Hirdetés

Az NVIDIA mindent beleadott a GeForce GTX 650 Ti VGA-ba

Az NVIDIA lassan, de biztosan előáll az összes GeForce 600 szériás VGA-val, így lényegében elmondhatjuk, hogy egyedül az AMD Radeon HD 7770 és 7850 jelzésű termékeknek nincs GeForce-os párja. Ez abból a szempontból kellemetlen, hogy egy nagyon fontos szegmensről van szó, de nyilván nem okoz meglepetést, hogy az NVIDIA készült erre, így ma bemutatták a GeForce GTX 650 Ti jelzésű VGA-t, mely egyszerre fog küzdeni a fentebb említett két Radeonnal. Ezt a vállalat úgy gondolja el, hogy az 1 GB-os modellt tulajdonképpen a két konkurens közé pozicionálják, így nem a versengés az elsődleges cél, hanem egy viszonylag nagy űrt próbálnak betömni Radeon HD 7770 és 7850 között, ami nem is rossz stratégia, sőt.

A butított GK106 logikai felépítése
A butított GK106 logikai felépítése [+]

A ma megjelent GeForce GTX 650 Ti gyakorlatilag nem más, mint a GTX 660-as modell alaposan butított verziója. A termék a GK106-os GPU-ra épül, ám a beépített öt darab streaming multiprocesszorból, vagy újabb nevén SMX-ből egy inaktív. Az ehhez tartozó GPC blokk és a raszter motor szintén le van kapcsolva. Ez a vártnál kisebb butítás, de az NVIDIA számára most már nem volt elég a Radeon HD 7770-nel való versenyzés, így meg kellett verni azt a terméket bármi áron, főleg egy ilyen méretes lapkát alkalmazva. Természetesen egy SMX modul továbbra is 192 darab CUDA magot rejteget 16 darab textúrázó csatorna és egy PolyMorph motor mellett. Ez összesen 768 darab CUDA magot és 64 darab textúrázó csatornát eredményez. Raszter motorból kettő került a lapkába, ami a GPC blokkokon belül lelhető fel. Ezek az egységek egyenként 8 pixelt képesek feldolgozni órajelenként, így ezen a ponton kiegyensúlyozott a termék, ugyanis a 128 bites memóriabusz két darab 64 bites partíciójához két-két darab ROP blokk kapcsolódik, ami összesen 16 blending egységet eredményez. A lapkában találhat még két extra ROP blokk és egy extra 64 bites memóriavezérlő, de ezeket is lekapcsolta a vállalat.

Az NVIDIA a 28 nm-es gyártástechnológiával készülő GPU magórajelének 925 MHz-et szabott meg, GPU Boost viszont nincs. A memóriabuszhoz GDDR5 szabványú memóriák köthetők, melyek effektív 5,4 GHz-es órajelen ketyeghetnek. A VRAM kapacitása 1 GB lehet, de ettől a gyártók eltérhetnek, és már most biztos, hogy érkeznek 2 GB-os verziók.

NVIDIA GeForce GTX 650 Ti
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti [+]

A GeForce GTX 650 Ti az NVIDIA hivatalos adatai alapján 110 wattos TDP fogyasztással rendelkezik. Ennek megfelelően a kártyán található egy 6 tűs PCI Express tápcsatlakozó is. A terhelés nélküli fogyasztás nagyjából 15-20 watt környékén alakul. Az új VGA természetesen mindazokat a funkciókat tudja, amit a Kepler architektúrára épülő többi termék, így támogatja a DirectX 11.1-et, az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.2-t és a DirectCompute 5.0-t, valamint található benne NVENC motor is. A referenciatermék hátlapján egy mini HDMI és két DVI interfész lapul, és az újdonság képes három kijelző meghajtására is.

Az NVIDIA az 1 GB-os GeForce GTX 650 Ti VGA-khoz 149 dolláros árcédulát ajánl, és ezen az árszinten nincs semmilyen új generációs opciója az AMD-nek. A legolcsóbb Radeon HD 7770 kártyák már 109 dollárért is hazavihetők, míg az 1 GB-os Radeon HD 7850-es termékekért 169 dollárt kérnek a kereskedők. A 2 GB-os modellt már egyszerűbb jellemezni, hiszen azért 169 dollárt kérnek a vállalat partnerei, ami túlzásnak értékelhető az 1 GB-os Radeon HD 7850 mellett. A GeForce GTX 650 Ti VGA teljesítménye egyébként pont a Radeon HD 7770 és 7850 közé esik, de sok függ a játéktól, így nem egységes, hogy melyik Radeonhoz van közelebb. A legújabb DirectX 11-es programokban továbbra sem acélos a Kepler, így hiába a CUDA magok számának drasztikus növelése, a GCN architektúra hatékonyságával szemben még így is kevés. A régebbi, illetve a compute hatékonyságra kevésbé építő játékokban már félúton van a termék teljesítménye az említett Radeonok között, ami nagyjából az árat tükrözi.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés