Hirdetés

Papíron elrajtolt a Qualcomm mobil PC platformja

A Qualcomm Snapdragon Summit rendezvényen a Microsoft jelentette be a történelmi eseményt.

A Qualcomm Computexen jelentette be a mobil PC platformját, ami manapság az egyik legérdekesebb fejlesztés a Windows operációs rendszert futtató ultramobil eszközök piacán, és a figyelmet főleg azzal érdemelte ki, hogy durva üzemidőt ígér. A rendszerről persze már jó ideje szólnak a híresztelések, többek között az elmúlt év végén tört fel a semmiből az a pletyka, hogy x86-ot emulálna ARM-on a következő év végi Windows 10 frissítés. Ezt ráadásul a Microsoft nem sokkal később meg is erősítette, vagyis régóta csak arra vár a piac, hogy kézbe vegye ezeket az újdonságokat.

A Qualcomm Snapdragon Summit rendezvényen maga a Microsoft jelentette be a rajtot, így a Windows ARM-os pályafutása új startot vesz. Egyelőre minden új mobil PC alapja a Snapdragon 835-ös SoC lesz, aminek a képességeiről a linkelt hírben írtunk. A fő koncepció természetesen az LTE és a Wi-Fi kapcsolat közötti gyors váltás, így ha utóbbi megszűnik, akkor aktiválódik az integrált LTE modem, amely konkrétan a gigabites tempóra képes X16-os verzió.

ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 ASUS NovaGo és a HP ENVY x2
ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 [+]

Első körben az ASUS NovaGo és a HP ENVY x2 került bemutatásra. Előbbinek 13,3 hüvelykes, 360 fokban forgatható kijelzője van, míg utóbbi rendszer lényegében egy 12,3 hüvelykes tablet, lecsatlakoztatható billentyűzetrésszel. A megjelenítők természetesen érintésérzékenyek és Full HD-s felbontást kínálnak. Az LPDDR4X szabványú rendszermemória és az UFS 2.0-s adattároló rendre maximum 8, illetve 256 GB lehet mindkét gép esetében. A legkisebb adattároló egyébként 64 GB-os, de ez nem feltétlenül ajánlott választás, mert 35 GB-ot elvisz már maga az operációs rendszer az összes funkciójával, tehát ennek tudatában érdemes kiválasztani a kívánt modellt.

Az ASUS NovaGo 22 órás üzemidőt és 30 napos rendelkezésre állást kínál, míg a HP ENVY x2 esetében be kell érni 20 órával és 29 nappal. Ez leginkább amiatt van, mert a HP megoldása csupán 6,9 mm vékony és csak 1,21 kg, tehát az akkumulátor mérete viszonylag korlátozott. Ezzel szemben az ASUS modellje 1,39 kg-os, a vastagsága pedig 14,9 mm.

Az operációs rendszer szempontjából a Windows 10 S kerül előtelepítésre, ami lényegében csak a Windows Store programjait képes futtatni, de frissíthető Windows 10 Pro verzióra. Ráadásul ez a manőver ingyenes lesz, legalábbis a kezdetekben.

Ez ARM-os Windows kezdeményezés azonban más lesz, ugyanis a korábbi modelleknél a Microsoft azzal küzdött, hogy az ARM architektúrára kevés elérhető program volt, így pont a Windows legnagyobb előnye, vagyis az évek alatt felgyülemlett tartalomkínálat nem volt elérhető addig, amíg a fejlesztők az adott x86-os alkalmazást nem portolták ARM-ra. És jellemzően ezt nem tették meg, tehát a koncepció már az első lépéseket sem tudta megtenni a siker felé.

Az új platform sok dolgot megőriz a régebbi próbálkozásokból. A kernel natívan fog futni, ahogy az ARM-ra fejlesztett eszközillesztők is, illetve a legtöbbet használt alkalmazások, valamint a hozzájuk kapcsolódó DLL-ek (dinamikus linkelésű könyvtár) és más rendszerfolyamatok. Ez mondhatni hozott anyag, a korábbi ARM-os próbálkozásokból megmaradtak, így csak tovább kellett őket fejleszteni. Az új gépeken tehát ebben a módban megoldható a teljesen natív programfuttatás. Ennél érdekesebb azonban az emuláció, ami ugyanúgy a natív rendszerfolyamatokba kapcsolódik be a WoW (Windows on Windows) absztrakciós rétegen keresztül és ehhez kötődik maga az x86-ARM emulátor. Itt a főszerep a WoW absztrakciós rétegé, ami fölött elhelyezkednek majd az maguk az x86-os alkalmazások, illetve x86-os kódot tartalmazó DLL-ek. Utóbbiakhoz kapcsolódnak a Compiled Hybrid Portable Executables nevű ARM kódot tartalmazó x86-os DLL-ek. Itt konkrétan olyan natív ARM kódokról van szó, amelyek képesek reagálni az x86-os rendszerhívásokra.


[+]

Az emuláció valós időben zajlik, vagyis a rendszer a futtatott programokat x86-os kódblokkjait konvertálja ARM-ra, és ezeket tárolja el a memóriában, illetve opcionálisan az adattárolón. Utóbbinak az az előnye, hogy ha egy programot sűrűn nyit meg a felhasználó, akkor azt elég csak betölteni, hiszen korábban már megtörtént a konvertálás. A Microsoft szerint a rendszerük nagyon gyors, amit kellő információ hiányában jelenleg nehéz megkérdőjelezni, így ez majd a tesztekben kiderül. Annyi viszont már most biztos, hogy az emuláció a 32 bites x86-os alkalmazásokra működik, vagyis a 64 bites AMD64-es kódokat nem lehet futtatni ilyen formában.

A Microsoft természetesen a natív ARM kódokra buzdítja a fejlesztőket, hiszen ez mindenképpen jobb az emulációnál. Gondot jelent viszont, hogy még nincs kész az ARM64-es fejlesztőkörnyezetük, vagyis az erre vonatkozó munka lassan halad, de az új mobil PC-k úgyis a következő év tavaszáig futnak be, addigra minden bizonnyal az erre vonatkozó fejlesztések is révbe érnek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés