Hirdetés

Microsoft Surface: kezeket a számítógépre!

A Microsoft tegnap nyilvánosan is bemutatta korábban Milan kódnéven emlegetett, immár Surface névre keresztelt rendszerét, amely újszerű felhasználói interfészének köszönhetően számos érdekes lehetőséget teremt azt illetően, mit és főként hogyan tudunk bizonyos feladatokat számítógéppel elvégezni. A Surface érdeme igazából az, hogy elfedi a számítógép megszokott számítógép jellegét, vagyis olyan felületet bocsát rendelkezésre, mely a hétköznapi, valódi tárgyakkal történő manipulációhoz hasonló kezelésre ad módot.

A Surface esetében kiesik a kijelzőn látható tartalom és a beviteli eszközök (billentyűzet, egér, touchpad stb.) közötti absztrakciós lépés, ráadásul a 30 hüvelykes (DLP projektoros) megjelenítő az emberi kéz méretével és természetes mozgásaival összhangban álló, vagyis kellően nagy teret biztosít a kezeléshez. A felszínt infrakamerák figyelik, ami az érintésérzékeny kijelzőkre emlékeztető működést eredményez, azzal a fontos különbséggel, hogy itt nem csupán egy (vagy legfeljebb néhány) pont követhető egy időben – a Surface akár több tucat, egy vagy több felhasználóhoz tartozó pont egyidejű megfigyeléséből nyeri ki a szükséges vezérlőinformációkat. Sőt, akár tárgyak is rátehetők a felületre, melyek a munkakörnyezet aktív részévé válhatnak.

A Microsoft demóiban látható, hogy a kijelzőfelületen „szétszórt” fényképeket és videókat mennyire természetes mozdulatokkal lehet rendezgetni, átméretezésükhöz is csak két átellenes sarkukat kell széthúzni, összébbtolni. A rendszer egyik első használója, a T-Mobile USA olyan kioszkokat állít fel egyes üzleteiben, ahol a rádiós azonosítóchippel ellátott telefonokat elég csak rátenni a Surface-re, mely azonnal listázza jellemzőiket, és ha egy másik készüléket teszünk mellé, összehasonlítja a két telefon fő paramétereit. Hasonlóképp alakul a mobil eszközök kezelésének egy újszerű módja is. A számítógéppel valamilyen (Wi-Fi, Bluetooth) vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikáló eszközt a felületre helyezve egy aktív terület nyílik meg, ezáltal úgy tűnik, mintha „drag and drop” módszerrel valóban egyből a PDA-ra, fényképezőgépre stb. húznánk a kívánt fájlokat, vagyis háttérbe szorul ennek egyébként teljesen szokványos technikai megoldása.


[+]

Inkább csak szórakoztató, de mindenképp érdekes a bemutatóra készült játék is: a kijelzőn üveglapokat lehet tologatni, melyek alatt (illeszkedve a lapok elhelyezkedéséhez) egy videó részletei futnak – a feladat úgy elrendezni az üveglapokat, hogy összeálljon a videó teljes képe.

A Surface tervezése 2001-ben azzal indult, hogy a Microsoft két fejlesztője, Stevie Bathiche és Andy Wilson egyfajta interaktív játékasztalon kezdte törni a fejét. Hamar rájöttek azonban, hogy a virtuális objektumoknak a valódi tárgyakhoz hasonló manipulációja sokkal több lehetőséget rejt magában puszta high-tech társasjátékoknál. Évek alatt több mint 85 prototípust készítettek azzal kísérletezve, milyen formában és milyen funkciókkal érdemes megvalósítani elképzeléseiket.


[+]

A kifejlesztett rendszer ötletes felhasználói interfészében rejlő lehetőségek kibontakozásában persze nagy szerepet játszik az ár. A Microsoft ősztől 5–10 ezer dollár közötti áron kezdi meg értékesíteni első megrendelőinek a Surface-et, amely a már említett T-Mobile üzletek mellett kaszinókban, hotelekben, bárokban, éttermekben is feltűnik. A vállalat nem titkolt célja ugyanakkor, hogy néhány éven belül otthoni felhasználók számára is elérhetővé tegye a Surface-et. Az újszerű gép belsejében egyébként normál PC lakozik, Intel processzorral és Windows Vista operációs rendszerrel.

Azóta történt

Hirdetés