Radio on demand

Pod..

Az MTV-től az MP3-ig Adam Curry sok mindent megélt már. A 40 éves Curry, aki egykoron az MTV népszerű "videozsokéjaként" tinédzserek tízezreit csábította a képernyők elé, egy olyan eszközt alkotott, amely minden valószínűség szerint forradalmasítja, hogyan jut el a rádió és az egyéni mondanivaló a tömegekhez. És ami még fontosabb, Adam Curry úgy vonul be a történelembe, mint a podcasting atyja. Az alábbiakban mindent megtudhatnak erről az új jelenségről.

Pod-micsoda, kérdezhetik? Pod, mint az iPod és casting, mint a broadcasting - egy elnevezés, amely egy olyan rohamos mértékben terjedő technológiát rejt, amely bárki számára lehetővé teszi, hogy hanganyagokat tölthessen le automatikusan egy hordozható zenelejátszóra. (A terjedés rohamos mértékét jól illusztrálja, hogy a Google "podcasting" keresési eredménye a 2004 októberében kapott kevesebb mint 6000 találatról a cikk írásának pillanatáig 1,1 millióra nőtt!) A recept végtelenül egyszerű: egyesíteni azt a személyes hírközlési típust, amit az internet nyújtotta terjesztési lehetőségekkel a blogolás tesz lehetővé, valamint mindezt kombinálni egy MP3/OGG/RealMedia-lejátszóval.

Egyszerűen fogalmazva a podcasting egy olyan hanganyag létrehozásáról szól - általában MP3-formátumban, de minden más, digitális médialejátszók által támogatott formátum megfelel -, melyet később online teszünk elérhetővé az emberek számára. Nos, igen, tökéletesen igazuk van, ha most azt mondják, hogy már évek óta tesznek közzé MP3- és WAV-fájlokat az interneten... Ami idő közben változott, az az, hogy immár lehetőségünk van a digitális tartalmat közvetlenül a hordozható médialejátszóra küldeni, az arra alkalmas aggregátort használva. Képzeljék el az egészet úgy, mint egy "radio on demand" szolgáltatást, csak az időben eltolva - vagyis akkor használják, amikor szeretnék! Ennek köszönhetően soha többé nem lesz szükség magadott időben csatlakozni egy webrádióhoz - a webcast letöltődik a PC-re vagy hordozható lejátszóra, hogy bárhol és bármikor hallgathassák.

Jobb még most az elején tisztázni egy általános tévhitet a podcastingról: semmi köze nincs az iPodhoz, és ahhoz sincs szükség iPodra, hogy meghallgasson egy podcastot. Valójában bármilyen lejátszó megfelel, ha az ismeri a lejátszandó hangformátumot. A podcasting számos célra használható: gondoljanak ilyenkor interjúkra, amelyek a híreket egészítik ki, adott hírcsokrok összeállítására, amelyeket reggel, munkába menet hallgathat meg, nyelvleckékre, receptekre stb., a lehetőségek végtelenek.

Podcasting és blogolás

Miután a podcasting konkrétan a "hangos blogolás" igényéből született, gyakran hasonlítják a blogoláshoz - egy fedél alá venni a kettőt viszont egy kicsit erős. A blogokat olvasásra szánták, míg a podcastokat arra, hogy meghallgassák. Valószínűleg ezért is használják a legtöbben kedvenc podcastjukat vezetés közben, míg közülünk csak az öngyilkos hajlamúak próbálkoznának az olvasással is ugyanebben a helyzetben.

Ennek megfelelően a bloggolás és a podcasting a kezdethez szükséges erőforrások tekintetében is nagymértékben különbözik. Manapság egy kis HTML-tudással - esetleg semennyivel - bárki pillanatok alatt összedobhat egy blogot az elérhető blogszerkesztő programok segítségével. A podcasting viszont sokkal több előkészítést, illetve minimális hang(szoftver) tudást igényel, máskülönben úgy fog szólni, mint egy hosszú, véget nem érő zagyvaság. A blog a megjelenés előtt számtalanszor szerkeszthető, nem úgy, mint a podcast.

És itt van még egy jelentős tényező, amely minden kisebb webhost rémálma: a sávszélesség. Teljesen mindegy, hogy a kiszolgáló vagy a letöltő oldaláról beszélünk, mindenképpen erre van a legnagyobb szükség... sokra, nagyon sokra. Egy rövid blog podcastja akár több megabájt helyet is elfoglalhat, amely kis mennyiségű hűséges hallgató (Curry podcastja naponta 50 000 hallgatóval büszkélkedhet) esetén is tetemes mennyiségű sávszélességet igényel. Mindazonáltal a podcasting célja nem a blog felváltása. A podcasting igazi értéke, hogy az emberek élvezik - ha nem az egyiket, akkor a másikat!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés