Hirdetés

Vélemény: nincs sok esélye a SteamOS-nek?

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az idei év végén ténylegesen elérhető lesz a SteamOS végleges verziója, amelyre megérkezhetnek az első Steam masinák is. A Valve a fejlesztést az elmúlt évre ígérte, de sajnos ebből nem lett semmi, így még ma is csak egy vágyálom az operációs rendszer, amely lassacskán elvesztette a nagyobb kiadók támogatását is.

A legnagyobb kérdés, hogy milyen változásokat hozhat a SteamOS a PC-nek, és erről a legtöbb érintett gyártónak már van egy kialakult véleménye. Ezt jól jelzi például az, hogy a Steam masinák többnyire Windows 10 operációs rendszerrel előtelepítve érkeznek majd. Erre a Valve természetesen lehetőséget ad, hiszen számukra lényegében csak az a lényeg, hogy a Steam platform elő legyen telepítve, és ezt a partnerek megoldják Windows 10-en is.

Néhány érintettnél érdeklődtünk, hogy milyen sikere lehet a SteamOS-nek a piacon, és a megkérdezett gyártók szerint nem valószínű, hogy érdekelni fogja a játékosokat, így a Windows 10-nek sokkal nagyobb sikert jósolnak. Körvonalazható az is, hogy mi a gond: a SteamOS egyszerűen még nincs kész. Az operációs rendszer a sebesség, a szolgáltatás és a stabilitás szempontjából is lemarad a Windows 10 mögött. Olyan alapvető, eredetileg beígért funkciók nem kerültek beépítésre, mint az alacsony fogyasztású alvó üzemmód, ami többek között a gyártópartnerek elsődleges igénye volt, hiszen a felhasználók számára ez egy nagyon fontos szolgáltatás.

A SteamOS energiagazdálkodással kapcsolatos rendszere sem áll valami erős lábakon, legalábbis ugyanaz a gép több esetben is jóval kevesebbet fogyaszt Windows 10-zel. Szintén gond van a SteamOS grafikus driver modelljével, ami sajnos nem olyan hibatűrő, mint a Windows 10 WDDM 2.0-ja. Emiatt a SteamOS-en a játékok futtatása során előforduló problémák lényegesen többször vezetnek tényleges fagyáshoz, ami a PC resetelését vonja maga után.

A gyártók szerint a SteamOS a Linux disztribúciókhoz képest valóban nagy előrelépés a stabilitás szempontjából, de Windows 10-től még nagyon messze van. Persze a Microsoft helyzete egyszerűbb is, mert a Windowshoz egyetlen ablakkezelőt és kompozitort használnak, amelyeket a grafikus vezérlőket tervező cégekkel közösen fejlesztenek a véglegekig optimalizált működés érdekében. Ahhoz, hogy a vállalatok érdekeltek legyenek ebbe a Microsoft komoly anyagi támogatást biztosít számukra, így az egész grafikus alrendszer fejlesztését egy kompletten irányított csoport végzi gyártónként számos rendszerprogramozóval. A Linux esetében azonban csak maga a kernel egységes, így mellette több asztali környezet, kompozitor és ablakkezelő fejlődik, amelyek közül lehet válogatni egy adott disztribúció elkészítésénél. A SteamOS abból a szempontból jobb mindegyik más disztribúciónál, hogy a modernebb környezetek felé vette az irányt a Valve, de ugyanakkor ezek fejlesztésére nagyságrendekkel kevesebb erőforrás áll rendelkezésre, mint amennyit a Microsoft a Windows hasonló részének fejlesztésébe invesztál, illetve a gyártók is igen visszafogottan segítenek, mert az adott disztribúció fejlesztője nem kínál fel semmilyen anyagi ellenszolgáltatást számukra.

Ezek sajnos olyan problémákhoz vezetnek, hogy a vertikális szinkron még implementálás mellett sem biztos, hogy működik, vagy akár beszélhetünk a G-Sync-ről, amely elméletben szintén támogatva van, de a gyakorlatban vagy működik vagy nem, és utóbbi esetben senki sem tudja miért nem. Hasonló problémák elé nézhetnek az Adaptive-Sync implementációk is. Ez az egész egy nagyon nagy gondot is magával hoz: a nem túl nagy anyagi támogatás miatt mindenki a másik félre akarja hárítani a felelősséget. A PC-s gyártók szerint a Linux szempontjából a hibák tényleges kielemzése előtt nagyon sokáig csak mutogatás történik, mert senkinek nem áll igazán érdekében pénzt áldozni arra, hogy behatárolják a felmerülő hibák okát.

A SteamOS azonban így is egy jó kezdeményezés, mert egy pénzes cég áll mögötte. Ugyanakkor nem világos, hogy a Valve hajlandó-e a terjedés érdekében radikális lépésekre, mint például a gyártók konkrét támogatásának megvásárlása.

Ezek mellett az sem segít a SteamOS-nek, hogy a Microsoft jelenleg anyagi támogatást kínál a fejlesztőknek, ha a DirectX 12-t használják, és ezzel exkluzívan Windows 10-re dolgoznak. Bár a videojáték-motorok nagy részében ott lesz a Vulkan API támogatása is, de akkor is elhanyagolhatóan alacsony a Linuxos játékosok száma ahhoz, hogy egy portot egy nagyobb cég komolyabban megfontoljon. Ezen a ponton szintén a Valve-nál pattog a labda, hiszen felvállalhatnák több nagyobb projekt SteamOS-re portolásának költségeit, de megint nagy kérdés, hogy érdeke-e a cégnek egy komolyabb pénzmennyiség mozgósítása a vártnál valamivel jobb terjedés elérése érdekében.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés