Fujitsu blog: a vásárlás jövője

Túlélhetik-e a hagyományos boltok, áruházak az internetet? A Fujitsu szakértői szerint a megfelelő stratégiával igen.

Évek óta tart a kereskedelem egy bizonyos szeletének mélyrepülése – és itt nem piaci szegmensről, hanem a valódi boltokról beszélünk, amelyeknek hatalmas kihívást jelent az online áruházak megjelenése. A legtöbbet hangoztatott példa erre az Amazon, amely éppen tavaly vásárolta meg a 37 éves múltra visszatekintő amerikai Whole Foods Market szupermarketláncot. A 13,7 milliárd dolláros üzlet csak az utolsó lépcsőfok volt a korábban igen sikeres bolthálózat életében – de hasonló történeteknek lehetünk szemtanúi a világon bárhol, ahol az eddig jól működő, fizikai boltok kénytelenek előbb jelenlétet csökkenteni, majd bezárni. Bár mindez nagyban függ az általuk lefedett piactól (számítástechnikai bolt ma már nem létezhet online jelenlét nélkül, míg a drága nyakkendőket áruló kereskedés alighanem sokáig eléldegél még), egy biztos: az e-kereskedelem egyre több területet hódít meg.


[+]

A Fujitsu kereskedelmi területtel foglalkozó vezetői szerint azonban ez nem feltétlenül kell, hogy a korábbi kis boltok eltűnésével járjon együtt, sőt éppen ellenkezőleg: a megfelelő online stratégiával a már meglévő üzletek még sikeresebbé válhatnak. „Azt kell észrevenni, hogy az e-kereskedelem maga is kereskedelem” – fogalmaz David Concordel alelnök, a Fujitsu kereskedelmi megoldásokért felelős részlegének vezetője. Concordel szerint a feladat tehát az, hogy ne a korábbi kategóriákban gondolkozzunk, hanem abban, hogy miként lehet a két terület – a fizikai és a virtuális – közötti együttműködéssel még jobban becsalogatni és kiszolgálni a vásárlókat. Tipikus példa erre az online összeállítható, személyesen átvehető csomag, amely egyre több helyen elérhető, és amely határozottan sikeres. Az internetet tájékozódásra, döntéshez használó vásárló így elérhető, ugyanakkor a boltba betérve további vásárlásra ösztönözhető. További előny, hogy az online irányból érkező adatokkal a bolt-vevő kapcsolat is sokkal szorosabbra fűzhető.

Ezt az új struktúrát ugyanakkor átgondoltan, a teljes spektrumot figyelembe véve kell felépíteni, nem elég csak úgy létrehozni egy online boltot, és rákapcsolni a raktárkezelő szoftverre: a teljes szervezetet az alapoktól a két irányt összehangolva kell megvalósítani, kihasználni például az e-kereskedelem logisztikában megmutatkozó előnyeit. Amire viszont figyelni kell: a boltban továbbra is szükség van árukészletre – egy félig üres üzlet nem kelt bizalmat, és nem ösztönöz vásárlásra. Concordel szerint hosszú távon az sem célravezető, ha az egyik csatorna olcsóbb, mint a másik: az élmény legyen egyforma, ugyanazokkal az akciókkal és árakkal.


[+]

Persze az alapvető kérdés, ami most a vezetőket foglalkoztatja, az az, hogy a fizikai üzleteknek vajon végük van-e? Concordel szerint igen – legalábbis abban a formában, ahogy a 90-es években léteztek. Annak az elképzelésnek van vége, hogy az üzlet egy négy fal közé zárt tér árucikkekkel feltöltve, helyette a különböző értékesítési csatornákat egy egységben kezelő üzletek maradnak talpon. Richard Clarke, a Fujitsu üzletfejlesztésért felelős alelnöke szerint az e-kereskedelem körüli hírverés miatt sokan érezték úgy, hogy a fizikai bolt eltűnik – ez azonban nem lesz így. Teljes mértékben egyetért ezzel Marc Janssens, aki a kereskedelmi platformokért felelős amerikai részleget vezeti: az ő adatai szerint az Egyesült Államokban az eladások 94 százaléka még mindig a fizikai boltokban történik. Amiben pedig még egyetértenek a szakértők, az az, hogy a túléléshez és a sikerhez a vásárló és a márka, a termék összekapcsolására van szükség, ehhez az összekapcsoláshoz pedig az online és offline lehetőségeket együtt kell tudni alkalmazni, kihasználva a különböző nagy cégek által – így természetesen a Fujitsu által is – kínált eszközöket.

Azóta történt

Előzmények