Hirdetés

15 colos TFT-monitorok tesztje

15 colos TFT monitorok tesztje

Aki naponta sok órát tölt számítógép(e) előtt, feltehetőleg tudja, milyen fárasztó órákon át egy "sugárzó üvegbuborékot" lesni. Mostani tesztünkkel őket vesszük célba: az eszményi olvasó e fenti problémára ergonómikus, ám viszonylag költségkímélő megoldást keres; mi pedig természetesen azon leszünk, hogy találjon is.

A TFT monitoroknál - akárcsak katódsugaras társaiknál - a legkisebbek a legolcsóbbak, de köztük is akadnak jelentős különbségek, így míg az egyik kifejezetten ajánlható, úgy a másikat érdemesebb elkerülni.

Tesztszempontok és értékelés

Egy monitornál elsősorban a képminőség "A" szempont. Ezt jelen esetben lebontottuk alábbi alkategóriákra:

  • színvilág
  • szürkék, fehér és fekete
  • válaszidőből eredő "utánhúzás"
  • a kép összbenyomása

A képminőségnek alárendeltük az ergonómiát. Értjük ez alatt a kezelőszervek elrendezését, elhelyezését és minőségét. Nem elhanyagolandó szempont a különböző gombok és kapcsolók feliratozottsága sem - ezek mennyire olvashatók és mennyire egyértelműen piktogramozottak. - A monitorok külső felszereltségét is pontoztuk: van-e DVI-, video-, S-Video bemenete az adott készüléknek? Milyen a talapzat állíthatósága, súlyozottsága. És végül, az OSD menürendszert vettük nagyító alá. Az egyes szempontokat súlyozottan, százalékarányosan számítottuk bele a végeredménybe. A tesztet egy ATI 9800-as kártyával végeztük. A jeleket VGA és monitor között mindig az adott TFT-hez mellékelt jelkábelen továbbítottuk. Az egyenjogúság (és a fairness) kedvéért, a monitorokat analóg (D-Sub) jelbemeneteiknél fogva csatlakoztattuk. Némelyik résztvevőn ugyan fellelhető volt a DVI csatlakozó, de ezt csak abban az esetben használtuk, ha az analóg porton keresztül kapott képen túlzottnak vélhető devianciákat, vagy durva hibákat észleltünk (kontroll-funkció). - Természetesen adtunk minden monitornak minimum 15 perc bemelegedési időt, hiszen még a TFT-k esetén is azért szükséges némi "felkészülés" a munkára.

Teszt-tematika

Vizsgálódásainkhoz segítséget nyújtottak a Display Mate for Windows (DMW) és a Quake3 Arena. A DMW részletes képet festett a monitorok színvilágáról és képminőségéről, míg a Quake3 az egyes típusok utánhúzását szemléltette. A Quake3 egy "First Person Shooter" (FPS), azaz egy olyan gyors menetű játék, ahol belsőnézetből játszhatunk különböző MI vezérelt ellenségek, illetve ember-ellenfelek ellen. A gyors képkockaváltások nagyon szépen kihozzák az egyes TFT monitorok pixeleinek tehetetlenségét, mikor is a képfrissítés nem tud olyan sebességgel lezajlani, mint a játékban a képkockák váltakoznak. Ebben az esetben beszélünk utánhúzásról. A kép ilyenkor kissé elmosódott, szellemképes lesz (blur-ös). Általában a 25ms response time (válaszidő) az a határ, ami fölött egyértelműen észlelhető és zavaró lesz ez a jelenség. A monitorok képminőségének értékelésében ez a tényező is szerepet játszott. A színhőmérsékletet ahol lehetett 6500 K értékre állítottuk. Amennyiben ez az érték nem volt elérhető, úgy vagy a megfelelő érték manuális beállításával (RGB csatornákat egyenként) próbálkoztunk, vagy a harmonikus összképnek leginkább megfelelő színhőmérsékletet választottuk.


A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés