Bevezető
Vajon mennyit fejlődött a technika, mióta utoljára nézegettünk egereket? Ugyan előző tesztünkben nem kifejezetten a versenysport szintjére emelt, hálózaton űzhető csapatjátékok álltak a fontossági sorrend legfelső fokán, ám a pontosság, a gyorsaság és az ergonómia bizony főleg itt lett létfontosságú szempont. Gondoljunk csak bele: hogyan játszanánk végig egy adott esetben akár többórás találkozót, ha a roppant precíz egér negyedórás manőverezgetés után görcsbe rántaná tenyerünket? Persze a fordítottja is igaz - hiába kényelmes a berendezés, ha lassan reagál, rövidlátó a célzásban, esetleg mamlaszként viselkednek a gombjai, vagy "nyúlós" a görgője.
A hálózatban összekapcsolt számítógépeken játszható játékok múltja gyakorlatilag egészen a hőskorig visszavezethető, amikor még nem hogy a 3D grafika, de még a színeskép-ábrázolás sem létezett. Nemcsak LAN-on, de WAN-on keresztül összekötve is töltötték fiatalok (legtöbb esetben a széles(ebb) sávú WAN hálózati elérést élvező egyetemisták) százai éjszakájukat a gépek előtt. Ne feledjük, itt egyelőre azon időket említjük, amikor az internet még ismeretlen fogalom volt a szélesebb felhasználói rétegeknek és a számítógépek robbanásszerű elterjedése még éveket váratott magára. Az önfeledt esti szórakozás volt a bölcsője a versengésnek, amit igazából a legendás id Software többjátékos alkalmazásai ráztak fel. A Wolfenstein, a Doom 1 és Doom 2, majd a mai napig sokak által játszott Quake sorozat (1, 2, 3) indítottak el egy lavinaszerű fejlődést, ami már valószínűleg soha nem fog megállni. Az első igazi verseny, ahol a tét is igen komoly volt, a QuakeCon nevet viselte (1996 környéke).
Dennis "Thresh" Fong
Johnathan "Fatal1ty" Wendel - forrás: www.quakecon.org
Az akkoriban 15 éves Dennis "Thresh" Fong volt az, aki az első QuakeCon LAN-partit megnyerte, s győzelmi zászlajával együtt hazavihette az id Software vezető programozójának (John Carmack) Ferrariját. Az eseménytől világszerte szinte elállt a játékosok lélegzete, s azóta is évente folyamatosan küzdenek a győzelemért. Az évek egyre több, egyre rangosabb rendezvényt szültek, ahol a nyermények összege nem ritkán túlszárnyalja a 100 ezer dolláros álomhatárt. A versenyeken ugyan számos sztárjátékos született, de többségük hamar el is tűnt a tömegben. Kivételes egyéniségek, mint a fenti képeken látható Thresh vagy Fatal1ty pedig jövőjüket, pályafutásukat a játékoknak, a versengésnek szentelték. Idővel a számítógépes alkatrészeket gyártó cégek is felfigyeltek a hatalmas nézettségnek örvendő eseményekre, s ha lassan is, de szinte teljes iparágazatokat hoztak létre, melyek termékeikkel a cybersportolók igényeit igyekeznek kielégíteni. A játékokban fontos szerepet kaptak a célhardverek, melyek segítségével gyakorlatilag csalások ("cheatek") nélkül lehet elérni jobb eredményeket. Gyorsabb videokártya, speciális fejhallgató, extra funkciókkal ellátott alaplap vagy simábban sikló, precízebb egér mind-mind hozzájárulhatnak a jobb eredményekhez. Egy ismert játékos nevével fémjelzett alaplap, videokártya vagy játékvezérlő sokkal inkább eladható, mint egy tucattermék. Mindezekhez a nevüket adó profi gamerek évente akár 80-120 ezer dollárt keresnek...
A javarészt a játékosokra támaszkodó két legendás gyártó, a Logitech és a Razer legújabb gyilkológépei, nevezetesen az MX518, illetve a Razer Diamondback fognak szerepelni egy régi, egyszerű, de remekül kezelhető egérke ellen, mely nem más, mint a Microsoft IntelliMouse Optical 1.1A. Bemutatónkban arra voltunk kíváncsiak, vajon képes lesz-e helytállni egy már korosodó, szimpla egér a legújabb generáció e két tagja ellen. A MS 1.1A sem műszakilag, sem külsőleg nem tartozik a két másik készülék köreibe, mégis régi kedvencünk, ha FPS játékok űzéséről van szó. (A cikk írója kilenc éve vesz részt cyberszörnyek, mesterséges és emberi intelligenciával rendelkező ellenfelek hentelésében.)
Adatlap | ||
Egér | Logitech MX518 | Razer Diamondback |
Csatoló | USB, PS/2 | USB, PS/2 |
Rendszer | optikai | optikai |
Gombok száma | 7 + görgő | 6 + görgő |
Felbontás [dpi] | 1600 | 1600 |
Adatsávszélesség | 16 bit | 16 bit |
Tömeg | 106 g | cca. 100 g |
Bruttó fogyasztói ár | 12 800 Ft | 14 000 Ft |
Forgalmazó | Co-Run Computer | Pixel |
A Microsoft IntelliMouse Optical 1.1A adatai korábbi cikkünkben találhatóak. Mindhárom egér esetében kizárólag egy dologra összpontosítottunk: a hardcore játékra. Tesztgépünk következő komponensekből állt:
-
Alaplap: Intel D925XECV2
-
CPU: Intel Pentium 4 Prescott 3,4 GHz LGA775
-
RAM: 4 db Samsung 533 MHz DDR2 modul
-
VGA: ATI Radeon X850 XT
-
HDD: 2 db Maxtor MaxLine SATA 250 GB stripe
-
Egéralátétek: kétszáz forintos szövet és IceMat Mousepad Glass 2nd Edition
A kiválasztott játék pedig mi más lehetne, mint a Quake 3 Arena, ott is az egeret próbára tévő q3dm17-es pálya, amely az űrben lebegő platformokból áll, így könnyen áttekinthető. Nincs mód bujkálásra, taktikázásra viszont annál inkább, gyorsan és pontosan kell célozni, így ideális választás az egérteszthez. Mindhárom egeret egyaránt teszteltük a szövet és a profiknak szánt egéralátéten, majd a jobbik eredmény demóját vettük értékelésünk alapjául. Az egereket egy-egy napig szoktuk, majd a mindent eldöntő meccset nightmare (legnehezebb) fokozatú, Anarki névre hallgató mesterséges IQ ellen vívtuk. Íme!
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!