A Google még a 2019-es év tavaszán mutatta be a Stadia nevű, felhőalapú játékszolgáltatását, amelyről a linkelt hírben részletesen beszámoltunk. A rendszer teljesen bele van integrálva a cég a saját szerverparkjába, így mára elmondható, hogy az üzletileg fontosabb területek közelében biztosan van olyan infrastrukturális háttér, amely képes játékokat is futtatni.
Mindez azért lehet lényeges, mert a Google új szintre terjeszti ki az üzletet, mivel mostantól már bérbe is adják a számítási kapacitást az egyes érdeklődők számára. Ez a fajta licenckonstrukció az Immersive Stream for Games égisze alatt fut, és a lényege annyi, hogy egy cégnek nem kell a felhőalapú játékszolgáltatások problémás részét okozó hardverkiépítéssel foglalkoznia, egyszerűen csak megveszi a szükséges kapacitást a Google-től. A szervereket természetesen a keresőóriás karban is tartja, a cég partnereinek pusztán a szolgáltatások stratégiai hátterét kell kidolgozniuk.
A koncepciót a Google már tesztelte a AT&T által, utóbbi vállalat ugyanis ingyen tette elérhetővé a Batman: Arkham Knight című játékot a Google Chrome és a Microsoft Edge böngészőkben, és ennek a technológiai hátterét a Stadia adta.
A Google látszólag a telekommunikációs vállalatokat célozza meg a koncepciójával, de esetlegesen nagyobb kiadók is érdeklődhetnek, hiszen még mindig kedvezőbb lehet kapacitást bérelni egy már kiépített és működő rendszerből, mint nulláról felhúzni egy teljesen új konstrukciót világszinten. Ilyen szempontból a telekommunikációs cégek és kiadók akár saját felhőalapú játékszolgáltatásokat is igen könnyen biztosíthatnak.
A gyári Stadia is megmarad, de alaposan átalakul. A fejlesztők nézőpontjából vizsgálva a lehetőségek alaposan kibővülnek, mivel a Google lehetővé teszi a Windows platformra írt játékot egyszerűbb portolását Stadiára. Ezt különböző, Linuxra már elérhető eszközök segítségével érik el, kiegészítve pár saját fejlesztéssel, de a lényeg annyi, hogy mostantól nem szükségszerű a leképezőt átírni Vulkan API-ra, és nem kötelező a natív Linux támogatás sem.
A felhasználók oldaláról jelentős változás lesz a gyors hozzáférhetőség. A platformon elérhető játékok kapnak időben korlátozott kipróbálhatóságot, illetve ezek egy része teljesen ingyenes lesz. Mindehhez be sem kell majd jelentkezni, elég megnyitni a böngészőben a Stadia weboldalát, kiválasztani a játékot, és egy kattintásnyira várja az érdeklődőket a móka. Persze a Google fiókba még kötelező belépni, de a cég dolgozik rajta, hogy a jövőben már erre se legyen szükség.
Látszólag egyébként az új stratégia része az ingyenesség. A Google-nek megvan az az előnye, hogy a Stadia működéséhez szükséges hardver nagy része eleve szükséges a vállalat keresőmotorjának üzemeltetéséhez. A költségeit tehát már a sokak által használt egyéb Google szolgáltatások kitermelik, és ilyen formában nem feltétlenül kell ragaszkodniuk ahhoz, hogy minden fajta szórakozásért pénzt kérjenek. Márpedig ami ingyenes, arra nehéz ráígérni.