Hirdetés

CES 2015: a VESA az utolsó pillanatban is javított az Adaptive-Sync technológián

Az idei CES a monitorok szempontjából a VESA Adaptive-Sync technológiájáról szól, hiszen több monitorgyártó is bemutatta saját megoldását vagy megoldásait.

A korábbi adatok alapján viszont eredetileg a CES lett volna a tényleges start dátuma, de úgy néz ki, hogy erre még pár hetet várni kell. A VESA konzorciumtól származó információink alapján erre jó okuk volt, ugyanis még az utolsó pillanatban is javítottak a technológián egy felhasználói igénynek eleget téve.

Az első linkben látható, hogy maga az Adaptive-Sync a konkurens G-Synchez hasonlóan frekvenciatartományokkal működik. Ez a VESA megoldása esetében 9-60, 17-120, 21-144 és 36-240 Hz közé eshet, míg az NVIDIA technológiája 30-144 Hz között üzemel. A VESA természetesen ezt nem tekinti szentírásnak, így a monitorgyártó olyan tartományt választ, ami jó az adott panelnek, de ezt úgyis fel fogják tüntetni az érintettek az adott monitor specifikációjában.

Az Adaptive-Sync ugyanakkor kiegészült egy extra szolgáltatással. Mivel maga a szinkronizáció normál módban tartományokhoz kötött, így a futtatott játékprogram esetében az egész korlátozza a képkockák számításának sebességét. Például egy 144 Hz-es kijelző esetében a program is maximum 144 képkocka/másodperces sebességgel fog futni. Ez alapvetően nem gond, de viszonylag sok játékos kérte a konzorciumot, hogy ha lehet, akkor ezt a limitációt oldják fel.

Ez igazából nem logikus kérés, mert ennél nagyobb frissítésnek valójában nincs igazán értelme, de sajnos az a valóság, hogy pár többjátékos módra kihegyezett játék sokszor hibásan van megírva, így például egy bizonyos képfrissítés felett nagyobbat lehet ugrani, illetve gyorsabban lehet futni. Számos régebbi Call of Duty és Counter-Strike verzió tartalmazza ezt a legális csalást és ezek még mindig népszerűek. Ugyanakkor a képfrissítésnek 200-300 képkocka/másodpercnek kell lennie, amit ezekkel a szinkronizációs technikákkal nem lehet elérni.

A VESA meghallgatta az igényeket és a normál Adaptive-Sync mód mellé beépítettek egy alternatív módot is, amely ugyanúgy működik, mint a normál opció, tehát a támogatott tartományban szinkronizál, de megengedi, hogy a játék olyan sebességgel fusson, amilyennel a felhasználó akarja. Ha az 300 képkocka/másodperc, akkor annyi, de az Adaptive-Sync tartomány alatt és felett képtörésekkel kell számolni. Persze ez nagy sebességnél nem jelent igazán problémát, és a tartományon belül a szinkronizálás megtörténik.

A VESA szerint ezt a módot nagyon egyszerű lesz beállítani az Adaptive-Sync ugyanis továbbra is értelmezi a vertikális szinkron fogalmát. Ha az be van kapcsolva, akkor az Adaptive-Sync normál módban működik, vagyis nem fog engedni a panel frissítési sebességénél nagyobb futtatási sebességet. De az alternatív módhoz egyszerűen csak ki kell kapcsolni a vertikális szinkront és azonnal az egekig emelkedhet a képkocka/másodpercre vonatkozó érték, miközben az Adaptive-Sync hatása a frissítési tartományon belül ugyanúgy megmarad.

A VESA azt is elmondta, hogy a piacra kerülő monitorokat már azzal a firmware-rel szállítják, amellyel ez a lehetőség működni fog, de az alternatív módot a grafikus vezérlőhöz biztosított grafikus meghajtó szoftveres implementációjának támogatnia kell. Információnk szerint a FreeSync implementáció támogatja.

  • Kapcsolódó cégek:
  • VESA

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés