Az MSI-vel Sanghajban

Húszéves evolúció

Szeptemberben az MSI Sanghajba invitált több informatikai lapot, köztük a Prohardvert. Néhány napon keresztül mintegy 40 újságírót láttak vendégül a világ minden tájáról, akik számára gyárlátogatást, szakmai programokat szerveztek, de persze maradt némi idő a távol-keleti metropolisszal való ismerkedésre is.


Fotó: Shizhao

A meghívás apropója, hogy az MSI idén ünnepli huszadik születésnapját. A történet akkor kezdődött, amikor a Sony 1986-ban úgy ítélte meg, hogy a személyi számítógépek forgalmában jelentős visszaesés várható, és ezért leépítésekbe kezdett PC üzletágában. Utcára került öt tajvani mérnök is, akik ahelyett, hogy leszerződtek volna egy másik nagyvállalathoz, ezúttal saját céget gründoltak. A szaktudásuk megvolt, kezdőtőkének bedobták az eredetileg családalapításra szánt saját pénzüket, és miután a Microsoft és más informatikai vállalkozások felemelkedése nyomán azt szimatolták a levegőben, hogy „Micro-akármicsoda” névvel eleve sikerre lesznek ítélve, megszületett az elnevezés is: Microstar International. A siker el is érkezett, de ez egy későbbi fejezet... Az igazság az, hogy egy-másfél év megfeszített munka során a fiatal vállalkozás felemésztette az összes tőkéjét, anélkül, hogy bármiféle bevételt sikerült volna szereznie az öt mérnöknek. Szerencsére találtak egy befektetőt, akitől még egy esélyt kaptak, így hamarosan megszülethetett az MSI első nagy dobása, egy tuningolható 286-os alaplap.

Ettől fogva a cég növekedési pályára állt, bár portfólióját jelentősebb mértékben csak a 90-es évek közepétől gyarapította. 1995-ben szállt be a videokártya-bizniszbe, 98-tól készít barebone-okat, 99-től szervereket. Az ezredforduló utáni iparági visszaesés az MSI-nek is hozott pár gyengébb évet, 2003-ban azonban új lendületet vettek: azóta kaphatók noteszgépek, hálózati és szórakoztatóelektronikai termékek MSI márkanév alatt. 2002 óta a vállalat bevétele folyamatosan növekszik, a tavalyi 2,15 milliárd amerikai dolláros forgalom után 2006-ra több mint 2,5 milliárdot prognosztizálnak.

Az MSI termékeinek megoszlásáról egyelőre csak tavalyi adatok állnak rendelkezésre. 40 százalékot tett ki az alaplapok értékesítése, 28-at a videokártyák, 11-et a barebone rendszerek, 9-et a szerverek, 7-et a notebookok forgalma, míg a maradék 5 százalékon más termékek osztoztak. A cég Európában, Amerikában és Ázsiában is erős pozíciókat épített ki, de ami talán ennél is érdekesebb: termékeinek csupán 47 százalékát értékesíti a hagyományos kereskedelmi csatornákon keresztül, 50 százalék az OEM piacra kerül. Az MSI ugyanis olyan márkáknak a beszállítója, mint a Lenovo, a Dell, a Gateway, a HP, a Samsung, az LG vagy az NEC – ezzel máris kipipálhatjuk a legnagyobb PC-gyártókat, de persze másféle hardverekről, például szórakoztatóelektronikáról (CE) is szó van.


A kunsani üzem k+f központja

Az MSI az utóbbi évek trendjét követve Tajvan után Kínában is épített gyárakat; egyet Sencsenben, az általunk is látottat pedig Kunsanban. Valójában nem csak gyártósorokat telepítettek ide, hanem kutató-fejlesztő központokat is létrehoztak. És akkor essék szó magáról a kunsani részlegről is! Sanghajtól nagyjából 60 kilométerre fekszik a körülbelül 270 ezer négyzetméteres épületegyüttes, melynek építését 2002-ben kezdték meg. Az MSIK betűszóval emlegetett telephely csaknem 4600 embert foglalkoztat – közülük sokan távoli vidékekről származnak, az üzemegyüttes területén található munkásszállásokon laknak, és családjukat is ritkán látják. Az itteni k+f központ személyzete 500 fő.


Balra a munkások egyik lakóépülete

A termelési ciklusok 14 naposak; eközben folyamatosan működnek a gyártósorok, a ciklusváltás pedig többnyire azt is jelenti, hogy más termékre állítják át a gépsorokat. Az egész termelési rendszer természetesen integrálva van a vállalatirányítási, ügyfélkapcsolati rendszerekkel, így a rendeléseket viszonylag rugalmasan és gyorsan követi a gyártókapacitások szabályozása. Kunsanban jelenleg havonta mintegy 1,17 millió hardver készül el: 800 ezer PC alaplap, 180 ezer PDA-kban és CE eszközökben alkalmazott nyomtatott áramkör és 90 ezer notebook-alaplap; ezek felhasználásával havonta mintegy 100 ezer rendszert (noteszgépet, CE eszközt, PDA-t) szerelnek össze, a többi alkatrész dobozos termékként piacra kerül, vagy folytatja útját más összeszerelő üzemekbe.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • MSI

Előzmények

Hirdetés