Hirdetés

Gépizzasztó 3D-t hoznak a webre a frissen kiadott böngészők

A WebGL 2.0 ugyan még mindig nincs kész, de a Firefox és a Chrome új verziója már beépítette a támogatást.

A WebGL 2.0 fejlesztése évek óta tart, és tényleg egy nagyon elhúzódó folyamatról van szó, mivel a Khronos Group most teljesen biztosra akar menni. A szabvány 1.0-s verziója majdnem hat évvel korábban készült el, és azóta elsődlegesen biztonsági frissítések érkeztek hozzá. A rendszer a kezdeti nehézségeken abszolút túllendült, és ma már rendkívül szigorú biztonsági előírásokkal rendelkezik, így nehezen támadható az adott számítógép a WebGL-en keresztül. Utóbbi fontos tényező, hiszen egy webes felületről beszélünk.

A 2.0-s verzió ugyanakkor még mindig nincs kész, de már a célegyenesben van a projekt. Az aktuális draft specifikáció ráadásul igen stabil, ami azt jelenti, hogy a böngészőket fejlesztő cégek elkezdhetik engedélyezni az új felületet. Ezt a Mozilla Firefox (51-es sorozat) és a Google Chrome (56-os sorozat) új verziói meg is tették, így mostantól a WebGL 2.0 nem csak egy opcionálisan bekapcsolható technológia, hanem alapból aktiválva érkezik, vagyis a WebGL 2.0-s kódot tartalmazó weboldalak betöltése már automatikus.

Mint ismeretes a WebGL 2.0 leginkább a tudásbeli előrelépést célozza meg, így többek között az OpenGL ES 3.0-s API-ra épít. Ez jobb programozhatóságot, illetve több lehetőséget eredményez a fejlesztők számára. Az új felület legnagyobb előnye a grafikai lehetőségek kiterjesztése, ezen belül is lényeges újítás lesz a megnövelt precizitású fragment shaderek használata, a több render target, az instancing és az occlusion queries támogatása, valamint a fejlesztők által kontrollálható élsimítás bevezetése.

A változások miatt a WebGL 2.0 nem kompatibilis az 1.0-val, ami azt jelenti, hogy a fejlesztőknek az eredeti WebGL-re írt programjaikat némileg módosítaniuk kell, de szerencsére nem kell lényegesen belenyúlni a kódba, mivel az eltérések minimálisak. Persze ha a megjelenítés továbbfejlesztése a cél, akkor már több változásra is szükség lehet, illetve a több lehetőség azt is jelenti, hogy komplexebb grafika jeleníthető meg. Ez azzal is jár, hogy megnő a webes 3D-s tartalmak gépigénye is elsődlegesen a grafikus vezérlő tekintetében, vagyis mostantól gépizzasztó weboldalakat is össze lehet rakni. Persze ez relatív, egy dedikált GPU-val szerelt asztali gépnek valószínűleg nem jelent majd gondot a WebGL 2.0-s tartalmak futtatása, de egy kisebb mobil eszköznek már lehet, hogy néha problémái adódhatnak.

A Mozilla és a Google a WebGL 2.0-hoz a legújabb grafikus eszközillesztők telepítését javasolják, ugyanakkor bizonyos régebbi hardverekhez ilyenek már nem érkeznek, vagyis az új felület esetlegesen olyan hardvereken is elérhetetlen lehet, amelyek amúgy megfelelnének a specifikációknak. Azok a grafikus vezérlők azonban biztosan megfelelnek az igényeknek, amelyekhez ma aktív terméktámogatást biztosít a gyártó.

A későbbiekben a WebGL 2.0 teljesítményre vonatkozó frissítéseket és általános javításokat kap majd, és ezeket követően lesz ténylegesen véglegesítve. Időpont erre vonatkozóan azonban még nincs. Mindenesetre az jó jel, hogy már aktív a rendszer két böngészőben is, tehát várhatóan nem sok fog sokat változni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés