Hirdetés

Elkészült a WebGPU első két draft specifikációja

A W3C magát az API-t és a shader nyelvet tette publikussá, de ezek még sokat változhatnak.

A W3C már évek óta azon dolgozik, hogy valós, komplex grafikával rendelkező alkalmazások legyenek futtathatók egy weboldalon keresztül, direkten a böngészőkön belül. Ehhez számos szabvány készül, de a háromdimenziós grafika tekintetében a WebGPU a kulcs, amely a már bevethető WebGL-lel ellentétben alacsony szintre viszi a webes grafikát.

Az Apple által régóta favorizált, de mára iparági szinten is széleskörűen támogatott WebGPU-nak most elkészült két draft specifikációja, amelyek közül a WebGPU magát az API-t, míg a WebGPU Shading Language a shader nyelvet prezentálja. A publikált leírások messze nem tekinthetők véglegesnek, de általános képet adnak arról, hogy mire lehet számítani, illetve a programfejlesztések is elkezdődhetnek rá, persze egyelőre kísérleti jelleggel.

Mivel a WebGPU egy különálló API, így teljesen platformfüggetlen, vagyis a teljes iparág széleskörűen támogathatja, a képességeit tekintve pedig igen sok grafikus vezérlő kompatibilis lehet majd vele, rengeteg ultramobil megoldás is, amelyek eleve kisebb tudással rendelkeznek, mint az asztali társaik.

A shader nyelv tekintetében a WebGPU Shading Language, vagyis a WGSL tulajdonképpen felfogható a web shader nyelvének, és fontos tényező volt a fejlesztése során, hogy a SPIR-V-hez igazodjon. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a WGSL összes funkciója direkten lefordítható SPIR-V-re, ami egy iparági szinten széleskörűen támogatott köztes nyelv. Ez hivatott megoldani a hardverekkel való megfelelő kompatibilitást, hiszen nagyon egyértelmű a működése, és a piacon egy ideje kapható rendszerekhez már eleve van megfelelő fordító hozzá.

Utóbbi fontos tényező, ugyanis weben keresztül nem valami nagy ötlet magas szintű nyelven írt forráskódot szállítani a kliens felé. Egyrészt biztonsági aggályokat vet fel, másrészt nagyon sok múlna a működés tekintetében azon, hogy az adott hardverre hogyan lesz a kód lefordítva. A SPIR-V ezeket a problémákat kezeli, tehát az a legjobb megoldás, ha a shaderek is ezen a köztes nyelven lesznek eljuttatva a felhasználók rendszereire.

Arra vonatkozóan még nincsenek pontos adatok, hogy a véglegesítés mikorra várható. Erre valószínűleg sokat kell még várni, de a munka láthatóan halad.

Előzmények

Hirdetés