Creative D.A.P. Jukebox

Creative D.A.P. Jukebox

A számítógépet használó zenekedvelők körében nagy népszerűségnek örvend az MP3 tömörített audió formátum, amely CD-közeli minőségben nagyjából tizedére zsugorítja kedvenc számainkat. Kézenfekvő lenne, hogy egy ilyen adottságokkal rendelkező technológia azonnal lesöpörje a jó öreg kazettás walkmant és a korosodó discmant, azonban a valójában csupán néhány nem túl korszakalkotó eszközt találunk a piacon. Ennek hátterében leginkább az MP3-at beárnyékoló szerzői jogi bizonytalanságok húzódnak, ezért nem igazán mozdult meg komolyan egyik nagy szórakoztatóelektronikai cég sem. Most azonban a Creative, a Sound Blaster megalkotója, megkísérelt egy nagyot dobni, és kihozta az egyes piacokon Nomad Jukebox, konzervatívabb helyeken Digital Audio Player Jukebox néven a világ első ténylegesen nagy kapacitású hordozható MP3 lejátszóját.

ISO-MPEG Audio Layer 3

Az ISO-MPEG Audio Layer 3 hangtömörítési algoritmust (ahogy az MP3 hivatalos megnevezése szól) 1987-ben kezdte kifejleszteni a Fraunhofer Institut Integrierte Schaltungen (ISS-A) Dieter Seitzer professzor közreműködésével az EU147 számú EUREKA program keretében. Céljuk a minél kisebb sávszélesség mellett a lehető legjobb hangminőség biztosítása volt digitális audió sugárzásához.

Tömörítés nélkül egy 16 bites mélységű 44,1 kHz mintavételezésű sztereó audiojel (ez a CD szabvány) 1,4 Mbit sávszélességet kíván másodpercenként. Az MPEG Layer 1, 2 és 3 révén jelentős tömörítési arányok érhetők el, és lévén az MP3 a legfejlettebb, már 112-128 kbit is elég másodpercenként a CD minőség biztosításához, ami kevesebb, mint egytizede az eredetinek.

A tömörítési eljárás lényege, hogy olyan részeket hagynak el a hangból, amit az emberi fül nem vagy csak minimális mértékben érzékel, ezért a jelentős méretcsökkenés mellett elenyésző a minőségromlás (ésszerű határok között). Az eljárás sematikus leírását és néhány további információt megtalálhatunk az Fraunhofer ISS-A honlapján

Az MP3 nem kötött sebességű, így a 128 kbps tulajdonképpen csupán ajánlott a CD minőség eléréséhez. Valójában nagy szabadságunk van az optimális hangminőség beállítására, azonban a minőséggel mindig összefügg a tömörítési arány. Sebességben lefelé haladva romlik a hangminőség, de csökken a fájlméret, ami a korlátozott kapacitással rendelkező hordozható lejátszóknál kiemelt szempont. Általában 64 kbps még nagyon is hallgatható minőséget produkál. Az alábbi táblázatban néhány kódolási sebesség körülbelüli hangminősége és tömörítési aránya látható.

hangminőség sávszélesség mód sebesség tömörítési arány
telefonminőség 2.5 kHz mono 8 kbps * 96:1
rövidhullámú rádió 4.5 kHz mono 16 kbps 48:1
AM rádió 7.5 kHz mono 32 kbps 24:1
FM rádió 11 kHz stereo 56...64 kbps 26...24:1
majdnem CD 15 kHz stereo 96 kbps 16:1
CD >15 kHz stereo 112..128kbps 14..12:1

Újabban terjednek az úgynevezett VBR (variable bitrate, azaz változó kódolási sebességű) MP3 fájlok. Ezekben a kódolás alatt az enkóder (tömörítő program) folyamatosan változtatja a sebességet annak érdekében, hogy a lehető legkisebb méretű fájl jöhessen létre, ugyanis egy audió fájl egyes részei esetleg sokkal alacsonyabb sebességgel kódolva is tökéletes hangzást adnak, míg más részek szebben hangzanak, ha kevesebbet vág ki belőlük az enkóder. A VBR funkciót azonban a lejátszónak is támogatnia kell (legyen az számítógépes program vagy bármilyen MP3 célhardver), másként nem játszhatók le az ilyen kódolású fájlok.

MP3 fájlt egy enkóder segítségével lehet előállítani egyenesen CD-ről vagy más audió formátumokból. A kódolási algoritmus, azaz a kódolóprogram minősége is befolyásolja az MP3 fájl hangzását. Főleg kisebb sebességű kódolásnál érezhető a különbség egy jó és egy gyengébb program által kódolt fájl között. Enkóder nagyon sokféle létezik, kezdve a kemény pénzbe kerülő professzionális, hardver alapú megoldásoktól a netről letölthető shareware számítógépes programokig.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés