Hirdetés

Nagyon komoly fejlesztéseket tartalmaz a PlayStation VR2

A Sony komoly újításokkal győzné meg a piacot arról, hogy az önálló headsetek piaca még mindig életképes.

A Sony a PlayStation VR-ral nagyot ment még a PlayStation 4 idejében, köszönhetően annak, hogy életképes tartalmat raktak a rendszerük mögé. A PlayStation 5 kapcsán azonban a VR csak minimális figyelmet kapott, de igazából sosem volt nagy titok, hogy érkezik az új konzolhoz PlayStation VR2, amit most a japán cég fel is vázolt.

A technikai specifikációkat tekintve az állítható lencséket biztosító új, PlayStation 5-höz USB Type-C interfészen kapcsolódó headset HDR-t támogató OLED kijelzőt használ, amelynél a szemenként elérhető felbontás 2000x2040 képpont. Ez összesen 4000x2040 pixeles képet biztosít majd a két szem számára, a látószög pedig nagyjából 110 fok, ami egészen elfogadhatónak számít. A frissítési frekvencia is igen kellemes, a maximum érték 120 Hz, de 90 Hz-es opcióra is van lehetőség. Utóbbi paraméterről nyilván majd a fejlesztők dönthetnek a futtatott játékon belül. A hattengelyes mozgásérzékelés háromtengelyes giroszkóppal és szintén háromtengelyes gyorsulásmérővel jön össze, és nincs szükség külső jeladók használatára a pontos eredményhez.

Magán a mikrofonnal és 3,5 mm-es jack aljzattal rendelkező headseten hat kamera található. Ebből négy a headset és a vezérlőegységek helyzetét követi, míg kettő a szemek mozgását. A PlayStation VR2 tehát szemkövetést alkalmaz, és pontosan tudja, hogy a felhasználó éppen hova néz. Ez azért fontos, mert a virtuális valóság egyik legnagyobb problémája, hogy a jelenlegi rendszerek nem tudják kihasználni az ember biológiai jellegzetességeit. Itt elsősorban arra kell gondolni, hogy a szemünk csak ott lát élesen, amerre nézünk míg a fókusztól a látóhatárunk felé haladva már jelentősen romlik a látásunk. Ez azt jelenti, hogy igazából nem szükséges a teljes képkockát a legjobb minőségben számolni. Az ötlet nem új, és már korábban is kihasználták a gyártók, mivel manapság is opció a leképezés minőségét képkocka közepére koncentrálni, mivel a szélső területek nem számítanak igazán. A gond ezzel az, hogy a felhasználó ettől még szabadon mozgathatja a szemét, és esetleg olyan területre nézhet, ahol már rossz a grafika minősége. Az alapötlet azonban így is kiváló, mindössze arra van szükség, hogy a szemmozgást figyeljük, és ha ez megvan, akkor a leképzés tekintetében nem feltétlenül a kép közepére kell koncentrálni a legjobb a minőséget, hanem oda, amit a felhasználó éppen néz.

Pusztán technológiai alapon nagy újításról nem beszélhetünk, mivel ez már egy régóta létező ötlet, ami foveated rendering néven van leírva, de gyakorlati szinten a szemmozgást követő alternatíváját elég nehéz jól megvalósítani, ugyanakkor a Sony erre készülhet. Ezzel nagyon komoly előnyre tesznek szert, mivel rengeteg számítási kapacitást megspórolhatnak a képszámítás során azoknak a képi területnek a gyengébb minőségű leképezésével, amelyek kívül esnek a felhasználó fókuszán.

A rendszer PlayStation VR2 Sense néven érkező kontrollereket kap, amelyek beépített akkumulátorral rendelkeznek, és Bluetooth 5.1​-en keresztül kommunikálnak a konzollal, ráadásul ezeken megjelenik a haptikus visszajelzés. Sőt, utóbbi még magába a headsetbe is beépítésre kerül, amivel a Sony a VR élményt szeretné valósághűbbé tenni. Van azonban a haptikus visszajelzésnek egy egészségügyi előnye is.

Mint ismeretes a VR headsetek esetében egy tipikus problémának számít, hogy a felhasználók egy része tengeribetegségre jellemző rosszullétet tapasztal a rendszer használata után. Ennek az oka, hogy az érzékszervek megszokták a valós világ hatásait, és a VR headsetet felvéve a látott képi információk alapján az agy számít ezekre, de nem jönnek. Effektíve a látottak nincsenek összhangban azzal, amit az ember a valós világban megszokott, és ez rosszullétet szülhet. Trükkök sokasága van arra, hogy a helyzetet kedvezőbbé tegyük. Például egy fix virtuális orr leképezése sokaknak segít, és a haptikus visszajelzés a headset oldaláról szintén egy olyan tényező, ami extra információkat biztosít a látottak mellé, ezáltal csökkentheti az esetleges rosszullétet is.

Sajnos arról nincs adat, hogy a PlayStation VR2 csomag mikor és mennyiért kerül majd az üzletekbe, de a fenti videóban látható egy kis jelenet a Horizon Call of the Mountain című játékból, ami az új VR headsethez készül.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés