Hirdetés

Saját GPU IP-t fejleszt a Samsung?

A Samsunggal kapcsolatban több hónapja pletykálják, hogy a vállalat szeretne kitörni abból a nehéz helyzetből, amibe az Android fejlesztése kényszeríti. A gyártó az okostelefonok és a tabletek piacán az Apple legnagyobb ellenfelének tekinthető, és a játékokra vonatkozóan is hasonlóan eltökéltek, de amíg az Apple szabadon behozhatta az új Metal API-t a piacra, addig a Samsung a lényegesen rosszabb használhatóságot biztosító Google AEP-n ragadt. Ez azért probléma, mert a Metal egy teljesen új fejlesztésű grafikus API kifejezetten a mai igényekre, míg a Google AEP csak a mára elavult működésű OpenGL ES 3.1 kiterjesztésének tekinthető. Ez látszik a fejlesztői támogatásban is, hiszen a Metal API-t már 23 szoftvercég vagy kiadó támogatja, míg a Google AEP-re még csak egyetlen vállalat (Epic Games) jelentett be támogatást, de ez is csúszni fog, aminek az oka ironikus módon az, hogy a Metal API beépítése prioritást élvez.

Egyre erősödnek azok a pletykák, hogy a Samsung inkább az Apple útját járná, és nem várná meg az általános megoldást a problémákra, amely egyébként fejlesztés alatt áll, de három éven belül nem várható a kiadása. Márpedig nem szerencsés ennyi előnyt adni az Apple számára egy olyan szegmensben, amiben a Samsung is érdekelt.

A friss adatok szerint a Samsung saját GPU IP-t fejleszt. Ezt felfoghatnánk úgy is, hogy saját GPU-architektúrát dolgoznak ki, de ugyanezek a hírek jöttek pár éve az Apple konyhájából is, és mégsem érkezett nulláról felépített GPU dizájn. Utóbbinak a fő oka, hogy messze a GPU-k tervezése a legnehezebb a nagy integráltságú elemekre épülő áramkörök szempontjából, és kicsi az esélye, hogy a Samsung zéró tapasztalattal egy ilyenbe belevág. Ugyanakkor az Apple stratégiáját bármikor követhetik. A legtöbb GPU IP-t licencelő vállalat a megfelelő anyagi ellenszolgáltatás mellett hajlandó egyéni licenckonstrukciók kialakítására, amivel a licencelő gyártó mérnökeit akár be is vonják a fejlesztésekbe.

A Samsungot is inkább ez a modell érdekelheti, mintsem egy saját alapokra épített architektúra, hiszen így tulajdonképpen hozzájutnak egy működő GPU IP-hez, amelynek a részletes dokumentációját is megkapják, így ennek a blokknak a szoftvertámogatását teljesen házon belül oldhatják meg. Az Apple is pontosan ezt teszi, így az Imagination által fejlesztett, aktuálisan licencelt GPU IP-hez teljesen saját meghajtókat készítenek, illetve nyilván a stratégia része a szintén saját fejlesztésű Metal API is. A Samsung számára ez a modell azért is lenne életképes, mert az Android tulajdonképpen egyénileg módosítható. A saját szoftver mellett a vállalat is hozhatna egy saját fejlesztésű, alacsony szintű hardverelérést biztosító grafikus API-t, ami valószínűleg hasonló mértékű támogatást nyerne, mint az Apple üdvöskéje, így máris jobban jár a Samsung egy váltással, mintha évekig várnának a szabványos megoldására, tehetetlenül nézve azt, ahogy az Apple technikailag mindenki mellett elmegy pusztán a szoftveres előnyt kihasználva.

Természetesen a Samsung egy ilyen stratégia mellett ugyanúgy átnevezheti a licencelt GPU IP-t, továbbá meg sem kell mondani, hogy kitől származik, ahogy éppen az Apple is teszi. Ez külsőleg valóban úgy tűnik, mintha saját fejlesztésű IGP kerülne a lapkákba.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés