Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • nordlead3

    kezdő

    válasz janos666 #44683 üzenetére

    Sony kép profilokról, azok megosztásáról, kalibrálásról:

    Lényegében véve mindegyik profilnak (beleértve a kalibrálással kinyíló Custom for Pro 1 és Custom for Pro 2 profilokat is) van "HDR" és "SDR" variánsa. Előbbi akkor aktiválódik automatikusan, ha HDR tartalmat jelenít meg a TV, de kézzel is bekapcsolható. A "HDR" és "SDR" profil variánsokhoz természetesen eltérő fényerő, kontraszt és gamma értékek rendelhetők.

    A félreértés (ami ha jól értem az, hogy nincs külön profil HDR-re? má' hogyne lenne) abból adódhat, hogy a Sony TV-k esetében valóban nem lehet külön a HDR profil variánsokat kalibrálni műszerrel, ez más gyártóknál jellemzően lehetséges. A Sony-kon SDR-en (Rec. 709) kell belőni 2+20 pontos szürkeskálán a fehéregyensúlyt (D65, Power 2.2 Gamma értékekkel), majd a 3 elsődleges + 3 másodlagos színt. A HDR-re érvényes értékeket ezekből automatikusan származtatja a TV, de azokat sehol nem mutatja meg, így nem is állíthatók (megfelelő, HDR-képes műszerrel és jelgenerátorral persze utólag validálható, hogy az SDR kalibrációból automatikusan, a TV által "számolt" HDR jó lett-e, és lehet még kicsit pöcögtetni az SDR értékeket ha szükséges lenne - nem szokott az lenni).

    Szerencsére 2 db kalibrálható "Pro" profil is rendelkezésre áll saját 20 pontos fehéregyensúly-presetekkel, amelyek egyébként utána a többi képmódban is felhasználhatók, pl.: Dolby Vision vagy Game. Így a másodikat lehet a szokványos "éjszakai + nappali" felhasználás helyett "éjszakai + tökig felcsavart fényerő" módon kalibrálni, ezzel némileg javítva az automatikusan származtatott HDR értékeket az utóbbinál. Én a sajátom esetében így tettem, de nagyon meresztenem kell a szemem hogy lássak valami minimális eltérést, amikor a két kalibrált beállítás között ide-oda kapcsolgatok HDR tartalomnál. Ennek alapján utólag azt mondanám: felesleges így csinálni, elegendő az "éjszakai + nappali" mód kalibrálása, jól számolja a HDR-t a Sony az SDR kalibrációból.

    Egyedül a Gammával kapcsolatban van a Sony-nál egy kis hiányérzetem: mivel kalibrálni csak Power 2.2-t kell és lehet, és az összes többi kiválasztható értéket (pl..: Power 2.4) is ebből származtatja a TV, így nem lehet "csalós", nagyon sötét szürkéknél inkább 2.0-2.2-őt közelítő, de afelett 2.4-es görbét beállítani úgy, hogy ezzel ne csesszük szét a többi beállítást valamennyire. De azért nem sírom tele a párnám, mert ez már tényleg csak nüansznyi különbség lenne, amitől az én szememnek még kedvesebb lenne a végeredmény.

    Nem kérdés tehát, hogy az LG által kínált 3D LUT CMS, és a Sony-hoz képest talán kevesebb kötöttséggel, finomabban kalibrálható Gamma (HDR EOTF?) nagyobb tudású és több beállítási lehetőséget ad. De kérdés hogy van-e ennek gyakorlati haszna annak tudatában, hogy:
    - A vásárlók túlnyomó többsége egyáltalán nem kalibráltatja a TV-jét, itthon legalábbis biztosan.
    - A Sony-k jellemzően már a fenti, pl.: LG-hez képest korlátozott beállításokkal is olyan alacsony ΔE értékekre nyomhatók le (1 alatti átlag, 2 alatti max.), hogy az ember joggal teszi fel a kérdést: kell-e egyáltalán a meglévőknél több beállítás, ha szabad szemmel már esélytelen lenne meglátni a további javulást?
    - Bár nem első kézből tudom: előfordulhat, hogy a szuper granularitású részletes kalibráció hiábavaló, ha pl. Game mód esetében (CX-re gondolok) valami nagyon nem stimmel a Gammával, és 90 fokon kimosott képet jelenít meg. Ez nyilván hiba és javítani fogják, de mégis visszás ha már pont "gamer" beállítottságúbb vásárlókat célozzák ezzel a modellel, és pont ott sikerült ekkorát hibázni.

    Azzal viszont nem értenék egyet, hogy képfeldolgozásról általánosságban beszélve (pl.: felskálázás, interpoláció, BFI implementáció, kadencia detektálás és szükség esetén reverse pulldown végrehajtása nem egyező jel/tartalom képfrissítés esetén) lemaradt volna a Sony, sőt. Persze 2020-as OLED modelleket még nem volt módom szemrevételezni semelyik gyártótól..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz janos666 #44803 üzenetére

    Csak szakmai érdeklődésből kérdezem: az első eredmény esetében HDMI-n pontosan milyen eszköz generálta a patcheket a teszt során? Client 3? Calman beépített? Ilyen nüansznyi különbség talán kijöhet abból ha a kettő közül az egyik nem bit perfect volt.. vagy csak simán abból hogy más a jel útja, és az egyiknél több a konverzió meg kerekítési hiba..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Northlorien #45010 üzenetére

    A fentebb hivatkozott pontozós vakteszt legfeljebb arról mond el valamit, hogy az értékelő szakembereknek mi volt a szubjektív benyomása: tehát hogy az Ő ízlésüknek mi volt a kedvesebb. A képminőség számos aspektusa nagyon nehezen értékelhető objektíven szemmel, legfeljebb egymáshoz képest hasonlítható (egyik "ilyenebb", amaz pedig "olyanabb", de az is csak egymás mellett / után közvetlenül nézegetve lesz szembetűnő). Nem véletlen, hiszen még abban sincs egyetértés vagy kialakult, minden tartalomgyártó által betartott szabvány, hogy milyen gammára kell grade-elni az SDR-t, és azt néző oldalon hogyan kell visszanézni.. tehát ezt így kell tényként elfogadni.

    Az, hogy a statikus tesztábrákat és -mintákat mennyire lehet közel tekergetni kalibrálással az elvárható referenciaértékekhez, csak egy ezekből a képminőség-értékelési szempontokból. Mindennapos használatban - ahol jó eséllyel nem csak kiváló minőségű lejátszóról érkező BD filmekkel fog találkozni a TV - pl. nagyon fontos szerep jut a felskálázásának, a mozgás-feldolgozásnak is, meg persze annak hogy e képességeket mennyire lehet finoman állítgatni, testreszabni. HDR tartalmak esetében nagy különbségek vannak a tone mapping működésében (pl.: Sony: APL megtartása, vs. többi gyártó dinamika-tömörítése). És így tovább..

    .. vannak akiknek ezek a sokszor nüansznyi különbségek fel sem tűnnek, mások meg ordítva falnak mennek attól, hogy nem tudják úgy beállítani az újonnan vásárolt készüléket, hogy az általuk megszokott/számukra kedves eredményt lássák.

    Fentiek alapján: kijelenteni hogy "tökmindegy melyiket veszed, ugyanolyan lesz a kép mert ugyanaz a panel" számomra nagyjából arra analóg, hogy "mindegy milyen erősítőre teszed ugyanazt a hangfalat, ugyanúgy fog szólni", ezért visszásnak is látnám tanácsként osztogatni.

    ui.: Az LG hozzáférhető 3D LUT-ja szuper dolog, de ennek hiányában is szabad szemmel érzékelhetetlen szint alá lehet tolni a gamma tracking / színhibákat az újabb OLED-ek esetében (pl.: Panasonic, Sony esetében biztos, Philips-ben nem tudom, de lehet).

    [ Szerkesztve ]

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Northlorien #45045 üzenetére

    Még egy fontos dolog ami szerintem pont nem ment át, de véletlenül sem szeretném fogalmi síkra terelni a diskurzust. A képminőségnek mint fogalomnak részei a "más dolgok" is, nem csak a műszeres kalibrálás, meg annak a visszamérése.

    Erősen kétlem pl., hogy a high end teszt során Vincenték direkt túltömörített, artifactos forrásokkal hasonlítgatják egymáshoz a csúcs OLED-eket.. (mondjuk Vincent részéről értékelendő, hogy ezt az egyéni tesztjeiben azért meg szokta csinálni). A gyakorlat meg a statisztikák szerint a háztartásokban mégis ilyesféle tartalmakat is fog kapni a TV. Na, ott pl. nem lesz mindegy a képfeldolgozó milyensége, a végeredmény pedig jól látható hatással lesz a képminőségre.

    [ Szerkesztve ]

  • nordlead3

    kezdő

    válasz janos666 #45054 üzenetére

    Csak a “feketéből kijövésre” reagálnék: na ezek már az igazi finomságok :D avatatlanabb szemnek mindig kellemesebb lehet a “black crush” vagy az arra hajazó feketével kifestés, néha talán még az avatottabnak is. De ha valaki megszokott egy jó near black megjelenítést, pokolian fogja zavarni. Ebbe a kérdéskörbe sorolható még a színátmenetek minél csíkmentesebb kirajzolása is, hogy ne képfeldolgozással kelljen azokat leradírozni.

    Egy szónak is száz a vége: gyártónként eltérő tudomány és technika van sokmindenre, és ezek a látható képen tetten érhetők. És még nem beszélünk az eltérő bemenetekről, oprendszerekről..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz PlanetDada #45055 üzenetére

    A “TV adassal bendzsa” jelenseg a szinekre szerintem nem terjed ki, inkabb csak az elessegre, tomoritesi hibak javitasara, esetleg mozgas-megjelenitesre.

    Ha a kepmodok valtogatasa nem hoz szamodra kedves eredmenyt, esetleg probalkozz a gamma allitgatasaval, magasabb ertekre.

    Pontosabb gyari kepmodokhoz kepest - amit az iment javasoltak - a kalibralas nem fog “eg es fold” kulonbseget hozni, max ha kifogtal egy nagyon “out of spec” panelt, ami valahogy atcsuszott a minosegellenorzesen.

  • nordlead3

    kezdő

    válasz ΞΔGLΞ #45114 üzenetére

    Az AG8-ba (elítélhető módon) sokkal gyengébb SoC-et pakolt a Sony mint az AG9-be. Előbbin sajnos "esik-kel" Android, hiába van mellette 4 GB RAM (az AG9 meg 2,5 GB-vel is röccenésmentes).

    Ez a gyengeséget összeadva az Android TV YouTube alkalmazásának lassan évek óta javítatlan hibájával (https://issuetracker.google.com/issues/70065368), vagyis az előző verziókhoz képest brutálisan magas CPU használatával már kész is az általad leírt jelenség. Külső lejátszó meg fogja oldani (a Shield is: izomból, hiába Android TV).

  • nordlead3

    kezdő

    válasz ΞΔGLΞ #45121 üzenetére

    Azért ha gyakori lesz a streaming tartalom, egy jó külső eszközzel mindig szebb-jobb-problémamentesebb lesz a lejátszás, mint akármelyik TV beépített lejátszójával - lehet mégis jobban jártok a fentebb említett Shield-del.
    (Képminőségben érdemben nem tud többet az AG9 a 8-hoz képest)

  • nordlead3

    kezdő

    válasz Pelican #45123 üzenetére

    Most hadd ne menjek bele a szóban forgó készülékek (Sony) beépített lejátszóinak elemzésébe kadenciahelyesség szempontjából, de az ínyenc topiklakók biztosan meg tudják mondani azt is, hogy ez más márkáknal (pl.: LG) is releváns-e. Persze a kényelem is egy szempont..

  • nordlead3

    kezdő

    válasz alaves #45293 üzenetére

    Ez sajnos nincs így: gyártási szórás függvényében még ronthat is a helyzeten, jobb esetben meg nem lesz érdemi változás, vagy csak egész elhanyagolható javulás. Az állítás a fehéregyensúly és CMS beállításokra egyaránt érvényes, bár úgy tapasztaltam az rtings néha más beállítások ajánlott értékeivel is kapufát lő.
    Próbálkozni persze lehet és érdemes is, de csodát nem érdemes várni ettől

  • nordlead3

    kezdő

    válasz adamssss #45700 üzenetére

    Azt azért nem mondanám, ezt átlagnál kicsivel jobb színérzékeléssel szakavatottság nélkül is simán ki lehet szúrni a sok piros miatt, és pont a bőrszíneken fog a legjobban látszani. Más gyártóktól látni ennél pontosabb gyári kalibrációt.

    A kalibrálás utáni értékek viszont tényleg nagyon jónak tűnnek :C ha ez tízszer ekkora mintavétel esetében is hasonló dE, akkor lényegében véve tökéletes

Új hozzászólás Aktív témák