- Gaming notebook topik
- Apple notebookok
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Visszatérne a PC-s kliensbizniszbe az NVIDIA
- Békésen legelészik a májusi hardvercsorda
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- Vezetékes FEJhallgatók
- Hobby elektronika
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 3***(X) "Zen 2" (AM4)
Hirdetés
-
Elon Musk: az xAI szuperszámítógépet akar az AI-alapú chatbotjához
it Elon Musk tervei szerint egy szuperszámítógéppel szolgálják majd ki az xAI Grok chatbotjának következő verzióját.
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
-
Premier előzetesen a Rocket Rumble teljes kiadása
gp A végső verzió PC mellett konzolokon is elérhet lett a napokban.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Tankblock
aktív tag
Nagyon helyes, fejlődjön csak.
Release the Beast....
-
bencze
senior tag
Már jó ideje nem tűnik mainstreamnek, de jó lenne egy kis - os független - konkurrencia a directx-nek...
-= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-
-
veterán
amíg jobb, színvonalasabb, szebb és gyorsabb játékokat kapok, addig látjuk szeretettel
Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)
-
bitblueduck
senior tag
az oktatás zömében nem tért át a modern OpenGL funkciókra
ha már oktatás akkor felsőoktatásban is lehetne OGL4+-t használni. Ezúton is üdvözlöm a szegedi egyetemet a kb ma is oktatott '97-es tananyaggal együtt (erről tudok nyilatkozni, mert ott voltam )
Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy kb 1 félév anyaga el is menne dx11-ben 1 háromszög kirajzolására ha nagyjából érteni is akarod mire van az a 200 sor mire megmozdul... nemtudom OGL-ben mennyire van így ez.
Én azért a dx11-es/ogl4+-os háromszögre szavaznék, mint a dx5?/ogl1.1-es pörgő helikopterre.An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded.
-
#06658560
törölt tag
Nem érdekel a játék oldala, de CAD-re sem ártana valami fejlesztés.
-
félisten
válasz bitblueduck #4 üzenetére
Bp-en meg egyik főiskolán villamosmérnök szakon olyan áramköri kapcsolásokat tanultunk méréstechnikán, amit csak csövekkel lehet megépíteni, tranyókkal nem. 2008-ban. Ilyenekkel ment el kb 3-4 félév.
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
veterán
egyetértek, opengl 1.1, merészebbeknek max 2 volt anno nálunk is miskolcon.
[ Szerkesztve ]
Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)
-
félisten
válasz Kozmonauta #9 üzenetére
Máshol ugyanez zajlik.
Haverom Berlinben végzett szintén villamosmérnökként, és egy szép tágas lakás áráért kapta ugyanezt a színvonalat, annyi különbséggel, hogy mi krétával irtuk fel az elavult dolgokat a táblára, ők meg iPad-del.
A tananyag kb. azonos szinvonalú, csak másban sz*r.
Ők modern dolgokat tanultak szánalmasan felületesen gugliból letölthető tananyag alapján, nálunk meg az elavult dolgokat eléggé szigorúan vették.Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
Jacek
veterán
válasz Kozmonauta #11 üzenetére
Se itt sem ott nem probléma, ész van aki rendelkezik vele az kikupálja magát abból amiből akarja Én nem rendelkezem vele
-
vinibali
őstag
válasz bitblueduck #4 üzenetére
ha csak a képekből indulok ki, technikai tudás nélkül, jól látom, hogy a DX-szel ellenben itt a többmagosítás erősen működik?
BIOS/UEFI írás, helyreállítás, törlés, mentés! https://www.bvinarz.org/bios-iras/
-
#44630784
törölt tag
Egy biológus haverom mesélte, hogy gyakorlatilag tudománytörténetből kellett vizsgázniuk, mert 80-as években gyártott teszteket írtak. Konkrétan volt olyan kérdés, aminél a teszt kitalálásakor még az A válasz volt a jó, mára meg kiderült, hogy a C a jó, de nekik továbbra is az A választ kellett bekarikázni, mert a tanár el se olvasta a kérdést, csak kinézte a megoldást a táblázatból.
-
#44630784
törölt tag
Szvsz azért izgultak rá a gyártók az OpenGL-re, mert érzik a trendet, hogy a windows alapú játékpiacnak lassan lealkonyul, vele együtt pedig a DirecX-nek is, így ha nem nevelik át időben a programozókat egy független szabványra, akkor pár éven belül komoly visszaesés lehet hardver eladásban is, ha nem készül megfelelő tartalom.
-
Goblin12
őstag
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Mi számít játéknak?
-
arn
félisten
válasz bitblueduck #4 üzenetére
a szechenyin 2000 kozepen meg turboct oktattak ehhez kepest...? ha abbol elnek meg, amit ott oktattak, asszem nem lenne mit enni.
facebook.com/mylittleretrocomputerworld | youtube.com/mylittleretrocomputerworld | instagram.com/mylittleretrocomputerworld
-
PandaMonium
őstag
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Nem, nagyon is jól tudod sajnos.
De nem, hogy csak játékfejlesztést nem oktatnak még modern OpenGL-t (3.1+) és Direct3D -t sem.
Sőt, a programozási nyelvek oktatási színvonala is egy röhej, 3 éve "tanítanak" nálunk programozást VB -ben és C# -ban és olyan adatstruktúrákról mint pl. a dictionary-k, vagy list-ek még szó sem esett, kb. az osztály fele azt sem tudja mi az a for ciklus.
Ha nem magamtól tanultam volna meg mindent amit tudok lehet kb. én is itt tartanék ha az oktatási rendszerünkön múlna.What I cannot create, I do not understand
-
nkmedve
őstag
Szerintem nem értitek az oktatás lényegét. Egyik egyetemen/iskolában sem azt fogják neked megtanitani, hogy 2015-ben hogy fogsz te Cryengine-t fejleszteni Mantle-re, vagy DX12-re (ha ezt tanitanák akkor 2016-ban már lehet éhen is halnál).
Mindenhol csak egy alapot tanitanak, egy gondolkodásmódot, és abból kiindulva kell majd tovább fejlődni.
Amúgy én 2005-ben használtam TurboC-t egyetemen, 2004-ben pedig TurboPascal-t a középiskolában. Szerintem mindkettőre szükség volt akkor és ott, ahhoz hogy most C++11-et használhassak eredményesen (többek között OpenGL és DX projekteken is). -
PandaMonium
őstag
A programozás logikáját modern nyelvekkel (Python 3, Java 1.7+, C# vagy esetleg a bátrabbaknak C++) is el lehet sajátítani, nem kell ehhez olyan nyelven oktatni ami után ha a gyakorlatban is használni akarnak sajátítsanak el egy teljesen új nyelvet mert a régi már ezer éve kihalóban van és kicsit sem piacképes.
Nem kell, hogy atomfizikát oktassanak, elég ha az alapokat (bár a főiskolán/egyetemen már elvárható volna a közép/felső szint) tanítják meg de legalább akkor használható tudást adjanak át.What I cannot create, I do not understand
-
félisten
válasz Feketelaszlo #22 üzenetére
Természetesen nem az a baj, hogy ilyet tanultunk, hanem azt, hogy mást nem nagyon, pedig marha kiváncsi lettem volna hogy működnek a modernebb berendezések. Sajnos ezeket a suli elvégzése után magamtól kellett megtanulnom. Nem baj, hogy tanulni kell suli után is, sőt természetes, csak nem az alap dolgokkal akartam húzni az időmet a suli és egy sikeres állásinterjú között...
mod: A legdurvább az, hogy a 4 év alatt egyetlen egy áramkör tervezési feladatunk volt.
(#16) Johnny Cage: Nem tudom, nekem csak a villamosmérnök képzéssel kapcsolatban vanak tapasztalataim.
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
nevleges
újonc
BME közlekedésmérnök: 1. félév paszkál, 2. félév delfi
a fejlesztőkörnyezet meg a múlt évezredből való
de ez lenne a legkisebb gond amúgy[ Szerkesztve ]
-
priti
addikt
Alapot tanítanak, meg gondolkodásmódot. Ez egy süket duma. Valamit ki kell találni persze, mert valamit mondani kell erre, de mi az, hogy gondolkodásmód? Fogjuk már ezt meg valahogy. Annyi féle gondolkodásmód van, mint ahány féle szakot indítanak? pff
Ha mindenhol szakirányú diplomát kérnek, akkor meg mi is marad, ha lejön belőle a gondolkodásmód? Az alap? A szakirány. Picit, de csak icipicit sarkítva tehát ha a jó választ karikázom be bizonyítva, hogy tudom, hogy ki tervezte a lyukkártyás szövőgépet, akkor én rendelkezem azzal az alappal, amivel tutira nem rendelkezik az, aki mondjuk kommunikáció szakon végez és ettől lesz nekem nyertes a gondolkodásmódom, mert az én gondolkodásmódom attól lesz végsősoron más, hogy egy vén farok 2 órát dumál nekem a szövőgép működéséről ahelyett, hogy a tananyaggal foglalkozna.
Szerintem ettől egyedül annak a vén faroknak lesz állása, aki csak arról tud 2 órát pofázni, hogy hogyan működött annó a lyukkártyás szövőgép, mert azt érti egyedül. Ezért dumál arról, pedig senki nem kérdezte. A valós tananyagot meg nem hogy tanítani nem tudja, nem is érti. Bele se kezd. A lyukkártyás szövőgépből buktatni viszont tud, ha rájön hogy le sem sz@rod, pedig magasról lesajnálod a 10. perc után, de úgy kell tenned mintha marhára érdekelne, mert ettől lesz nyertes a gondolkodásmódod.
És leül a magát felhőkig emelő pedagógus és teljes átéléssel előadja a süket dumáját, amin napokig járt az esze, mert valahogy meg kell indokolnia, hogy jön ide a lyukkártyás szövőgép és hogy milyen qrva fontos megértened a lyukkártyás szövőgép működését, de az övéhez hasonló érvekkel és összefüggésekkel parallel elmagyarázom neked bármikor, hogy a joghurt, amit a szünetben megettél pontosan ilyen fontos és legalább annyira meghatározó és hidd el nekem, hogy azt bizony meg kell enned, ha pl. informatikus akarsz lenni.[ Szerkesztve ]
Hardverlesen
-
nkmedve
őstag
válasz PandaMonium #21 üzenetére
Én tanultam Javat, C#-ot és C++-t is, a fél évnyi TurboC után. A sirás elfogott volna, ha egyből ezekkel kellett volna kezdeni. Aki C-t tud annak nem nagy dolog beletanulni a többibe szerintem. Persze pluszban el kell sajátitani az OO elveket és egyéb dolgokat, de annak már nem sok köze van magához a nyelvhez, arra külön kurzosok voltak nálunk.
Szerintem iskolában-egyetemen a nyelvek megtanulása teljesen másodlagos kell legyen, mindössze eszközök kell legyenek a megfelelő gondolkodásmód és alapvető tudás elsajátitására.
Szerintem a C egy olyan nyelv amivel el lehet kezdeni a tanulást mert egy halom más nyelvnek az alapja (+ megtanulsz vele memóriát kezelni ami bár egyesek szerint már idejétmult dolog, de én ezzel nem értek egyet és szerencsére sokan mások sem). Persze nem szabad leragadni 1db nyelvnél, sosem lehet tudni hogy a diák éppen melyikkel fogja keresni a pénzét 5 év mulva.Ugyan ez igaz a DX-OpenGL verziókra is. Az egyetemen megtanitjțk neked az alapvető dolgokat, megvilágitás, transzformációk, modellek, stb. és ezeket szemléltekik a legegyszerűbb API-val (kb. OGL 1.1) majd te megtanulod azt amire szükséged lesz ahhoz hogy Cryengine-t fejlessz. Most nekem hiába tanitottak volna OpenGL 4.4-et (amire valoszinüleg elmenne a 4 év és csomó más dolgot nem tanulnék meg miatta) és aztán nézhetek ki a fejemből ha én végül DX11-ben, vagy OpenGL 2.0-ban kell dolgozzak.
(#25) priti: Nem tudom nálatok hogy volt, de mi egy halom dologból megtanultuk az alapot, aminek az volt az eredménye, hogy amikor kijöttünk az egyetemről, akkor kb 5-ször több tipusú munkalehetőség közül választhattunk, mint azok akik a másik egyetemre jártak és Java-t tanultak 3-4 évig. Persze azt nem kétlem, hogy az aki 4 évig egy dolgot tanult, az jobban tudta az adott témát, de másban viszont teljesen analfabéta volt.
Szóval van ahol csak duma az alapok oktatása, máshol viszont nem. Egy jó technikai egyetemen az alapoktatás keretein belül az alapokat tanitják és ez igy van rendjén. A diák majd specializálódik vagy a munkahelyén, vagy a mesterképzés alatt. Nem hiába vannak a különböző szintek (junior-mid-senior) a cégeknél, a junior arra van, hogy ők megtanitanak téged arra amire szükséged lesz a munkád során, te csak egy alapot viszel oda.[ Szerkesztve ]
-
cipofuzo87
tag
BME-n van több játékfejlesztős tárgy is
-
VaniliásRönk
nagyúr
Az AMD, az Intel és az nVidia közös előadásokat tart? Itt van a világvége a nyakunkon?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
Itt a PE-n van egy tárgy 3D-s játékfejlesztés néven, UDK-ben megy a fejlesztés, azaz Unreal Engine 3.
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
bitblueduck
senior tag
Szerintem nincs igazad. Nem kell K&R C-t tanulni, hogy C++11-el folyatasd, mert a '78-as C nem alapja a 2011-es C++-nak. Sőt elég kártékony beidegződéseket vihetsz tovább.
Most a C-t kicserélheted nyugodtan OpenGL 1.5-el, a C++11-et OpenGL 4.4-re.
Amúgy, hogy kicsit ON topic is legyen az OGL-re durva csapás volt az, hogy ragaszkodtak a legacy-hoz, nem merték megcsinálni azt, amit a MS a DX9-DX10 váltásnál. Ilyenekkel volt tele a net.
Ja és én bizony felejteném a TurboC-t mert az alapokhoz jó, de valyon van-e bármi amiben a legújabb gcc-vel szemben előnye lenne.An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded.
-
priti
addikt
Akkor tessék szíves lenni ezekkel az alapokkal versenyezni. Ezeket az alapokat felsorolni és majd ha választom és jelentkezem és kifizetem, akkor tessék szíves lenni ezeket az alapokat átadni és ne valami kamu marketingdumát nyomni, mert ez egy piaci termék és nem választási kampány. Nem iskolát meg vallást választok, hanem tananyagot. Egyetlen tölteléktárgy oktatásával meg lehet ölni egy egész szakot szerintem. Nincs nagyobb kínzás, mint amikor olyasmit kell tanulnom, ami egyáltalán, de tényleg egy icipicit sem érdekel és minden egyes alkalommal, amikor iskolarendszerű képzésben találom magam azzal szembesülök, hogy kínoznak valami címeres faxsággal és meghalok bele, mert gyűlölöm. Mindent elkövetnek, hogy gyűlöljem képezni magam, de azért közben meg lehetőleg fizessek érte én is, ne csak az állam. Egy szakmailag senki által el nem ismert kreditrendszer eredményeképpen ott találom magam valami Isten átka történeten, mert az kell. Nem, nem lényeg, hogy filozófiatörténet vagy gazdaságtörténet, mert igazából teljesen mindegy is, hogy milyen történet, mert a történet az kell. A második diplománál is kell meg a harmadiknál is meg a századiknál is kell, mert a történet az kell. Tudod mihez kell? A gondolkodásmódhoz. Szerintem tutira ahhoz kell. és ha kifogynánk a történetekből, akkor jöhet a "Bevezetés a semmi köze a szakhoz alapjaiba" című tárgy minden félévben és akkor ne gyűlöld a 10. félévet.
Hardverlesen
-
Vico87
tag
Azért egy OGL4.x-nek jóval magasabb a belépési küszöbe, mint egy OGL1.1-nek. Ha a gyerek még éppen csak ismerkedik a grafikával, akkor elsőre jóval nehezebb kirakni egyetlen háromszöget OGL4.x-ben, mint 1.1-ben.
A fejlesztőeszközök szintén kevésbé jók OGL-re, mint D3D10+ API-ra. Egy ideje ES2-t programozok iOS-re, miután évekig D3D10/11-et szoktam meg. A debuggolás erősen láncfűrésszel maszturbálás a modern D3D világhoz képest (PIX, Visual Studio 2012+, AMD/NV toolok), úgy, hogy az almának az Instruments-e kimondottan jó az ES mezőnyben.
A driverek sincsenek mindig a helyzet magaslatán, főleg kicsit régebbi GPU-knál Linuxon. Ráadásul OSX-en 10.9-től van OGL4.1 (igen, 4.2/4.3/4.4 nincs!), előtte legfeljebb 3.3 van, bugos leakelő Intel driverekkel.
Jó lenne egy fasza OpenGL, de még kell meló bőven, hogy teljes-körűen használható legyen. Jó kezdeményezés pl. a GLSL reference compiler, mert pár hónapja még az sem volt.
-
nkmedve
őstag
Még egy hosszabb szösszenet, és be is fejezem az off-ot
Szerintem kéne tisztázni, hogy miről is beszélünk. Én az egyetemi alapképzésről (Informatika, Számitógépek szakok keretein belül) beszéltem ahol néhány évig nem specializálódik senki, mindenki ugyan azt a hasznos vagy haszontalan anyagot tanulja amit az egyetem eléje tesz, majd ezek alapján specializálódik később, pl mesterképzés folyamán (az természetesen már nem alaptudásról szól, amint a neve is mondja).
Tehát akkor milyen tölteléktárgyakkról beszélünk? Ami neked tölteléktárgy arra más éppen szakosodhat később. Pl én részemről utáltam a megosztott rendszerekkel kapcsolatos összes kurzust, de elismerem hogy másnak nagyon is fontos lehet ha ebbe az irányba menne tovább. Én inkább a szoftveres/hardveres képfeldolgozás, 3D grafika irányba akartam menni, és az egyetem erre adott is megfelelő képzést, még úgy is, hogy végig kellett szenvedjek 2 félévnyi osztott rendszereket. Természetesen az ilyen számomra fölösleges tárgyakból az osztályzásom is olyan volt amilyen.Persze lehetne inditani személyre szabott szakokat is ahol úgy az alapképzésben, mint a mesterképzésben csak azt tanulod amit te akarsz, de akkor készülj fel, hogy a mostani tandij 10szeresét fogod kifizetni. Ha pedig esetlegesen nem lesz kereslet arra a szakmára amit választottál, akkor majd mész szépen a mekibe, vagy vissza az iskolapadba jó pénzért.
"Akkor tessék szíves lenni ezekkel az alapokkal versenyezni."
Erre már irtam, hogy a cégek a frissen végzettek között általban nem DX12, OpenGL4.4 specialistákat keresnek, hanem olyan embereket akiknek van megfelelő alapjuk 3D grafikából és esetleg más dolgokból ami szükséges lehet a cégnek a későbbiekben. Ha van megfelelő alap, akkor a cég azt majd fejleszti (nem hiába van a junior-senior programozói fizetések között legalább 2-3szoros különbség).
Szerintem félreértetted az "alaptudás" koncepcióját a mondandómban. Az alaptudás nem azt jelenti, hogy felsorolod milyen GPU-k voltak eddig a gépedben, és azt hiszed, hogy akkor majd szépen felvesznek téged játékfejlesztőnek. Az alap szerintem ott kezdődik, hogy ha odaraknak akkor néhány nap alatt össze tudsz dobni egy kissebb grafikai demót (juniorként a lényeg hogy meg tudd csinálni, nem az hogy milyen API verziót használsz)."A második diplománál is kell meg a harmadiknál is meg a századiknál is kell, mert a történet az kell. Tudod mihez kell?"
Hát rám aztán senki nem erőszakolt semmi ilyesmit, egy technikai jellegű szakon semmi keresnivalója szerintem sem. Persze voltak tárgyak ahol mondjuk a bevezető tartalmazott rövid történelmi leirást, de ezt soha senki nem kérte hogy megtanuljuk, csak puszta érdekességképpen volt ott (esetleg volt belőle 1-2 slide a kurzuson).
(#32) bitblueduck
Én a fokozatosság elvét vallom, úgyhogy nem hagynám ki a strukturált C programozás oktatását sem (nálunk pl. az egyetemen voltak teljesen kezdő programozók, nekik jól jött az az egy db. C kurzus), de természetesen nem állnék meg ott. Lehet egy félév C, aztán C++, majd C++11. Amint irtam a nyelv önmagában nem sokat ér, a nyelvvel együtt valami más tudásra is szert kell tenni (pl. C++-al együtt lehet tanulni az OO paradigmákat).
A gcc használatával egyetértek, mostmár simán legyen az az alap mindenhol, mi is használtuk azt is néhány tárgynál. Azt nem mondtam hogy most is TurboC-t kéne használni mindenhol, Isten ments azt irtam, hogy ezelőtt majd 10 évvel még használtuk egyik laboron, és nem érzem hogy bármit is vesztettem volna vele.Az OpenGL esetében is a fokozatosságot alkalmaznám. Lehet egy félév általános 3D grafika (ahol a kölök megtanulja az alapokat objektumokról, fényekről, texturákról, stb.) ez alatt használhat OGL 1.1-et, annak az alapjai szinte semmi idő alatt megtanulható. Második félévben lehet tovább menni, árnyalók, VBO, stb. és akkor már lehet valami újabb OGL verziót (3.0+) használni. Tehát ismét csak nem maga az OpenGL verzió ismerete kéne legyen a lényeg hanem maga a tudás és tapasztalat amit a diák ezáltal szerez. Amikor én tanultam hasonló dolgokat akkor még nem létezett OGL 3.0, úgyhogy szépen használtuk az 1.1 - 1.5-t.
Azt még hozzátenném, hogy nem lesz mindenkiből játékmotor-fejlesztő. Én is dolgozom 3D grafikával, de nagyon ritkán kellett eddig OpenGL/DX kóddal matassak, mivel a projektek nagy részében valami már meglévő motort használunk. Aki tényleg grafikai motort akar irni annak szüksége lesz ilyen irányú képzésre (ahol használhatják a legújabb OpenGL és DX verziókat), de ez nem tartozik az egyetemi alapképzés hatáskörébe.
[ Szerkesztve ]
-
válasz Johnny Cage #16 üzenetére
kulfoldon se annyira elterjedt azert, legalabbis kepzes szinten.
gyakorlatban game programming es tradicionalis software engineering/computer science kozott annyi a kulonbseg leegyszerusitve, hogy game programmingnal a fizika, az ai es a grafika kurzusok jatekspecifikus felhasznalasra mennek ra. temaben egyebkent van egy rahedli konyv, bar jellemzoen nemi matematikai alap kell a megertesukhoz (analizis leginkabb). de ezek mindenki szamara elerhetoek.
nkmedve: erre van megoldas, diverzifikalni kell elso felevtol. avagy 200fos evfolyam helyett kell inditani 6x35fot, elso felevtol celiranyos felhasznalasra ramenve. ugy mar BSCvel is siman el lehet helyezkedni. aztan aki kutatni akar, az meg gyorstalpaloval a gyakorlati tudasra ra tudja epiteni a szukseges extra elmeletet az MA alatt.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
tbs
addikt
Első féléves diverzifikáció a gimiből kiesett, "dejóhogy ide legalább felvettek" 90% számára, aki a szülei nélkül enni sem tud egy hétig..? Miről beszélünk..? Persze vannak lúzerek , akik már célirányosan kerülnek ilyen helyre, de az a ritkább...
Tökre egyetértek mékMedve kartáccsal, hogy a "módszer" sokkal fontosabb. Egy igazi programozó bármilyen nyelven tud szart írni.
-
dabadab
titán
"Mindenhol csak egy alapot tanitanak, egy gondolkodásmódot, és abból kiindulva kell majd tovább fejlődni."
Legalabbis ez az elmelet. Sajnos a tapasztalataim alapjan a gyakorlat ettol eleg messze van.
"Aki C-t tud annak nem nagy dolog beletanulni a többibe szerintem."
Hat akkor ennyit a gondolkodasmodrol. A C meg a C# kozott van majdnem fel evszazadnyi gondolkodasmod-valtozas meg egy rakat absztrakcios szint, amiket fontos megerteni (azt is, hogy milyen problemat oldanak meg, azt is, hogy az a problema miert problema, sot, advanced usereknel azt is, hogy hogyan oldjak meg).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nem ez volt a lenyeg. a lenyeg az, hogy a 10+ nyelvet amin tudnak programot irni el lehet erni orai keretek kozott is. vannak olyan kepzesek, ahol elso felev vegere tul vannak 15 kredit C++on (aminek a nagyreszet beadasokra kaptak), a kezdetektol az OOP/event based megoldasokon at a design patternek hasznalataig. elso ev pedig egy 15 kredites 10-12 fos projekttel vegzodik. szerintem ez sokkal hatekonyabb programfejlesztok kepzesere. plusz a diakok szamara egyertelmu, hogy minden kurzus kozelebb viszi oket a celjukhoz, toltelekekre pedig nincs ido.
dabadab: errol van szo, Cben szinte semmi nincs beepitve. *NIX programozoknak, embedded programozoknak kell, de lassan a gepeszmerkokoknek tobb Cje van itt, mint a programozoknak. elso nyelvnek meg szerintem C++ sokkal jobb Cnel.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
dabadab
titán
Elso nyelvnek szerintem manapsag a Python a legjobb. (Eleg megnezni egy hello world-ot es hogy annak hany szazalekat fogjak megerteni a diakok mondjuk az elso oran - Pythonnal ez kb 100%, C++-nal joval kevesebb (argc, argv, exit level - ezek a mai windowsos fiataloknak fogalmuk sincs ilyenekrol , meg namespace (az std::cout-hoz) )).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nkmedve
őstag
A C-s dolgot alapvetően a szintaxisról irtam, természetesen a C#, mint a C++ is eléggé eltér a C-től, de nem hiszem, hogy jó ötlet lenne egyből C#-al kezdeni a programozást egy licisnél, vagy első éves egyetemistánál. Szerintem kell egy minimális alap C-ből (és esetleg C++-ból), és azután már könnyebben fog menni a C#, ObjC, Java, stb. tanulása.
Nekem a C# oktatásával az a fő bajom, hogy mindig valamilyen .NET technológikkal együtt kell használni (én pl. ASP.NET-tel karöltve találkoztam vele először egyetem alatt). Nem hiszem hogy bárkinek jó lenne hosszabb távon, hogy kizárólag MS technológiákat tanuljon, és erre specializálódjon anélkül hogy legalább minimális ismerete legyen másról is (nincs bajom a Microsofttal, de fejlesztőként egy cég termékeire feltenni az egész karrieredet szerintem butaság). Pont ilyen alapon nem hiszem, hogy pl. az ObjectiveC tanitására is különösebben energiát kéne forditani addig amig nem kell dolgozz vele. Persze lehet mindkettőből adni egy alapot a diáknak, de ne legyen az hogy 4 évig csak erről tanul, és amikor végez, már lehet nem is lesz rá szüksége.
A gondolkodásmódról még annyit, hogy szerintem az info egyetemek fő feladata az kell legyen (az alapképzés közben legalábbis), hogy megmutassák a dikoknak hogy hogyan tanuljanak új dolgokat hatékonyan, és hogy nem jó nekik ha leragadnak egy dolognál (jelen esetben nyelvnél, API verzióknál, stb.). Ezt is lehet egyfajta gondolkodásmódnak tekinteni.
A C# most lehet támogatott, de az lesz majd 5-10 év mulva is? Ugyan igy az OpenGL 4, DX11, stb. jelenleg elterjedt, de biztos hogy néhány év mulva érkező verziók kicsit is fognak hasonlitani ezekre? Persze lehet OpenGL 4 specialistákat képezni egyetem alatt, de amig ezek az emberek végeznek, addigra már kijön az OpenGL 5 ami lehet hogy teljesen más módon fog működni, mint a 4.
Az egyetem hosszú távra kell tudást adjon az embereknek, nem aszerint hogy most 2014-ben éppen mi az elterjedt. -
dabadab
titán
"A C-s dolgot alapvetően a szintaxisról irtam"
Annak mi koze barmihez, de tenyleg? A nyelvek szintaxisa, mint olyan, majdhogynem abszolut lenyegtelen.
"Szerintem kell egy minimális alap C-ből (és esetleg C++-ból), és azután már könnyebben fog menni a C#, ObjC, Java, stb. tanulása."
Igazabol a C kb. semmilyen alapot nem ad a modern nyelvekhez, amit az assembler ne adna. Persze el lehetne kepzelni egy olyan curriculumot is, ahol a Z80 assemblertol jutnak el a fiatalok a template metaprogramminghoz, de mondjuk ez nem nagyon fer bele egy oteves egyetemi kepzesbe es azt allitani, hogy a C barmi komoly alapot ad a modern programozashoz kb olyan, mintha a Budapest - Munchen vonatutnal leszallnal a vonatrol Hegyeshalomnal, hogy onnan mar gyalog is kozel van
"A C# most lehet támogatott, de az lesz majd 5-10 év mulva is?"
Egyreszt jo esellyel igen, masreszt ami akkor lesz, az a C# es a hasonlo nyelvek tovabbfejlesztese lesz.
Abban igazad van, hogy a C# a MS-hoz van kotve es ez nem jo, ugyanakkor a jelenleg hasznalt mainstream OO nyelvek kozul ez a legjobb.DRM is theft
-
strogov
senior tag
"aki a szülei nélkül enni sem tud egy hétig"
Ez az oktatás problémáinak a kulcsmondata. A cégek azt várják, hogy aki elvégzi az iskolát az használható ember legyen. De az iskolák nagyrészt olyan ember anyagot kapnak akik életképtelenek. Csoporttársam középiskolában tanít. Amikor megkapja az elsősöket akkor fél éve azzal megy el, hogy olvasni tanítja őket. Ezután jön az, hogy értsék amit elolvasnak. És középiskolában tőle érettségizett szakembereknek kell kikerülni, akiknek egy része folytatja a felsőoktatásban. És azok akiket 4 évvel korábban olvasni tanított villamosmérnök szakokon röhögnek a gimnazistákon akik még náluk is életképtelenebbek. A diákok 95%-a azért megy főiskolára mert felveszik a keretszámok miatt, és így 3+ évvel kitolhatja a "nem kell gondoskodni magamról" időszakot ... és megvan az önigazolás.
A maradék 5% meg nem sír hanem dolgozik. A főiskola nem óvoda, hogy fogják a kezed. Aki csak megúszni akarja az tényleg csak az elavult anyagokat látja ... de a főiskola nem (csak) a kreditekről szólna. -
Catman
aktív tag
Ugy latom, nehanyan tenyleg nagyon nem ertik az oktatas lenyeget. Az egyetemen nem (illetve nemcsak) azt fogjak neked megtanitani, amit majd a munkad hasznalni fogsz. Megtanitanak egy alapot, amire kesobb jo esellyel barmilyen tudas felepitheto majd.
Csak hogy a programnyelveknel maradjunk: egyetemi oktatas keretein belul tokeletesen megfelel elso felevben a C, majd kesobb a C++. A C-vel megtanulod a proceduralis nyelvek alapjait (amik mellesleg az OO nyelvek alapjai is egyben), C++-szal pedig megtanulod az OO nyelvek alapjait. Ezek minden nyelv eseten ugyanazok, a tobbi csak sallang, amit ha erdekel/szukseged van ra, majd ugyis megtanulsz. Most C# a meno, de semmi sem garantalja, hogy 5-10 mulva ugyanez lesz a helyzet...
Ugyanez igaz a grafikara, halozatokra, barmilyen egyeb teruletre. Hulyeseg azt varni, hogy mindenbol rogton a legmodernebbet oktassak. Ha igy lenne, akkor gyakorlatilag informatikai betanitott munkasok kerulnenek ki az egyetemekrol. Ami egy egyetemet vegzett embert megkulonboztet egy betanitott munkastol, az az, hogy az egyetemet vegzett ember ismeri a szakmaja alapjait, tortenetet, lehetosegeit, igy akkor sem esik ketsegbe, ha egy teljesen ismeretlen helyzettel talalja szemben magat...
-
nkmedve
őstag
"Egyreszt jo esellyel igen, masreszt ami akkor lesz, az a C# es a hasonlo nyelvek tovabbfejlesztese lesz."
Pont erről beszélek, hogy nem magát a nyelvet kell tanitani, hanem az elveket ami alapján működnek, és amit lehetőleg az utódok majd továbbvisznek. A nyelvet csak a szemléltetésre kell használni.
Hogy világos legyen, én nem mondtam, hogy C fejlesztőket kell képezni az egyetemeken, hanem hogy vannak szakirányok ahova hasznos ha van az embernek egy minimális alapja belőle, tehát úgy mint 1. év 1. féléves tárgy látom értelmét, később lehet C#-ot tanulni 3.5 éven keresztül, ha valakinek arra van szüksége. Persze aki indulásból C# fejlesztő akar lenni, annak fölösleges, de nem hiszem hogy az egyetem elején ezt bárki el tudja dönteni azelőtt, hogy használta volna a nyelvet valaha.
Pl. ahol nekem jól jött az az egy félévnyi C:
- Néhány régebbi Mac projekt a munkám során (modern programozás ide vagy oda, nem mindig dolgozik az ember modern projekteken, sok helyen van még C kód)
- Mikrokontrollerek programozása egyetem és praktika alatt, ami amolyan hobbi is volt egybenMegjegyzem, hogy mi egyetem alatt használtunk Assembly-t, C-t, C++-t, Java-t, C#-ot, F#-ot és még talán más nyelveket is amikre már nem is emlékszem. A lényeg viszont nem az volt, hogy most egy nyelvet megtanuljunk tökéletesen, hanem hogy ezekkel legyenek szemléltetve bizonyos témák: struktúrált, OO, funkcionális programozás, VM, managed/unmanaged kód, metaprogramozás, kompilátorok, stb.
