Hirdetés

Egyre komolyabb bírálatok érik a Microsoftot a DirectX 10 kapcsán

Ismét komoly arculcsapás érte a fejlesztők részéről a Microsoftot, miután Gabe Newell, a rendkívül sikeres Half-Life játékokat jegyző Valve ügyvezető igazgatója egy múlt héten készített interjújában élesen bírálta a redmondi céget, amiért az csak és kizárólag a Vista vásárlói számára tette elérhetővé a túlnyomórészt játékprogramok által használt DirectX interfész legújabb, 10-es verzióját. Newell a heise online kérdésére „rettenetes hibának” nevezte a szoftvercég lépését, mely nem csak felhasználók millióit, hanem az egész iparágat frusztrálja.

A DirectX 10 API idén január óta érhető el a nagyközönség számára (a fejlesztői környezet jóval korábban rendelkezésre állt), a Microsoft ekkor indította ugyanis útjára a Windows Vista kereskedelmi változatait. A jelentős fejlesztések közt szerepelt a megújult DirectX is, mely – ahogy a Microsoft szakemberei érveltek – olyan újításokat (elsősorban egy teljesen új drivermodellt) is tartalmazott, amelyeket nem lehetett XP-s környezetbe átültetni. A DirectX 10 mindazonáltal kevés kivételtől eltekintve nem kínál a látványvilágot jelentősen befolyásoló újdonságokat, effektusokat, az új API sokkal inkább a fejlesztők munkáját egyszerűsíti le. Hiába kapható azonban DX10-kompatibilis hardver idestova egy éve, és hiába jelent meg a boltokban a Vista több mint fél éve, a játékipar prominens szereplői a jelek szerint egyelőre nem haraptak rá a csontra. Nem csoda, hogy a játékosokat is nehéz meggyőzni, hogy térjenek át az új operációs rendszer használatára – a Valve által üzemeltetett, nem reprezentatív Steam Survey felmérés tanúsága szerint a gamerek alig pár százaléka tette ezt meg eddig.


Half-Life 2 Orange Box: DX10 az akció hevében

Newell szerint a Microsoft taktikája nem csak ezért tekinthető hibásnak: a konzolpiacra is fejlesztő, többplatformos játékokat készítő cégek egyebek mellett az eladási arányok változása miatt elsősorban a konzolok tudásához igazítják a látványvilágot, a PC-s verziókat pedig újabban ezek átszabásával készítik. Márpedig az új DirectX-ben bevezetett effektusok egy részét nem tudják még a nextgen konzolok sem megjeleníteni, igaz, ennek Newell szerint nincs is igazán jelentősége. Az Xbox 360-ra és PC-re egyaránt október 12-én érkező Half-Life 2 Orange Box PC-s verziója például hiába használ bizonyos DirectX 10-es eljárásokat, elméletileg mindkét platformon ugyanúgy néz majd ki a játék.

A játékipar nagyjai közül nem Newell volt az első, aki kritikus hangnemű nyilatkozatával bírálta a Microsoft új platformját: John Carmack, az id Software feje – vagy ahogy sokan nevezik: a játékipar programozó-pápája – hetekkel ezelőtt leszögezte, hogy cége új játékmotorja semmilyen szinten nem lesz kompatibilis a DirectX API-val, a vadonatúj, Tech 5 elnevezésű motor így továbbra is a multiplatformos OpenGL felületet részesíti majd előnyben. Mint Carmack elmondta, a DirectX 10 számukra semmilyen olyan lényeges újítást nem tartalmaz, amiért érdemes lenne áttérni a használatára.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés