Új CrossFire rendszert kap az érkező csúcs-Radeon

Az AMD az elmúlt héten mutatta meg először az új csúcs-Radeont, mely az R9 290X jelzést viseli, és rögtön feltűnt szinte mindenkinek, hogy a CrossFire interfész ugyan ki van rajzolva a nyomtatott áramköri lapra, de nincs kivágva, illetve implementálva. Ez önmagában nem lényeges dolog, mivel a termékek megjelenése előtt számos előzetes minta készül, melyeken a végleges megoldások összes funkciója nem érhető el. Ennek megfelelően joggal hihette bárki, hogy a bemutatott Radeon R9 290X egy nyári minta leszármazottja, és a nyomtatott áramkörre vonatkozóan ekkor még nem implementálták a CrossFire interfészt. Ezt az is alátámasztotta, hogy a helye ott volt, tehát elvileg nincs rejtély.

AMD Radeon R9 290X
AMD Radeon R9 290X [+]

A hivatalos fotón azonban már a CrossFire csatlakozók helye is hiányzik, azaz biztos van valami csavar a történetben. Ennek kapcsán megtudtuk, hogy a Hawaii kódnevű cGPU új CrossFire rendszert vezet be, ami a PCI Express interfészen keresztül fog működni. Ezt korábban azért mellőzték, mert a PCI Express eléggé le volt terhelve, így egy 900 MB/s-os direkt összeköttetést hoztak létre a két grafikus processzor közötti kommunikációra. Ez bőven elégnek bizonyult, sőt, konkrétan még sok is, hiszen az SLI híd 500 MB/s-mal dolgozik, és ez az NVIDIA számára sem jelent problémát. Manapság azonban több gond merül fel az AFR elven működő CrossFire és SLI kapcsán, ami egyértelműen nem jelent jót a PC-s piacnak, főleg abból a szempontból, hogy e két technológia koporsójába a PC exkluzív játékok verik a szögeket.

Jó hír, hogy a PCI Express a kezdetek óta igen komoly fejlődésen ment keresztül, amit a PC-s játékok nem használnak ki. Gyakorlatilag a 3.0-s interfész a kezdetekhez viszonyítva már négyszer nagyobb sávszélességgel rendelkezik, de a játékok még mindig megelégednek egy első verziós x16-os PCI Express port tempójával, legalábbis a gyorsabb interfészek átlagosan 2-3% közötti előnyt jelentenek, és a legjobb esetben sem mérhető 5-7%-nál nagyobb gyorsulás. Ennek egyrészt az az oka, hogy a rendszer késleltetése nem csökkent, tehát még mindig az a legfőbb cél, hogy minimális legyen a port használata, de a rendelkezésre álló extra sávszélességet másra is fel lehetne használni. Ráadásul ez több mint amennyit ma a CrossFire híd kínál, ami kifejezetten előnyös lehet például a Total War: ROME II számára, ahol a CrossFire jelenleg 15-30%-os előnyt jelent, míg az SLI csak 5-10%-ot gyorsít. Ezek az értékek a normálisnak tekinthető 70-90% közötti gyorsulásokhoz viszonyítva igen vérszegények.

Az új rendszer szintén lényeges előnyt jelent a nagy felbontással dolgozó kijelzők és Eyefinity konfigurációk kezelése során. Itt elvben az AFR-nek nem lenne gondja, de amelyik kártyára nincs direkten rákötve az egy vagy több kijelző, annak a képi tartalmat el kell juttatnia az elsődleges hardver memóriájába. Erre egy bizonyos felbontásig megfelelő a 900 MB-s-os CrossFire összeköttetés, de könnyen kitalálható, hogy a rendelkezésre álló sávszélesség véges, tehát egy idő után elfogy, ami csökkenti a CrossFire hatékonyságát. A PCI Express 2.0 vagy 3.0 extra sebességét felhasználva ezzel nem lehet probléma, így nem lehetetlen három darab 4K-s kijelző jó hatékonysággal való meghajtása sem az új CrossFire rendszeren keresztül.

A technikai megvalósításról még nincs adat. Elvben átgondolva egy ilyen rendszer hatékony működéséhez egy DMA motorra van szükség a CrossFire hardveres részegységén belül, de erről még nincs pontos leírás, így az is lehet, hogy az AMD más megoldást választott. Ez majd kiderül októberben. A rendszer a működést tekintve nagyjából arra képes, amire az aktuális CrossFire, viszont azokban a szituációkban, ahol limitáló a CrossFire híd teljesítménye (extrém felbontásokban, vagy az egyes képkockák között sok adat másolásával dolgozó játékok mellett) jóval előnyösebb a PCI Express nagyobb teljesítménye.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Előzmények

Hirdetés