Hirdetés

Sokat kell dolgoznia a Samsungnak azon, hogy az Xclipse IGP-k hasznosak legyenek

Hiába az AMD grafikus IP-jének licencelése, ezzel együtt is nehéz lesz az Apple után eredniük.

A Samsung már a második olyan Exynos rendszerchipjét fejleszti, amelyben AMD Radeon dizájnra építő Xclipse IGP dolgozik. A céget ugyanakkor viszonylag sokat piszkálták a sajtóban, hogy az RDNA 2-re alapozó Xclipse 920-nál volt gyorsabb IGP-vel rendelkező SoC a piacon – legalábbis a szintetikus tesztprogramok szerint. Az új, RDNA 3-ra építő Xclipse 940-nél is hasonló lehet majd a helyzet, ugyanakkor a Samsung nem viccből lépett saját ösvényre.

A vállalat az utóbbi időben sokat foglalkozik a fejlesztők meggyőzésével, hogy használják ki az új hardvereikben rejlő lehetőségeket. Erre vonatkozóan az utóbbi hetekben különböző szerződéseket is kötöttek, amelyek most még nehezen láthatók át, de tulajdonképpen az a cél, hogy ne csak az Apple legyen képes olyan okostelefonokat szállítani, amelyek AAA-kategóriás játékok portjait is futtatják.

Persze felmerül a kérdés, hogy miért nem jók erre az androidos szegmensben uralkodó Qualcomm Adreno, illetve ARM Immortalis és Mali IGP-k. Ezzel kapcsolatban utánakérdeztünk, hogy mi vezethette a Samsungot egy alternatív irányba.

A fejlesztőktől megtudtuk, hogy a mai, nagyjából középkategóriás telefonok már rendelkeznek azzal a számítási kapacitással, amit biztosított az Xbox 360 konzol. Ez azért nagyszerű, mert igen nagy piaci szegmensre lehetne hasonló játékokat hozni, de valójában a nyers számítási tempó csak egy szám, ennél van pár fontosabb tényező is. Az egyik legnagyobb probléma, hogy még a mai legmodernebb Adreno, Immortalis és Mali dizájnok is kvázi elavult módon működnek. Többek között nincsenek hatékony wave intrinsics lehetőségek, a memóriatömörítési algoritmusaik limitáltak, illetve az egész működési modell a régi UBO (Uniform Buffer Object) konstrukció köré van felépítve.

Ha egy tesztprogram ezeknek megfelelően van megírva, akkor a szóban forgó hardverek nagyon gyorsak, de amint előkerül egy Xbox 360-ra tervezett, jellemzően GPU-driven pipeline modellt alkalmazó játék leképezője, az ultramobil hardverek tudománya azonnal megáll. Persze magát a programot képesek lennének futtatni, de olyan jelentős a teljesítménydeficit pusztán a nem optimális hardverdizájn miatt, hogy teljesen mindegy a meglévő számítási kapacitás, még Vulkan API-val sem közelítené meg az elért sebesség az Xbox 360-at.

Ezzel szemben az Apple az elmúlt években tudatosan épített arra, hogy az Imaginationtől licencelt alapdizájnt áttervezzék modernebb igényekre, így az almások ezt a gondot már letudták, és ott tartanak, hogy a komolyabb AAA-kategóriás játékok portjait is megengedhetik. Ez ugyanakkor Androidon gyakorlatilag képtelenség, és nem feltétlenül az API-ra vonatkozó limitációk miatt, mert már van Vulkan, azokhoz optimalizált meghajtók, ráadásul ebből a szempontból sokat javult a szoftveres háttér, viszont az ultramobil GPU-dizájnok egyszerűen nem tartották fontosnak eddig a modern leképezőtechnikákhoz való igazodást. Talán az ARM és a Qualcomm is úgy volt vele, hogy ezen a piacon nagyon sokan csak pár szintetikus tesztprogram alapján döntenek, abban pedig erősek az egyszerűbb grafikus architektúrák is.

Itt jöhetett elő a Samsungnak egy dilemma, amelyben az egyik opció az volt, hogy licencelik tovább az ARM GPU IP-ket, illetve vásárolgatják az aktuális legújabb Qualcomm rendszerchipeket, lemondva arról, hogy valaha is az Apple után tudnak menni, vagy szereznek maguknak egy PC-kben alkalmazott GPU IP-t, amivel versenyezhetnek tovább a nagy konkurenssel.

A Samsung döntése tehát technikailag nagyon is megmagyarázható, de van vele egy probléma. A dél-koreai óriásvállalat ugyan magának megoldotta az Xclipse dizájnokkal a korábbi bekezdésekben említett gondokat, viszont a megfelelő hardverek gyakorlatilag csak a piac igen szűk részét jelentik. Egy GPU-driven pipeline leképezőt pedig nem ajánlott kiadni az androidos ultramobil eszközökre. Amelyik stúdió ezt megteszi gyakorlatilag az Xclipse IGP-ket használó okostelefonokra korlátozza az eladásait. Persze valószínű, hogy a nagyon modern Qualcomm Adreno és ARM Immortalis IGP-k, ha nem is annyira gyorsan, de elfogadhatóan tudnák még futtatni az egyes címeket, azonban ezek így is a csúcstelefonokat jelentik, ami még mindig a szóban forgó szegmens kis része.

Ezen a ponton jön be az üzleti faktor, ugyanis technikailag a Samsung döntése tökéletesen érthető, de ahhoz, hogy ebből előnyük is legyen, el kell kezdeniük anyagilag meggyőzni az egyes stúdiókat, hogy csak nekik, csak az Xclipse IGP-s hardverekre is megéri portolni az egyes címeket. Lényegében kompenzálniuk kell az érintettek veszteségeit, mert túl limitált felhasználóbázis mellett nyilván nem éri meg a befektetett munka. A Samsung irányának sikere tehát nem igazán azon múlik, hogy papíron mit tudnak az Xclipse IGP-k, hanem azon, hogy mennyit pénzt hajlandók áldozni arra, hogy ezeket a képességeket pár húzócímben kamatoztassák.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés