Hirdetés

Térképszoftverek

Térképszoftverek

Előző héten áttekintettük a navigáció kellékeit, kitértünk a különféle PDA-kra épülő megoldásokra, az egyedi kialakítású eszközökre. Közben akaratlanul is felmerült bennünk, hogy vajon mi a helyzet a térképfronton? Örömmel jelenthetjük, hogy a hazai adatbázisok egyre részletesebbek, egyre pontosabbak, valamint megértük azt is, hogy a világ térképei felett diszponáló cégek végre Magyarországot is csatolták Európához.

Egy gyors PDA vagy célhardver elengedhetetlen kelléke a navigációnak, azonban az erős vas mit sem ér, ha a megoldás alapjául választott térképszoftver pontatlan, elavult vagy éppen hiányos. Magyarországon eltartott egy ideig, amíg megérett a helyzet arra, hogy a különböző térképészeti cégek komoly lehetőséget lássanak az ország digitális térképének előállításában, forgalmazásában. Végül az üzlet beindult: a tavalyi év elején készített összefoglalónkban még egyfajta tömörülést is megfigyelhettünk, hiszen négy olyan kezdeményezésről is beszámolhattunk, amelyek arra irányultak, hogy valamilyen formában digitális térképet kínáljanak a hazai GPS-hívőknek. Azóta mintha csendesedett volna a piac, a megmaradt szereplők viszont egyre professzionálisabb termékekkel jelentkeznek. Ez annak is köszönhető, hogy egyre bővül a hazai GPS-használók tábora, így lehetőség van arra, hogy az érintett cégek egyre nagyobb befektetésekkel, mind pontosabb felméréseket végezzenek.

A kezdetek

Hogy némi képet alkothassunk a térképszoftverek világáról, talán érdemes a PDA-kból kiindulnunk. Ez az a terület, ahol Magyarországon is elsőként mutatkozott érdeklődés a műholdas navigációra, az első pozicionálást lehetővé tevő programok is a kéziszámítógépekre készültek. A kezdeti időkben (hogy ez pontosan mikor volt - a website-jának tanúsága szerint -, arra már maga a vezető fejlesztő sem emlékszik) szinte a semmiből megjelent az Aeromap szoftver, amely a fokozatos fejlesztéseknek hála rövid idő alatt igen népszerű lett. Az alapváltozatba hamarosan bekerült az útvonaltervezés, idővel a házszámok, illetve folyamatosan rengeteg apró javítást végeztek rajta a készítők. Az Aeromap (dacára annak, hogy a fejlődés motorja mindössze egyetlen személy - ne gondoljunk tehát egy több száz fős vállalatra) világszinten is igen versenyképes terméknek tekinthető, egy rendkívül gyors és látványos megjelenítésű szoftver, bár ezek a tulajdonságai inkább a programozói tehetségnek és a kreativitásnak köszönhetők, mintsem a jó térképalapoknak. Utóbbiak tekintetében a program megmaradt a hazai korlátoknál: aki tehát Aeromappal akar navigálni, az aligha tervezhet meg egy utat Budapest és Barcelona között, viszont eljuthat Dunaharasztiból Egerbe. Az internetes visszajelzések alapján arra következtethetünk, hogy a szoftver története során a készítők váltakozó sikerrel pontosították, bővítették a térképalapokat, illetve építették be a lelkes felhasználók észrevételeit, plusz munkáját a termékükbe.

Az Aeromap életében egy újabb fordulópontot jelentett, amikor 2004 márciusában a készítők, a Navisys Kft. és a HP bejelentették, hogy minden Magyarországon forgalomba kerülő iPaq kéziszámítógéphez ingyen mellékelik az Aeromap egy különleges, Vénusz kódnévvel ellátott változatát. Jelenleg a felhasználók kíváncsian várják, hogy mikor készül el végre a legnépszerűbb hazai GPS-szoftver VR3-ra keresztelt változata, amelyet mintegy másfél éve harangoztak be a fejlesztői - azóta azonban fokozatosan csúszik a megjelenése.

Az Aeromap egyeduralmát később a Navigate Kft. forgalmazásában megjelent Destinator törte meg - ez a szoftver azonban ingyenes „bundle-ként” nem jelent meg, így vélhetően jóval kevesebb PDA-n fut, mint vetélytársa. Kezdetben a Destinator tudása elmaradt az első számú piaci szereplőétől, azonban a kitartó fejlesztésnek köszönhetően napjainkban már közel azonos tudással rendelkeznek - leszámítva, hogy ehhez a programhoz Nyugat-Európa térkép is vásárolható. A Destinator pedig megőrizte lendületét: a Navigate Kft. terjeszkedni kezdett, szövetkezve két ismert térképészeti társasággal (Hiszi-Map Kft., Topolisz Kft.), megalapították a Top-Map Kft.-t, amely a nemzetközi szabványoknak megfelelő, navigációra alkalmas digitális térképek elkészítését és folyamatos frissítését tűzte ki feladatául. (Ugyancsak a Navigate érdekeltségi körébe tartozik a NavCenter Kft., amely a műholdas flottakövető rendszerekre specializálódott.)

Hogyan frissülnek a térképek?

Érdekes pontok országszerte
A térképszoftverekben rejlő lehetőségek túlmutatnak azon, hogy kikeresünk egy címet és kérünk hozzá egy útvonaltervet. A navigációs térképek ugyanis tartalmaznak olyan „különleges úti célokat” is, amelyek az autós közlekedők számára kiemelt fontossággal bírnak (például benzinkutak, parkolók, éttermek, szálláshelyek). Ha egy szoftvernek megfelelően gazdag a POI adatbázisa, akkor nap mint nap nagy segítséget jelenthet felhasználójának. Például, ha üres a tankunk, megkereshetjük a legközelebbi benzinkutat, betervezhetünk egy üzleti vacsorát (akár fel is hívhatjuk az éttermet a mellékelt telefonszámon és foglalhatunk asztalt), vagy eltalálhatunk olyan helyekhez is, amelyeknek tipikusan csak az elnevezését, de a pontos címét nem ismerjük (stadionok, múzeumok stb.). A cikkben is említett Destinatornak jelenleg 17 ezer érdekes pont szerepel az adatbázisában.

A CHIP Magazin kérdésére Kátai Attila, a Top-Map Kft. képviselője beszámolt arról, hogy a közelmúltban befejezték a Tele Atlas és a Navteq megrendelésére készített Magyarország térképeiket, jelenleg pedig egy egységes Közép- és Kelet-Európa fejlesztésen dolgoznak. Az említett két cég uralja a világ térképpiacát, eddig nekik „köszönhettük”, hogy az autókba épített navigációs rendszerek csak az osztrák-magyar határig tartalmaztak információkat. A térképek első verzióit már a gyári navigációs rendszerek gyártói tesztelik (Blaupunkt, VDO Dayton, Becke stb.), az ígéretek szerint ősztől megvásárolhatók lesznek a márkakereskedőknél, forgalmazóknál.

A cég képviselője elmondta, hogy a térképi adatbázisoknak igen jelentős, mintegy 15 százaléka évente módosul, ezért lényeges a változások dinamikus követése. A Top-Map Kft.-nél az ország hat részre osztódik: az egyes területeken történő változásokat egy-egy képviselőjük (felmérőjük) követi. Ugyancsak nagy gondot fordítanak az online visszajelzésekre, hiszen rengeteg felhasználójuk jelent változásokat, érdekességeket az utakról. (A postásautók például kiváló referenciának számítanak, az egyik kormányhivataltól viszont két hete várnak egy visszajelzésre, amely engedélyezné számukra, hogy egy, még át nem adott útvonalon végezzenek méréseket.) Külön emberük gondoskodik arról, hogy az érdekes pontokat (Points of Interest, POI pontok) tartalmazó adatbázisuk folyamatosan bővüljön, frissüljön.

Vegye meg az új verziót!

Természetesen a felmérések, továbbá az eredmények beépítése a szoftverbe hónapokat vesz/vehet igénybe. Míg korábban a javítás és a bővítés a helyszínen felmérő kocsival és különleges tábla-PC-vel történt, ma már gyakori, hogy egyszerre több látószögből is bekamerázzák az utakat, amelyekről így az irodai feldolgozás során gyakorlatilag az összes - a navigációhoz szükséges - információ kiértékelhető.

Nyugat-Európában a gyártók félévente, évente adnak ki frissítéseket. Ezeket az említett Tela Atlastól vagy a Navteqtől vásárolják, egységes formátum azonban nem létezik, így a különféle modellekhez szánt térképek még azonos, pl. gépkocsiban történő felhasználás esetén sem kompatibilisek egymással. Az időközben elvégezett munka pedig költséges, ennek a következménye, hogy a frissítések - legyen szó akár nyugat-európai, országspecifikus vagy éppen hazai kiadásokról - árát igencsak megkérik a forgalmazók. Más kérdés, hogy ha már elköteleztük magunkat a megoldásuk/hardverük mellett, akkor gyakorlatilag monopolhelyzetben vannak, már ami a térképkínálatot illeti. Nem is csoda, hogy nem igyekeznek valamiféle átlátható egységesítést keresztülvinni a jelenlegi káoszon.

Végezetül érdemes megemlíteni a navigációs programok egy új versenyzőjét, amelyet az a PDA-szoftvereket fejlesztő PDA mill készít, amelynek többek között a nagysikerű GameBox Classics vagy Snails játékokat is köszönhetjük. A Nav’n Go projekt bétatesztje alapján egy fejlett 3D-s megjelenítéssel és remélhetően egy ehhez méltó térképállománnyal megáldott GPS-szoftver jelenik meg majd a piacon, előreláthatóan a nyár folyamán. Az eddig nagy titokban folyó munkálatok természetesen túlmutatnak majd a hazai utakra tervezett navigáción: a programhoz egész Európára kiterjedő térképek vásárolhatók majd meg. Tekintettel a PDA mill ismertségére (a Nav’n Go-ra vonatkozó sajtóanyagot máris rengeteg nagy site leközölte), a program jó eséllyel a Destinator és az Aeromap méltó vetélytársává válhat.

CHIP Magazin

Előzmények

  • Hogyan navigáljunk?

    A GPS-alapú navigációs rendszerek gazdag kínálatából egyre nehezebb választani; cikkünkben néhány lehetséges megoldást mutatunk be.

Hirdetés