Amellett tanultunk 7 féle matek tárgyat, adatbázisokat, analóg/digitális áramkoröket, képfeldolgozást, 3D grafikát, UI dizájnt, MI-t, stb. Ez érdekes módon mind belefért a 4 évbe. Persze egyikből sem lettünk specialisták, de nem hiszem, hogy ez lenne a lényeg az alapképzés végén, aki az akart lenni az tanult tovább még két évet, koncentrálva egy-két specifikus dologra. Még igy is ez az alaptudás nekem elég volt eddig néhány lényeges dologra:
- Munkagyakorlat alatt mikrokontrollerekkel dolgoztam (terveztem egy nyákot, és leprogramoztam a mikrokontrollert rajta), fizetést is kaptam érte. Kellett oda Assembly, C tudás, és alap elektro ismeretek.
- A diplomamunkámat FPGA alapú képfeldolgozásból csináltam, amihez kellett némi C++ ismeret is. Pénzt kerestem vele, és nem utolsó sorban imádtam rajta dolgozni.
- Kb. azonnal kaptam munkát külfüldi cégnél, ahol C++ és ObjC-ben programozok (néha Java, C# is becsúszik), képfeldolgozással, 3D grafikával kapcsolatos projekteken. Nagyon változatos munkáim vannak, úgyhogy nem unatkozom egyáltalán. Bár alapvetően C++ fejlesztő vagyok, nem riadok vissza semmi mástól sem, legyen az C#, Java, Javascript, HTML, PHP, Python (legutóbbihoz még nem volt szerencsém, de simán lehet a jövőben)
Ha mondjuk 4 évig C#-ot tanitanak nekem (vagy esetleg Delphit, amire a liceumi anyag alapján számithattam), akkor ezek közül kb. egyik sem jött volna össze, de cserébe expert lehetnék belole és dolgozhatnék egy itthoni cégnél kevesebb pénzért dögunalmas projekteken.Ezekkel csak azt akarom mondani, hogy nem kell idejekorán túlspecializálni a diákot, jobb neki időt hagyni hogy döntse el mit akar kezdeni magával. Lehet hogy végül teljesen másban leli örömét mint amit liceum végén gondolt (én is elég nagy változáson mentem át az egyetem évei alatt). Nem utolsó sorban igy marad alternativája is. Nekem pl. az FPGA még mindig a szivem csücske, nem kizárt hogy a jövben fogok még azzal is foglalkozni.
(#44) Catman: egyetértek
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"Pont erről beszélek, hogy nem magát a nyelvet kell tanitani, hanem az elveket ami alapján működnek"
Na jo, de hogyan tanitasz C-ben template-eket? Introspectiont? Design patterneket? Sehogy.
A C egyebkent oktatonyelvnek nagyon rossz valasztas, mivel egy csomo hardverkozeli dolog abszolut megkerulhetetlen benne, ami a kezdoket leginkabb csak osszezavarja. Strukturalt programnyelvnek tul assembler, assemblernek meg tul strukturalt
DRM is theft
-
pakriksz
őstag
Ezt a szemléletet ad, gondolkodni tanít, stb bullshitet nekem is szajkózták az egyetemen, amikor a teljesen értelmetlen tantárgyak szükségességéről kérdeztem (pl számtech történelem (ki mikor mit talált fel), erősáramú elektronika, olyan matek ami használhatatlan számtechben, algoritmus elmélet (sok hibás algoritmussal)). Aztán nem kérdeztem tovább, ott hagytam a francba 2 hónap után... nehogy már leüljek tanulni ilyen tölteléket, inkább hasznosabban töltöm el az időt.
Azóta programfejlesztőként dolgozom, és valahogy nem hiányoztak a tölteléktantárgyak, pedig sokféle célú programot csináltam már. Akinek a szemléletet és a gondolkodást ehhez tanítani kell, az keressen más szakmát...[ Szerkesztve ]
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
pakriksz
őstag
Ez így van, lásd a legtöbb egyetemi oktatót Nincs tudásuk, nem is zsenik, még is boldogulnak. De mondhatnám a politikusokat is.
[ Szerkesztve ]
Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"
-
Catman
aktív tag
Attol, hogy valaki fejlesztokent nem jo, tanarkent meg lehet jo. Mint minden munkanal, a tanarok kozott is vannak jok, es kevesbe jok. Jo politikust ellenben meg nem lattam...
A lenti hozzaszolasombol viszont kihagytam egy fontos reszt. Az oktatas megtanit arra is, hogyan viseld el, es vegezd el a kevesbe erdekes feladatokat is. Ugyanis keves szerencses embertol eltekintve az eletben nem mindig csak kedvere valo feladatot kap az ember...
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs