Hirdetés

Szivárognak az adatok az új generációs GeForce-ról

Már számos alkalommal írtunk a forradalmian új architektúrára épülő fermis GeForce eljöveteléről, ám a március végére tervezett bemutatás előtt szokatlanul nagy a csönd. Persze nem érdemes problémát feltételezni, hiszen az elmúlt héten a megjelenő kártyák specifikációi elérték a végleges formát, aminek hatására számos kiszivárgott információval gazdagodott az internet. A GeForce GTX 470 és 480 jelzéssel megjelenő megoldások gyártásába nem minden gyártó száll be, egyelőre annyi biztos, hogy az EVGA, az Inno3D, a Gigabyte, a Zotac, a Colorful, a Palit és a Galaxy fog előállni konkrét termékekkel. A pletykák alapján az NVIDIA nem tervez referenciamodellt forgalmazni az új generációs GeForce-ból, ami a gyár nélküli partnereknek egyáltalán nem kedvez, hiszen maguknak kell intézniük a gyártókapacitást. Ezzel a zöldek a korábban már beharangozott hiányon próbálnak úrrá lenni, hiszen kevesebb cég igényeit kell majd kielégíteniük. Érdekes azonban, hogy az XFX és a BFG is szokatlanul csendes a DirectX 11-et támogató GeForce ügyében. Az előbbi vállalat minden bizonnyal megtalálta a számításait az AMD-nél, ám az utóbbi partner nem tud elvörösödni, mivel nincs szerződésük a Radeonok forgalmazására. A BFG egyébként nemrég azt is bejelentette, hogy teljesen kivonul Európából, aminek hatására teljes erővel az észak-amerikai kontinensre tud koncentrálni.

Természetesen az árazásról és a specifikációkról is sok az úgymond kiszivárgott adat. Az NVIDIA a híresztelések szerint az ár és a teljesítmény aránya szerint szeretné pozicionálni a termékeket, így a GeForce GTX 470-nél 350, míg a 480-nál 450 euróról pletykálnak. A legnagyobb probléma itt a kereskedők kedvenc játéka, hiszen a hiánycikknek számító kártyák esetében megszokott dolog az extrahaszon alkalmazása, ami rögtön felborítja az előzetes terveket. Kellő nagyságú készlet esetén ezen úrrá lehet lenni. A GeForce GTX 470-ről már kiderült, hogy az előzetes pletykák szerint 448 CUDA maggal és 320 bites buszszélességgel rendelkezik, továbbá 625 MHz-es mag-, illetve 1255 MHz-es shaderórajelen üzemel. Az 1280 MB összkapacitású, GDDR5 szabványra épülő memórialapkák effektív 3,2 GHz-en ketyeghetnek. A termék várhatóan 225 wattos maximális TDP fogyasztással fog rendelkezni. A GTX 480 jelzésű nagyobb testvér már 1,5 GB kapacitású GDDR5-ös fedélzeti memóriát használ, mely már 384 bites buszon kapcsolódik a GF100 kódnevű GPU-hoz, az effektív órajel pedig 3,6 GHz körül várható. A lapkában valószínűleg nem lesz aktív mind az 512 darab CUDA mag, ám a 480 egységgel is kellő erő fejthető ki, nem beszélve arról, hogy a chipben található összes ROP blokk be lesz kapcsolva, ami komoly segítség lehet. A mag- és shaderórajelről egyelőre egy 600, illetve 1200 MHz-es pletyka van, de könnyen lehet, hogy magasabb értékek várhatók. Az energiaigény 275 watt körül alakulhat. Itt fontos megjegyezni, hogy a Zotac már bejelentette, hogy érkezik a csúcs-GeForce gyárilag tuningolt AMP! verziója is, mely valószínűleg 5 wattal túllépi a PCI-SIG 300 wattos maximális fogyasztásra vonatkozó specifikációját.

A tuningot kedvelő felhasználók számára is tartogat újítást a GF100, hiszen ez az első olyan lapka, amelyik hardveresen képes a működési feszültség szabályozására. A gyári órajelek komoly mértékben is megemelhetők, ám ennek hatására a fogyasztás drasztikusan megnőhet. A melegedéstől azonban nem kell tartani, hiszen a nem túl nagy bordát egy 12 V-os feszültségen üzemelő, 1,8 A-es ventilátor hűti, ami magas fordulaton nagyon komoly légszállításra képes. Viszonyításképpen: az AMD Radeon HD 5970 jelzésű csúcskártyájának ventilátora 0,8 A-es légkavaróval dolgozik.

Március 26-án tehát minden kiderül. Pontosabban nem minden, hiszen a hivatalos tesztek majd egy nappal később futnak ki, de azt az egyetlen éjszakát már át lehet vészelni. A kereskedelmi forgalmazás az előzetes adatok szerint 29-én kezdődött volna meg, de az új pletykák alapján április 6-a lesz a tényleges árusítás megkezdési ideje. Azt, hogy a GeForce GTX 470 és 480 modellek mekkora példányszámban startolnak, nem tudni, így érdemes gyorsan cselekedni azoknak, akik elsőként szeretnék rátenni a kezüket az első DirectX 11-es API-t támogató NVIDIA kártyákra.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés