Hirdetés

Itt az AMD Radeon HD 5800 sorozat

Az AMD a mai napon indította hódító útjára új generációs Radeon grafikus kártyáit, melyek HD 5850 és 5870 jelzéssel kerülnek a boltok polcaira. A termékek a piacon elsőként támogatják a Microsoft legújabb, DirectX 11-es API-ját, ami az október 22-én debütáló Windows 7 operációs rendszer része lesz.

A vörös oldal folytatja a két generáció óta elkezdett, úgynevezett Sweet Spot stratégiáját. Ennek megfelelően az Evergreen kártyacsalád négy lapkát fog harcba küldeni. A most bemutatkozó Cypress a felsőkategóriát veszi célba, így a legnagyobb chip lesz a szériából. Ez egészen pontosan 334 mm²-es méretet jelent, amibe 2,1 milliárd tranzisztor fért bele a TSMC 40 nm-es gyártástechnológiáját alkalmazva. Várhatóan novemberben érkezik a két Cypress lapkát alkalmazó X2-es modell, Hemlock kódnéven. Ezzel egyidőben befut a Juniper névre keresztelt chip is, ami a középkategóriát képviseli. A jövő év elején teljesedik ki a paletta a belépőszintre nevező Cedar és az alsókategóriás Redwood lapkákkal.


[+]

A Cypress felépítése némileg változott az előző generációhoz képest, bár az architektúra alapjai még mindig az R600-hoz vezethetők vissza, fontos újítás, hogy a rendszer két shader blokkal működik. Erre a változásra azért volt szükség, mert az AMD régebbi termékek segítségével gyakorlatban tesztelhette a tesszellálás igényeit, így nemcsak elméleti alapokra helyezhette a rendszer tervezését. Ahogy arról egy korábbi hírben beszámoltunk, a triangle setup teljesítmény komoly buktató lehet a DirectX 11 legújabb eljárásában, az AMD a kétblokkos felépítéssel a szükséges egységeket gyakorlatilag megduplázta, így mindent megtettek a szűk keresztmetszetek elkerüléséért. A megoldás egyébként nem igényel speciális kódokat, a vezérlést a meghajtóprogram fordítója végzi, mondhatni maximális hatékonysággal.


A Cypress logikai felépítése

A lapkában összesen 20 darab 80 utas shader tömb kapott helyet egy-egy textúrázó blokk társaságában. A felépítés gyakorlatilag megegyezik az előző generációban láthatóval. A változások vélhetőleg azért maradtak el, mert a modern kódokban rendkívül hatékony ez a struktúra, így nem volt értelme belenyúlni. A 725 MHz-es magórajelen ketyegő Radeon HD 5850 esetében a chip 18 aktív tömbbel dolgozik, ami 1440 shader processzort és 72 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. A Radeon HD 5870 már 20 darab tömbbel rendelkezik, ennek megfelelően az 1600 darab shader processzorhoz 80 textúrázó csatorna tartozik, míg az órajelfrekvencia 850 MHz-re módosul. Ebből az következik, hogy az előbbi modell 2,09, míg az utóbbi 2,72 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes.

Mindkét új Radeon 8 darab ROP blokkal rendelkezik, ami összesen 32 blending és 128 Z mintavételező egységet tartalmaz. Ezek a megszokott HUB központú memóriavezérlőre kapcsolódnak, ami négy darab 64 bites csatornára oszlik. A memóriakonfiguráció a kisebbik modellnél 1 GB lehet, míg a nagyobbik verzió 1 és 2 GB-os fedélzeti tárral rendelkezhet. Természetesen a memórialapkák a GDDR5 szabványra épülnek. Ezek a HD 5850-en 4 GHz-es, a HD 5870-en pedig 4,8 GHz-es effektív órajelen üzemelnek, ami 128 és 153,6 GB/másodperces adatátviteli sebességet garantál.

A fogyasztás szempontjából is komoly fejlődés történt. Bár a két kártya továbbra is 170-190 wattos maximális energiaigénnyel rendelkezik, a terhelésmentes időszak alatt aktiválódnak az energiagazdálkodási szolgáltatások, ami nagyon hízelgő, 27 wattos fogyasztást eredményez. Az AMD szerint a hűtés is komolyan megújult, így a rendszerek zajkibocsátása jelentősen jobb az előző generációhoz viszonyítva.

Az új Radeonok legnagyobb újdonsága természetesen a DirectX 11-es API támogatása. Az AMD már számos játékfejlesztővel dolgozik együtt, így a kártyák rajtjára elintézték, hogy az EA Phenomic közkedvelt stratégiai játéka, a BattleForge már használja is a compute shader újításait. Ennek segítségével a játék DirectX 11 módban átlagosan 25-30%-kal gyorsabban fut a DirectX 10.1-es módhoz viszonyítva, míg a DirectX 10-es eredményhez képest 50%-os gyorsulás mérhető. Ez természetesen nem minden, ugyanis már kiderült, hogy a hamarosan megjelenő Dirt 2, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat és Aliens vs. Predator című játékok is támogatják a Microsoft új API-ját, sőt a compute shader kódokkal elérhető gyorsulás mellett a tesszellátort is bőszen használják majd az előbbi programok. Ezenkívül az AMD bejelentette, hogy a Lord of the Rings Online és a Dungeons and Dragons Online: Eberron Unlimited is DirectX 11 támogatással érkezik.

Szokatlanul nagy tehát az érdeklődés az új grafikus API iránt, több fejlesztőcsapat is épít a rendszerre. Többek közt a Frostbite 2 (EA DICE), a Vision (Trinigy), a CryEngine 3 (Crytek), az Emergent, illetve az Unigine motor is kap DirectX 11-es támogatást. Az utóbbi rendszerből már fellelhető egy videó is, ami a tesszellátor képességeit mutatja be.

Az AMD Radeon HD 5850 és 5870 a mai naptól megvásárolható az üzletekben, az ajánlott fogyasztói áruk 299 és 399 dollár lesz. A 2 GB-os Radeon HD 5870-hez valamivel drágábban lehet hozzájutni. A termékeket komoly mennyiségben október közepétől szállítja a vállalat.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés