Hirdetés

Káros a PC-s játékiparnak a nagy gyártók hozzáállása

A játékra kihegyezett PC-s hardverek, komplett számítógépek nagyon drágák, ez pedig egyre inkább elriasztja a kiadókat és a fejlesztőket a platform támogatásától – panaszkodik cége szerverén elhelyezett blogjában Roy Taylor, az NVIDIA tartalomfejlesztési kapcsolatokért felelős vezetője. A szakember szerint minderről a drága játékgépeket forgalmazó PC-gyártók tehetnek, akik jól felfogott üzleti érdekből mind a vásárlókkal, mind a kiadókkal igyekeznek elhitetni, hogy játszani csak csúcskategóriás, méregdrága konfigurációkkal lehet. Taylor szerint többek közt ennek a hozzáállásnak tulajdonítható, hogy a DirectX 10 API-ban rejlő lehetőségeket kiaknázó programokat nagyjából fél évvel annak debütálása után egy kézen meg lehet számolni. Pedig már kompatibilis vas is akad bőven, nem feltétlenül horroráron.

„Nyugodtan kijelenthető, hogy az üzletág egyes nagynevű gyártói által piacra dobott túlárazott, csúcskategóriás játékgépek komoly károkat okoznak az iparágnak” – fogalmaz kritikusan Taylor, aki egyébként maga is szenvedélyes játékos. A szakember szerint ezek a gyártók (bár a blogban ennek kapcsán egy márkanevet sem említ, ugyanakkor nem nehéz kitalálni, mely cégekre gondol) elsősorban a szaksajtó elismerésére hajtanak, és valójában nem is foglalkoznak a játékosok igényeivel. Az NVIDIA illetékese szerint szerencsére akadnak ellenpéldák is; itt konkrétan a Gatewayt emeli ki Taylor, megemlítve, hogy a cég megfizethető (1499 dolláros) áron kínál felső-középkategóriás NVIDIA kártyával szerelt konfigurációt, ezzel márpedig a legtöbb modern játék élvezhetően futtatható.

Tény, hogy az elsősorban fejlesztők számára komoly előrelépést hozó DirectX 10 API megjelenése és a már régóta kapható kompatibilis hardverek fokozatos térnyerése ellenére a PC-s játékipar komoly mélypontjához ért, melyet a nemrég véget ért E3 kiállítás alkalmával is tapasztalhattak az érdeklődők – a szakkiállításon taroltak a konzolok, miközben PC-re alig mutattak be húzócímet. Szakmabeliek szerint a jelenséget csak részben magyarázzák a Taylor-blogban leírtak.


GeForce 8800 Ultrák párban: játékszer kőgazdagoknak

Többen úgy látják, hogy az új API-t kizárólagosan futtatni képes Vista egész egyszerűen nem elég kiforrott még játékplatformnak (emiatt egyesek a Microsoftot, mások a hardvergyártókat, megint mások mindegyik felet okolják), az új generációs, DirectX 10-kompatibilis hardverek pedig egyelőre kevesek számára jelentenek vonzó alternatívát a húzószegmensben. Utóbbi szempont alapján többen képmutatással vádolják az NVIDIA szakemberét, a kaliforniai cég ugyanis a leginkább ütőképes alternatívákért cserébe komoly összegeket kér. A gyártó választékának legerősebb tagja, a piacon jelenleg elérhető leggyorsabb, egyértelműen játékok futtatására kihegyezett GeForce 8800 Ultra fogyasztói ára például jelenleg is a 7-800 dolláros (Európában eurós) sávban mozog. Az NVIDIA szakembere által elmarasztalt PC-gyártók a vezérlő debütálása óta jellemzően ezt a modellt építik a csúcskategóriás, több ezer dollárba kerülő játékgépeikbe.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés