Az AMD új VGA-val és játékdömpinggel ünnepelt

Jön az AMD Radeon R9 285

Az AMD nyílt, élőben közvetített bemutató keretében ünnepelte meg az ATI 30 évvel korábban piacra dobott első grafikus kártyáját, amelyik ugyan négy színnél nem tudott többet megjeleníteni, de 1984-ben még ez is komoly előnynek számított, hiszen a többi termék csak fekete-fehérben jelenített meg. Azóta tényleg sok víz lefolyt a Dunán, így az ATI is rengeteg VGA-t mutatott be az elmúlt három évtizedben. A modern időszak azonban kétségtelenül a Radeon márkanév megjelenésével kezdődött, ami nem született meg olyan egyszerűen. Eredetileg ugyanis Energy néven tervezték piacra dobni az R100 kódnevű GPU-t, ugyanakkor Matt Skymer, az ATI akkori termékmenedzsere ezzel a márkanévvel nem értett egyet, így az egyik, meg nem nevezett társával egy új elnevezésen kezdtek gondolkodni. Végül utóbbi személy édesanyja állt elő a Radeon névvel, amelyet elfogadott az ATI vezetősége is, így az eredeti Energy név a múlté lett.

A Radeon márkanév mára túlélt egy évtizedet, ezen belül az ATI AMD általi felvásárlását is, és utóbbi cég nem is gondolkodott a márkanév lecserélésén. Ennek következtében az új, Tonga kódnevű cGPU is Radeon lesz, egészen pontosan AMD Radeon R9 285 jelzéssel érkezik. A vállalat ennek a terméknek a specifikációit csak felületesen közölte, de egy SIGGRAPH előadás során már kiderült a legtöbb részlet.

A Tonga kódnevű cGPU nagyon hasonlít Hawaii kódnevű társához. A lapkában összesen négy darab shader motor található, melyek mindegyikében egy tesszellátor és egy raszter motor dolgozik két ROP-blokk és két CU-tömb mellett. Utóbbi tömbökben 4 darab CU található. Ezt összesítve a lapkába 4 tesszellátor és 4 raszter motor került 32 darab CU-val egyetemben, melyek felfoghatók 2048 darab shader részelemként is. Ebből már az is kitalálható, hogy összesen 128 darab textúrázó csatornával kell számolni.

AMD Radeon R9 285
AMD Radeon R9 285

Egy shader motor setup része órajelenként egy háromszöget dolgoz fel, ami a teljes lapkára nézve már négy háromszöget jelent, emellett a raszter motorok összesített teljesítménye órajelenként 32 pixel. Ehhez jól igazodik a cGPU-ban található 8 darab ROP-blokk, ami összesen 32 blending és 128 Z mintavételező egységet eredményez. A lapkában található L2 gyorsítótár írható és olvasható is egyben, emellett koherens is, vagyis mindegyik CU azonos memóriaképet lát. Az ACE egységek száma sem változik a Hawaii felépítéséhez képest, azaz marad a 8 darab feldolgozó, melyek egyenként 8 parancslistát is kezelnek. Utóbbi szempontból valószínűleg hosszú ideig a 64 darab compute parancslista lesz az irányadó megközelítés, ami szimplán a PlayStation 4 IGP-jének felépítéséhez igazodik. Mint ismeretes, egyetlen multiplatform címekben gondolkodó játékfejlesztő sem titkolja, hogy a kutatások szempontjából a PlayStation 4 a vezérplatform, tehát a PC-s hardverek is jobban teszik, ha az említett konzol technikai képességeihez igazodnak. Ez szimplán a piac érdeke, hiszen PC-re különálló kutatást szinte senki sem fog végezni, azaz a cél a konzolra irányuló kutatások átmenthetőségének biztosítása.

A Tonga funkcionalitásban a többi GCN architektúrára épülő megoldást másolja, így támogatja a DirectX 11.2-es, az OpenGL 4.4-es és az OpenGL ES 3.0-s API-t, emellett kezeli a C++ AMP-t és az OpenCL 1.2-es felületet, valamint a Partially Resident Textures kiterjesztést, aminek hála elérhető a DirectX Tiled Resources funkciójának TIER_2 szintje. Később támogatni fogja az OpenGL 4.5-öt, a DirectX 12-t, de ez igaz mindegyik GCN architektúrát használó hardverre. A Tonga emellett az OpenCL 2.0 összes, VGA-ra vonatkozó tervezett funkciójának eleget tesz, ami egyelőre csak a Hawaii, illetve a GCN architektúrára épülő IGP-kre jellemző. Az OpenCL 2.0 teljes funkcionalitásához természetesen Kaveri APU kell, mert bizonyos funkciókat technikailag nem képes hatékonyan támogatni egy dedikált grafikus vezérlő. Természetesen az újdonság a Mantle API-t is kezeli.

Az AMD Radeon R9 285 esetében a Tonga cGPU-ban mindegyik shader motorban egy CU le lesz tiltva, így a 2048 shader részelemből 1792 marad, ami azt is jelenti, hogy a textúrázó csatornák száma 112-re csökken. Más változás nem lesz, de ez már előrejelzi, hogy érkezik egy gyorsabb verzió is, amiről egyelőre még nincs adat. A bejelentett újdonság PowerTune órajele 918 MHz, a lapka 256 bites memóriabuszához pedig 2 vagy 4 GB GDDR5 szabványú memória kapcsolódhat, melynek effektív órajele 5,5 GHz lesz. A friss Radeon 190 wattos TDP limitet kap, amihez persze szükséges két darab 6 tűs PCI Express tápcsatlakozó. A PCI Express 3.0-s csatolóba illeszthető termék természetesen képes a hatmonitoros Eyefinity konfigurációk meghajtására a DDM Audio használata mellett, mely minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot képes rendelni.

A Tonga cGPU egyik komoly extrája, hogy az UVD a 6-os, a VCE pedig a 3.1-es verzióba lép. Az aktuális opcióhoz képest az UVD 6 támogatni fogja az MJPEG formátum dekódolását, ami önmagában a JPEG formátumú képekhez is használható. Ennek a multimédiában talán nincs akkora szerepe, mint az MJPEG formátumnak, de például a megatextúrák mozaikjait a processzor igénybevétele nélkül képes a grafikus vezérlő számára emészthető textúraformátumba konvertálni. Ebből a szempontból a hardver az Xbox One működését szeretné másolni. A VCE 3.1-es blokk lényegében ugyanazt fogja tudni, mint az elődök, csak éppen 12x gyorsabban, illetve mostantól képes 4K-s H.264-es videókat is kódolni. Mindemellett a TrueAudio hangprocesszor is a lapka része. Az AMD Radeon R9 285-re az AMD 249 dolláros listaárat állapított meg.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés