Hirdetés

Sportos egerek a nagyító alatt

Bevezető

Vajon mennyit fejlődött a technika, mióta utoljára nézegettünk egereket? Ugyan előző tesztünkben nem kifejezetten a versenysport szintjére emelt, hálózaton űzhető csapatjátékok álltak a fontossági sorrend legfelső fokán, ám a pontosság, a gyorsaság és az ergonómia bizony főleg itt lett létfontosságú szempont. Gondoljunk csak bele: hogyan játszanánk végig egy adott esetben akár többórás találkozót, ha a roppant precíz egér negyedórás manőverezgetés után görcsbe rántaná tenyerünket? Persze a fordítottja is igaz - hiába kényelmes a berendezés, ha lassan reagál, rövidlátó a célzásban, esetleg mamlaszként viselkednek a gombjai, vagy "nyúlós" a görgője.

A hálózatban összekapcsolt számítógépeken játszható játékok múltja gyakorlatilag egészen a hőskorig visszavezethető, amikor még nem hogy a 3D grafika, de még a színeskép-ábrázolás sem létezett. Nemcsak LAN-on, de WAN-on keresztül összekötve is töltötték fiatalok (legtöbb esetben a széles(ebb) sávú WAN hálózati elérést élvező egyetemisták) százai éjszakájukat a gépek előtt. Ne feledjük, itt egyelőre azon időket említjük, amikor az internet még ismeretlen fogalom volt a szélesebb felhasználói rétegeknek és a számítógépek robbanásszerű elterjedése még éveket váratott magára. Az önfeledt esti szórakozás volt a bölcsője a versengésnek, amit igazából a legendás id Software többjátékos alkalmazásai ráztak fel. A Wolfenstein, a Doom 1 és Doom 2, majd a mai napig sokak által játszott Quake sorozat (1, 2, 3) indítottak el egy lavinaszerű fejlődést, ami már valószínűleg soha nem fog megállni. Az első igazi verseny, ahol a tét is igen komoly volt, a QuakeCon nevet viselte (1996 környéke).


Dennis "Thresh" Fong


Johnathan "Fatal1ty" Wendel - forrás: www.quakecon.org

Az akkoriban 15 éves Dennis "Thresh" Fong volt az, aki az első QuakeCon LAN-partit megnyerte, s győzelmi zászlajával együtt hazavihette az id Software vezető programozójának (John Carmack) Ferrariját. Az eseménytől világszerte szinte elállt a játékosok lélegzete, s azóta is évente folyamatosan küzdenek a győzelemért. Az évek egyre több, egyre rangosabb rendezvényt szültek, ahol a nyermények összege nem ritkán túlszárnyalja a 100 ezer dolláros álomhatárt. A versenyeken ugyan számos sztárjátékos született, de többségük hamar el is tűnt a tömegben. Kivételes egyéniségek, mint a fenti képeken látható Thresh vagy Fatal1ty pedig jövőjüket, pályafutásukat a játékoknak, a versengésnek szentelték. Idővel a számítógépes alkatrészeket gyártó cégek is felfigyeltek a hatalmas nézettségnek örvendő eseményekre, s ha lassan is, de szinte teljes iparágazatokat hoztak létre, melyek termékeikkel a cybersportolók igényeit igyekeznek kielégíteni. A játékokban fontos szerepet kaptak a célhardverek, melyek segítségével gyakorlatilag csalások ("cheatek") nélkül lehet elérni jobb eredményeket. Gyorsabb videokártya, speciális fejhallgató, extra funkciókkal ellátott alaplap vagy simábban sikló, precízebb egér mind-mind hozzájárulhatnak a jobb eredményekhez. Egy ismert játékos nevével fémjelzett alaplap, videokártya vagy játékvezérlő sokkal inkább eladható, mint egy tucattermék. Mindezekhez a nevüket adó profi gamerek évente akár 80-120 ezer dollárt keresnek...

A javarészt a játékosokra támaszkodó két legendás gyártó, a Logitech és a Razer legújabb gyilkológépei, nevezetesen az MX518, illetve a Razer Diamondback fognak szerepelni egy régi, egyszerű, de remekül kezelhető egérke ellen, mely nem más, mint a Microsoft IntelliMouse Optical 1.1A. Bemutatónkban arra voltunk kíváncsiak, vajon képes lesz-e helytállni egy már korosodó, szimpla egér a legújabb generáció e két tagja ellen. A MS 1.1A sem műszakilag, sem külsőleg nem tartozik a két másik készülék köreibe, mégis régi kedvencünk, ha FPS játékok űzéséről van szó. (A cikk írója kilenc éve vesz részt cyberszörnyek, mesterséges és emberi intelligenciával rendelkező ellenfelek hentelésében.)

Adatlap
Egér Logitech MX518 Razer Diamondback
Csatoló USB, PS/2 USB, PS/2
Rendszer optikai optikai
Gombok száma 7 + görgő 6 + görgő
Felbontás [dpi] 1600 1600
Adatsávszélesség 16 bit 16 bit
Tömeg 106 g cca. 100 g
Bruttó fogyasztói ár 12 800 Ft 14 000 Ft
Forgalmazó Co-Run Computer Pixel

A Microsoft IntelliMouse Optical 1.1A adatai korábbi cikkünkben találhatóak. Mindhárom egér esetében kizárólag egy dologra összpontosítottunk: a hardcore játékra. Tesztgépünk következő komponensekből állt:

  • Alaplap: Intel D925XECV2

  • CPU: Intel Pentium 4 Prescott 3,4 GHz LGA775

  • RAM: 4 db Samsung 533 MHz DDR2 modul

  • VGA: ATI Radeon X850 XT

  • HDD: 2 db Maxtor MaxLine SATA 250 GB stripe

  • Egéralátétek: kétszáz forintos szövet és IceMat Mousepad Glass 2nd Edition

A kiválasztott játék pedig mi más lehetne, mint a Quake 3 Arena, ott is az egeret próbára tévő q3dm17-es pálya, amely az űrben lebegő platformokból áll, így könnyen áttekinthető. Nincs mód bujkálásra, taktikázásra viszont annál inkább, gyorsan és pontosan kell célozni, így ideális választás az egérteszthez. Mindhárom egeret egyaránt teszteltük a szövet és a profiknak szánt egéralátéten, majd a jobbik eredmény demóját vettük értékelésünk alapjául. Az egereket egy-egy napig szoktuk, majd a mindent eldöntő meccset nightmare (legnehezebb) fokozatú, Anarki névre hallgató mesterséges IQ ellen vívtuk. Íme!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés