jelennek meg, de nem forgathatók. Sok felhasználóbarát újításával mégis bebizonyítja, hogy nincs feltétlenül szükség plusz dimenzióra ahhoz, hogy folyamatosan, kényelmesen és hatékonyan dolgozzunk.

Fraunhofer Intézet: Gondolattal vezérelve

Néhány év múlva talán már egyáltalán nem billentyűzet és egér segítségével fogunk dolgozni, hanem hanggal és agyhullámokkal. A Fraunhofer Intézetben kifejlesztettek egy adatsisakot, amellyel pusztán a gondolat erejével mozgathatjuk az egérkurzort a képernyőn. Az EEG-sisak méri a felhasználó agyhullámait, és azoknak megfelelően vezérli a kurzort. A gondolatvezérelt egér lehetséges felhasználási területei rendkívül sokrétűek. Például a súlyosan fogyatékos emberek is kifejezhetnék magukat e technika segítségével. Az adatsisak viselése pillanatnyilag még kényelmetlen, mert egész kábelerdő lóg le róla. A következő lépés egy kábel nélküli sisak, amely rádióhullámokon keresztül továbbítja az adatokat. Persze nem is igazán fontos, hogy a kurzort fogjuk-e "gondolatmeghajtással" végigcikáztatni a képernyőn vagy irdatlan adattömegeket mozgatunk majd komplex 3D desktopon: a lényeg, hogy a holnap számítógépes asztala alig fog hasonlítani a maihoz.

Előzmények

Hirdetés