Hirdetés
-
Nézzük élőben a PlayStation State of Play előadását! [2024 - Május]
gp A műsorban számos játékról kapunk friss információkat, VR2 címek is helyet kapnak a show-ban.
-
Máris megszületett a Huawei Enjoy 70 utódja
ma Az Enjoy 70s processzorfrissítéssel próbál szerencsét, több változás nincsen rajta.
-
Ha Trump győz, Elon Musk politikai tanácsadó lehet
it A jelentések szerint Donald Trump azt fontolgatja, hogy politikai tanácsadót csinál Elon Muskból, amennyiben megnyeri a novemberi választást.
Aktív témák
-
beeboy
addikt
talán kellett volna húzni az fsb-n.... ;]
Nem vagyok intelligens. Én AMDligens vagyok...
-
beeboy
addikt
''A szellemi képességeid kihívást jelentettek négy darab 2,8 GHz-es Xeon processzorral és 4 Gbyte memóriával ellátott rendszerem számára. Ez nem kevés.''
én meg felismerem a háziorvos-néni macskakaparását, szóval recognitában kenterbe verek bármilyen gépet! :DD :DNem vagyok intelligens. Én AMDligens vagyok...
-
L3zl13
nagyúr
Nem értem. Hogyan lehet nyerni egy gép ellen, ami 5 millió lépést kiszámol másodpercenként.
Ilyen tempóval nem lehet brute force-szal végigszámolni az összes lépést mondjuk n lépésnyire előre? Csak idő és memória kérdése.
Ha igen akkor hogyan lehet megverni? Max ha hibás a szoftver.Aki hülye, haljon meg!
-
L3zl13
nagyúr
Hiába improvizál. A szabályok kötöttek.
Ha a játék bizonyos állásából kiindulva a gép képes kiszámolni az összes létező kombinációt, (Ez csak idő kérdése szerintem, bár a lehetőségek nagyságrendjét nem ismerem.) akkor abból csak ki kell választani a legoptimálisabbat, és kész. Onnantól nem lehet nyerni ellene. Kb mint a tic-tac-toe csak nagyban.Aki hülye, haljon meg!
-
turho
addikt
És addig nincs nagy baj, amíg a gép csak egy adott dologban /a kismillió emberi dolog között/ esetleg ''legyőzi'' az emnóbert. Amíg az ember szét tudja verni azt a gépet, vagy kihúzni a konnektorból, addig az emberiség /talán/ jó irányban fejlődik. De ha terminátorokat készít, akkor annyi...
Eladó dolgaim, XBOX játékok és kieg., ultraritka high End ACR ISOSTATIC RP-400 mk2 hangdoboz
-
_Volkovy_
nagyúr
Szépen is néznénk ki ha 4 szaros processzor lenyomna egy embert agyi számítókapacitásban..Ez maximum Szalacsi bácsi ellen fordulhat elő.:DDD
-
Szőrös
veterán
-
KSanya
tag
szvsz itt nem az a probléma, hogy nem számol ki elég lépést a gép, hanem a kiértékelés. Honnan tudja, hogy a kiszámolt lépések közül melyik a legjobb?
Csak valami oly módon, hogy minél több eddig lejátszott játékot tartalmaz, és azokkal hasonlít. Ez viszont baromi idő/memóriaigényes. Szóval szerintem ezekben a programokban nem a proci, hanem a memória a szűk keresztmetszet. (minél nagyobb a memóriája, időegység alatt annyival több/részletesebb álláshoz/játékhoz tud hasonlítani) -
csudri
őstag
De az káosz-elv mindig az ember oldalára billenti a mérlegi. (amíg ezt valahogy bele nem programozzák a gépbe) Ugyanis pont attól több az ember, hogy képes mérlegelni és képes a szarabb dolgot is választani! Egy gépnek hiába akarnád elmondani, hogy a kevesebb néha több! Nem értené meg! Néha látom apámat sakkozni a Karpov chess (vagy mi?) programmal és bucira veri a gépet hard fokozaton is (igaz, hogy közben kap szívinfarktust), mert az ember képes áldozatokra! Mondjuk ott a vezér-áldozat! Nagy dolgot buksz vele, de kit érdekel, ha utánna 2 lépésben mattot adsz? :D
-
KSanya
tag
Számítókapacitásban egy C64 is simán lenyomja bármelyik embert, pedig az már jónéhány éves.
Na jó, lehet, hogy Szalacsit könnyebben :DD
Az emberi intelligencia inkább a kombinációs/helyzetfelismeréses téren remekel, ahol a gép csak azt tudja tenni, amit a programozó megenged/megmond neki. -
Szőrös
veterán
''Az emberi intelligencia inkább a kombinációs/helyzetfelismeréses téren remekel, ahol a gép csak azt tudja tenni, amit a programozó megenged/megmond neki.''
Na erről beszéltem , ilyen helyzetben a gépet szabályok kötik. Az embert nem. Egyetértünk ! :Dhttps://starcitizen.hu ha tudni akarod mi újság az univerzumban
-
csudri
őstag
TTT-ben tény, hogy nem fogsz nyerni, viszont kikapni sem! Ha te is ismered a magic-lépést, akkor nem kerekedhet föléd! És ismét a döntetlennél járunk! De kérem ne kasonlítson már egy TTT-t a sakkhoz! Az, hogy egy kalap alá veszed a TTT-t és a sakkot, olyan, mintha egy lapon említenénk egy M3-mas BMW-t és egy robogót! Tény, hogy mind a kettő gurul, de kérem!
-
L3zl13
nagyúr
Igazad van, erre nem gondoltam.
Ebben az esetben a következőre módosul a feladat:
1. Meg kell találni a módját, hogy a gép felismerje azt az állapotot, ahonnan már csak végtelen játék jöhet.
2. Meg kell tanítani a gépet, hogy ne veszíthessen ebből a helyzetből, azaz ő is tudjon végtelen játékot játszani. (Szerintem ez már megvan.)
3. Brute force-hoz kellő számítási kapacitás biztosítása.
Innentől nem kell végtelen sok lépést kiszámolni, mert a gép csak addig kell, hogy számoljon, amíg nyert, vagy végtelen játékot (döntetlent) ért el. És így a lépések száma máris végessé változott, és a gépet nem lehet megverni. Max döntetlent elérni.
Kivéve persze ha kellő mennyiségű lépés előre kiszámításával elkerülhető a végtelen játék. Ez már tényleg stratégiát és kemény programozást igényel.Aki hülye, haljon meg!
-
Male
nagyúr
Tanultál Kombinatorikát? Volt egy feladat, amiben csak azt kellett kiszámolni, hogy egy loval hányféleképpen tudsz átjutni a sakktábla egyik végéből a másikba. Na már az sem volt kevés, utának a királlyal, azzal sokkal több. Szerintem ez a gép nem tudja végigjátszani az összes lehetőséget. Csak gondolj bele, hogy hány lépés jöhet még utána, és az ellenfél is bármit léphet minden lépésed után, esetleg teljesen értelmetlent is (vagy legalábbis annak tűnőt), amivel a gép nem valószínű, hogy számol. Ha minden lehetőséget végig tudna próbálni, akkor sem biztos, hogy nyerne (egy döntetlenre viszont komoly esély van, főleg, ha egy másik gép ellen játszik, ami szintén minden lehetőséget végigpróbál).
-
L3zl13
nagyúr
Pedig pontosan jó a hasonlatod a robogóval és az M3-as BMW-vel!
Mindkettő motoros jármű, csak az egyik drágább, gyorsabb, összetetteb stb.
Az egyetlen számottevő eltérés a sakk és a TTT között, hogy itt lehetséges a végtelen játék, mint KSanya mondta.Aki hülye, haljon meg!
-
csudri
őstag
-
L3zl13
nagyúr
Tanultam valamikor nagyon rég, és elhiszem, hogy nagyonsok lehetőség van.
De azért az az 5milla lépés/ sec sem semmi! És ez még nem egy szuperszámítógép.
Ha tudnánk a lehetséges lépéssorozatok számát, akkor ki lehetne számolni, hogy az adott gépnek mennyi idejébe telne végigszámolni vagy, hogy milyen gép kellene, hogy adott idő alatt kiszámolja, de előbb utóbb eljutunk ide.Aki hülye, haljon meg!
-
KSanya
tag
válasz _Volkovy_ #19 üzenetére
A számítási kapacitás konkrétan azt jelenti, hogy pl. milyen gyorsan számolod ki a PI értéket 10millió tizedesjegyig. Ebben a gépek verhetetlenek.
A sakkprogram esetében éppen arról van szó, hogy a gép kiértékelése tökéletlen, mert nem tud gondolkozni.
Ugyanis a gondolkozás nem egyezik meg rengeteg adaton aritmetikai műveletek elvégzésével. És emiatt veszít a gép, mert az csak az utóbbira képes. -
KSanya
tag
1. Meg kell találni a módját, hogy a gép felismerje azt az állapotot, ahonnan már csak végtelen játék jöhet.
szerintem ezt elég egyszerű eldönteni. Ez csak a táblán levő bábuktól fajtájától (nem jut eszembe jobb szó) függ. pl.: ha csak két király van, az biztos, hogy végtelen játékot eredményez. vagy 2 király 1 huszár (asszem)
Abból az állásból, amiből csak végtelen játék következhet nem lehet soha mattot adni.
Tehát a kettes pontod triviálisan teljesül, azaz nem veszthet a gép.
tehát az első két pontod sajnos nem segített semmit :O
azon lépések száma viszont, amivel az 1. pontban leírt állásba eljuthatunk végtelen, tehát brute force megint nem segíthet -
L3zl13
nagyúr
A brute force nem szép megoldás, de valós alternatíva. (Lásd kódfejtés, seti, ésatöbbi)
Ha végig tudja számolni a gép az összes lehetséges lépést, akkor nem kell értékelnie a helyzetet. Össz vissz két helyzetet kell felismernie a brute force-os sakkhoz.
1. Győzelem (Vereség nem is szükséges. :)) )
2. Végtelen játék.
Aztán ha ez megvan, lehet szépíteni. Pl hogy el tudja kerülni a végtelen játékot. Illetve kiválassza a legesztétikusabb (legrövidebb, lebiztosabban győzelemre vezető stb.) játszmát a lehetőségek közül.Aki hülye, haljon meg!
-
L3zl13
nagyúr
Hmm... Lassan kezdem átlátni a problémát. :))
Az első 2 pont megvan.
A 3. pontnál ahogy látom, két probléma van.
1. Számítási kapacitás. Ez előbb utóbb meglesz.
2. Fel kell ismerni és el kell kerülni a végtelen ciklust. Azaz a gép saját lépései ne ismétlődjenek a végtelenségig. Ez gondolom elég komoly problémát jelent. :(Aki hülye, haljon meg!
-
TheVeryGuest
senior tag
Kizárt, hogy végig tudja számolni az össze lehetséges lépést. Persze, ahogy fejlődnek a gépek, egyre több lépést tud előre kielemezni. Amúgy meg némi heurisztika beépítésével a fa bizonyos ágainak elemzésétől el lehet tekinteni ( Branch&Bound). Gondolom ezek nem szimpla szabályalapú cuccok, szóval biztos van egy adatbázis hozzá, a szokásos állásokról. Kérdés, hogy milyen ez az adatbázis csak pontos állásegyezést tud felhasználni, vagy képes bizonyos bábúcsoportok együttállását is vizsgálni. És aztán ott van a tanulási algoritmus. Vagy az adatbázist frissíti az aktuális játszma állásaival, vagy neurális hálót tartalmaz (mondjuk ezt nem hiszem).
Érdekes lehet a forráskód. ;]“Perfection is attained not when there is nothing more to add, but when there is nothing more to remove” Antoine de Saint-Exupéry
-
KSanya
tag
-
trilobyte
tag
egyébként hasonlítsuk össze pl hogy mennyi mindent kezel egy emberi agy és mennyit egy pc processzor. az emberi agy jóval több mindent kezel, és ezek olyan ''process''-ek amiket nem tudod leállítani, azért mert sakkozol, míg egy gép simán ''koncentrálhat'' teljes kapacitásával a meccsre. ha úgy vesszük szerintem ezért jóval gyorsabb egy agy mint egy sima proci egyenlőre. az emberek ''stratégikusan'' próbálnak győzni, a mostani gépek brute-forceal. de lesznek olyan gépek majd amikben lesz többszáz tera ram, vagy annyi amennyiben van annyi informacio mint egy emberi agyban, akkor viszont ők is stratégikusan fognak játszani, csak nekik meglesz a brute force is mellé
<[HUN]ecset> c64 billentyűzettel eladó
-
L3zl13
nagyúr
A 19-es hozzászólásban már alacsonyabbra tettem elvárásaimat. Azaz a gép ne veszíthessen. A döntetlen megengedhető.
Onnantól, hogy az egyik szálon végtelen játékba fut a gép nem kell vele tovább foglalkozni, mert ott már nem veszíthet.
A problémát inkább az jelenti, hogy korábban ne kerüljön végtelen ciklusba a gép.Aki hülye, haljon meg!
-
KSanya
tag
nem vagyok benne biztos, de szerintem lehet úgy játszani, hogy ne legyenek a lépések ciklikusan ismétlődők.
pl:
1. forduló
vezér egyszer jobbra, majd vissza
huszár lép, majd vissza
2. forduló
vezér egyszer jobbra, majd vissza
vezér egyszer jobbra, majd vissza
huszár lép, majd vissza
azaz a vezér mindig eggyel többször ismétli a jobbra lépést és a visszát
így nem ciklikus a dolog, de végtelen
Fel kell ismerni és el kell kerülni a végtelen ciklust. - ha erre találnál megoldást, akkor szerintem te lennél az évezred legtöbbet idézett embere (de lehet hogy minden időké) :C :C -
L3zl13
nagyúr
válasz trilobyte #34 üzenetére
Az agy lehet, hogy nagyobb ''teljesítményű'', de számítási kapacitásban nem mérhető a teljesítménye. Vagy mérhető lenne, de mihez kezdessz a hibákkal? Mert az agy nem biztos ám, hogy mindig ugyanazt az eredményt produkálja adott inputra. Ebből adódik az intelligencia.
Aki hülye, haljon meg!
-
beeboy
addikt
állítólag meg lehet lepni egy ilyen gépet-progit egy váratlan húzással.
ami tök értelmetlenNem vagyok intelligens. Én AMDligens vagyok...
-
L3zl13
nagyúr
Általánosságban biztos nem, de adott témára (sakk) létezhet megoldás.
Az oda vissza lépkedést pl. elég könnyű felismerni. És ne felejtsd el, hogy az ellenfél ezt nem játszhatja a végtelenségig, mert közben a gép is lép, amire neki reagálnia kell, vagy különben elveszti a bábuit vagy mattot kap.Aki hülye, haljon meg!
-
trilobyte
tag
ami miatt lehet hogy nem ugyanazt produkálja az szerintem 2 dologra vezethető vissza: 1. külső változás 2. az előző ''input'' el van raktározva, és ezt mérlegelve ad ki mást (pl ha megkérdeznek tőled 2x valamit akkor lehet hogy a másodikra direkt nem azt fogod mondani mint elsőre?:) viszont pl ha valakinek fáj hogy lábon lövik akkor az másodszor is fájni fog :)
<[HUN]ecset> c64 billentyűzettel eladó
-
L3zl13
nagyúr
válasz _Volkovy_ #42 üzenetére
Trilobyte hozzászólására:
Nem csak erről van szó. Magas szinten például elszámolhatod a dolgot, mert az agy nem matematikai műveletekre van ''tervezve''.
Érdekes módon az emberi agy matematikai műveleteknél ''szoftveresen emulál'' egy hardveres számító/számoló gépet!
Alacsony szinten (nem tudatos szinten) lehet, hogy másodszor is fájni fog a lábad, de nem biztos, hogy ugyanannyira. Ezt matematikai műveletekben hogyan fejezed ki? (Nem nulláztad a változót. :)) ) Ennek matematikai megfelelője az lenne kb hogy 2+2=5. Hogyan számolsz ilyenekkel számítási kapacitást?Aki hülye, haljon meg!
-
csudri
őstag
Már megint két azonos számú hsz van! Nem jó ez a ri/os3!
Aktív témák
- Háztartási gépek
- Politika
- xDefiant teszt
- Ha Trump győz, Elon Musk politikai tanácsadó lehet
- Hamarosan elképesztő mennyiségű áramot fogyasztanak el az adatközpontok és az AI
- Építő/felújító topik
- Dragon Age: Origins
- Nagyrobogósok baráti topikja
- Az Amazon eurómilliárdokat hozna az olasz és az európai felhőbe
- Hogwarts Legacy teszt
- További aktív témák...
- MSI MAG274QRF Gamer Monitor!27"/2k/Rapid IPS/165hz/1ms/Freesync-Gsync/Type C/Konzolhoz is/Beszámítás
- Matrica dekoráció számítógépre, laptopra, asztalra! PH tagoknak 30% kedvezmény!
- !HIBÁS! XGIMI Horizon Pro
- AKCIÓ !! M3 Chip - MacBook Pro 14" 8C CPU / 10C GPU / 8 GB/ 1 TB / Bontatlan / Magyar
- Epson EcoTank L3250 nyomtató!
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs