Hirdetés

Radeon 9500 tuning: Sapphire vs. PowerMagic kontra Gigabyte

Venni, vagy nem venni


ATi-city

Radeon tulajnak lenni kifizetődő dolog manapság. Az elmúlt év második felétől az ATi kifejezetten magára talált, a Radeon 9000-9500-9700 vonal, és az azt váltó 9200-9600-9800 sorozat is minden szegmensben erős alternatívát kínál, az nVidia csak újabban képes egyáltalán ellenjelöltet állítani a különböző Geforce FX variánsok személyében. A ráncfelvarráson átesett ATi kártyák hamarosan teljesen kiszorítják a régieket, ám addig még épp elég idő lehet arra, hogy vékonyabb pénztárcával, de nagyobb vágyakkal rendelkező vga-addiktok valami igazán jó vételt csináljanak.

Először is: remélhetőleg senkit sem lepünk meg vele, ám a biztonság kedvéért reiteráljuk pár korábbi hírünk sűrűjét, illetőleg igyekszünk rendet tenni egy-két dologban.

Ad 1

  • RADEON 9000 (RV250): 4 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 1 Vertex Shader, DirectX 8.1 támogatás, GPU órajel: 250MHz, RAM órajel (DDR): 400MHz.

  • RADEON 9000 PRO (RV250): 4 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 1 Vertex Shader, DirectX 8.1 támogatás, GPU órajel: 275MHz, RAM órajel (DDR): 550MHz.

  • RADEON 9100 (RV250, alias Radeon 8500LE): 4 pipeline, fejenként 2 TMU-val, 1 Vertex Shader, DirectX 8.1 támogatás, GPU órajel: 250MHz, RAM órajel (DDR): 500MHz.

  • RADEON 9500 (RV300): 4 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 4 Vertex Shader, DirectX 9.0 támogatás, GPU órajel: 275MHz, RAM órajel (DDR): 540MHz, memóriabusz: 128 bit.

  • RADEON 9500 PRO (RV300): 8 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 4 Vertex Shader, DirectX 9.0 támogatás, GPU órajel: 275MHz, RAM órajel (DDR): 540MHz, memóriabusz: 128 bit.

  • RADEON 9700 (R300): 8 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 4 Vertex Shader, DirectX 9.0 támogatás, GPU órajel: 275MHz, RAM órajel (DDR): 540MHz, memóriabusz: 256 bit.

  • RADEON 9700 PRO (R300): 8 pipeline, fejenként 1 TMU-val, 4 Vertex Shader, DirectX 9.0 támogatás, GPU órajel: 325MHz, RAM órajel (DDR): 620MHz, memóriabusz: 256 bit.

Ad 2

A Radeon 9800 (R350), 9600 (RV350) és 9200 (RV280) igazából semmilyen komoly architekturális újdonságot nem vonultat fel (a különbségekről itt olvashatsz), inkább az előző széria finomhangolt utódairól van szó. Ennek megfelelően teljesítményben sincs komoly különbség a régi és az új kártyák között, ráadásul az is leginkább az órajel-növekedésnek tudható be (amit tuninggal remekül lehet pótolni önállóan is). Ami talán még fontosabb, hogy a közép-kategóriás Radeon 9600 Pro elődjével ellentétben már csak 4 pixel pipeline-t tartalmaz, így az sem biztos, hogy gyorsabb lesz a 9500 Pro-nál (tesztek egyelőre sehol, mert még a kártya sincs sehol), hiába a sokkal magasabb, 400 MHz-es VPU órajel. A Radeon 9500 Pro tehát "irreálisan" jó választás lehet...

Ad 3

Ami a fenti listából nem derül ki, és ami cikkünk apropóját adja (és adta Club3D kontra Gigabyte Radeon 9500 cikkünk esetében is), az az, hogy számos gyártó megtette azt a szívességet a vásárlóknak, hogy kezdetben Radeon 9700-as NYÁK-ot használva készített Radeon 9500-as kártyákat. Azaz, a memória-interfészhez nem nyúlt hozzá, ha tehát a kártya 128 MB-ot cipelt, akkor bizony alapból 256 bites memóriabusszal érkezett, márpedig ez elvileg csak a legnagyobbak kiváltsága. Hab a tortán, hogy az ATi a fejlesztési költségek alacsonyan tartása végett ugyanazt az R300-as magot pakolta az összes Radeon 9000, 9500 és 9700 kártyába, bár a megfelelő egyedeknél a 8 pixel pipeline-ból 4-et lekapcsolt. Gyakran okkal, ugyanis nem mind a 8 sikerült hibátlanul (gyártási defekt), azaz a chip amúgy sem mehetett volna Radeon 9700-as vagy 9500 Pro kártyákba.

Summa

Minden sima Radeon 9500-as kártya 4 pixel pipeline-t használ. Ellenben létezik egy egyszerű driver-hack, amivel a maradék 4 is bekapcsolható. Ha azok is teljes értékűek, akkor már egy Radeon 9500 Pro kártyánk van. Mindennek tetejében, ha olyan zsugát vettünk, ami még a Radeon 9700 NYÁK-jára épül és 128 MB RAM-mal szerelt, akkor a memóriabusz is 256 bites, tehát már egy Radeon 9700-nál járunk. Egy kis tuning, és a Pro jelzőt is oda biggyeszthetjük. Nos, a fenti három bekezdést figyelembe véve ezek a 9500-asok olyan szintű "tuti vételt" jelentenek, amire jódarabig nem számíthatunk. Ezek után természetes, hogy nem hagyott minket nyugodni a kérdés, így jutott laborunkba a SapphireTech és a PowerMagic Radeon 9500 128 MB-os vasa is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Powercolor: mindörökké Radeon 9500

    Lassan nem lehet több bőrt lehúzni a témáról. A Club3D, Powermagic, Sapphiretech és Gigabyte után most a Powercolor is ringbe száll.

  • Connect3D Radeon 9500

    Bár az "n+1-edik" Radeon, ám mindenképp érdemes vetni rá egy(-két-három) pillantást..

  • Három GeForce FX 5600 gyorstesztje

    AOpen Aeolus, Albatron Gigi és XFX a kínálat, már ami az FX 5600-asokat illeti. Bedobtunk egy GigaCube Radeon 9600 Pro és egy XFX GeForce4 Ti4200 kártyát is.

  • Világok harca: Radeon 9800 vs. FX 5900

    Boncasztalra fektettük a két, nagy riválist. Kötélidegzet előnyben, az ördög meg a részletekben. Az oldal velőt ráz, önfeledten ízlelget, és persze fanyalog. Hogy miért?..

Előzmények

Hirdetés