Hirdetés

Szórakozásban erős lesz a Windows 10 Creators frissítése

A Microsoft fontos adatokat osztott meg a kínai WinHEC konferencián, így körvonalazódik, hogy mi várható.

A Microsoft a Kínában tartott WinHEC konferencián röviden beszélt arról, hogy a Windows 10 érkező, Creators nevű frissítése milyen extrákat fog tartogatni a grafikus alrendszer tekintetében.

Az egyik fő fejlesztésnek a HDR és a WCG API számít. Ezek már az Anniversary frissítésben is benne voltak, de ott leginkább a fejlesztőknek szóltak, annak ellenére, hogy felhasználók által is kihasználható dologról volt szó. A Creators frissítés tulajdonképpen ezeket az API-kat véglegesíti, illetve a Microsoft megfogalmazta az OEM-ek felé a hardverkövetelményeket is.


[+]

A Microsoft táblázata persze egy kicsit túl van bonyolítva, és sok adattal nem is érdemes foglalkozni, mert úgyis a különálló komponensektől függ. Ami viszont lényeges, hogy az integrált kijelzővel rendelkező eszközök felé a követelmény lényegében annyi, hogy a kijelző háttérvilágítása legalább 400 cd/m² legyen, illetve a professzionális piacra szánt csomagoknál követelmény a színárnyalatonként legalább 10 bittel dolgozó, gyárilag kalibrált kijelző.

A holografikus platform is része lesz a frissítésnek, amire építenek majd a partnerek VR/AR/MR eszközei. Ehhez biztosítva lesz egy új API, míg az eszközökhöz az adott gyártó kínálja majd az API-t támogató eszközillesztőt, ami a Windows Update felületen keresztül beszerezhető.

A Creators frissítéssel megváltozik a grafikus meghajtók kezelése is, ugyanis a Microsoft szerint nagyon sok felhasználó nem használ elég friss eszközillesztőt, amire a Forza Motorsport 6: Apex című játék kiadásánál jöttek rá. Az új Windows Store esetében ez a gond megoldódik, ugyanis a Microsoft minden letöltésre kijelölt játéknál végrehajt egy ellenőrzést, amely megvizsgálja az adott felhasználó gépén található grafikus meghajtót, és ha az túl régi, akkor a játék telepítése után azt is frissíti a Windows Update szolgáltatás.


[+]

A cég szerint együttműködnek a gyártókkal, hogy minden érkező játék megjelenésére legyen megfelelő, WHCK aláírással rendelkező, stabil eszközillesztő. Ezzel a modellel a Microsoft reményei szerint nem kell a felhasználókat megkérni arra, hogy keressenek új csomagokat a grafikus vezérlő gyártójának weboldalán, ami azért lényeges, mert a legtöbb vásárló számára ez a feladat túl bonyolult, az Windows Update szolgáltatáson keresztüli frissítés azonban lényegesen egyszerűbbé teszi az egész folyamatot.

Végül a legtöbb felhasználót a technikai részletek nem fogják érdekleni, de a Creators frissítéssel jön a WDDM 2.2-es verziója. Ez azért nagyon fontos váltás, mert bevezeti a Shader Model 6.0-t, ezen belül is a  wave operation intrinsics függvényeket, illetve lecseréli az öregedő, D3BC nevű köztes nyelvet egy új, modern alapokra épített DXIL-re. Ezzel a Microsoft eléri, hogy az Xbox konzolok és a PC pontosan ugyanazokat a shadereket futtathassák, így a fejlesztők ezek optimalizálásra fordíthatják az erőforrásaikat, amiből mindegyik Microsoft által menedzselt célplatform profitál.

A WDDM 2.2 némi áldozatot is követelhet, ugyanis a Microsoft a Shader Model 6.0-val egy picit engedni akar a fejlesztők igényeinek és leszűkítik a célozható hardverpalettát. A jelenlegi Creators frissítés fejlesztői verziójában a Shader Model 6.0 minimum igénye a D3D_FEATURE_LEVEL_12_0. Ha ez a végleges frissítésben is így marad, akkor az azt jelenti, hogy a Shader Model 6.0-ra írt játékok csak AMD GCN2, GCN3 és GCN4, NVIDIA második generációs Maxwell és Pascal, illetve Intel Gen9 architektúrára épülő (vagy még újabb) grafikus vezérlőkön fognak elindulni. Mindegy tehát az, hogy például az AMD GCN1, az NVIDIA Kepler és első generációs Maxwell, valamint az Intel Gen7.5 és Gen8 architektúra is támogatja a DirectX 12-t, a Shader Model 6.0 minimum követelménye nem fogja engedni az alkalmazások futtatását.

A probléma sajnos komplex, mert például az NVIDIA GeForce GTX 750 és 750 Ti, vagy az AMD oldaláról a Radeon R9 370 még ma is kapható, és ezek a jelenlegi állás szerint a nem támogatott hardverek sorát gazdagítják. Ugyanakkor a Shader Model 6.0 egy lényeges előrelépés a piacnak, mivel végre szabványosan lehetővé tesz számos olyan függvényt, amelyeket az Xbox One-on már használnak a fejlesztők, és amelyek hiányában az alternatív PC-s shaderek lényegesen lassabban futnak.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés