Hirdetés

Komoly előrelépés lesz a PowerVR GPU-család új generációja

A rendkívül alacsony fogyasztású grafikus magok fejlesztésével foglalkozó Imagination Technologies bemutatta a PowerVR sorozat legújabb Series6 jelzésű GPU IP-it, azaz szellemi tulajdonait, melyeket bárki licencelhet. A fejlesztés az új Rogue architektúra épül, mely számottevő előrelépés a technikai tudás és a skálázhatóság szempontjából.

A PowerVR továbbra is TBDR, azaz tile-based deferred rendering megvalósítást alkalmaz, vagyis a rendszer próbálja a lehető legkevesebb felesleges számítást végezni, illetve spórolni a memória használatával. A mobil vonalon ez alapvetően megszokott, mivel az alkalmazható memória mennyisége még mindig limitált, így megéri előre elrendezni a háromszögeket, mintsem utólag dönteni arról, hogy melyik látszik, és a többi számítás eredményét eldobni. Természetesen a háromszögek rendezése bonyolult hardvert kíván, de a megcélzott piacot tekintve előnyösebb ez a koncepció, mint az IMR, azaz immediate mode rendering megvalósítás, amit az AMD, az NVIDIA és az Intel alkalmaz az aktuálisan elérhető GPU-architektúráknál.

Az Imagination Technologies a támogatott technológiák tekintetében igazán odalépett. A Rogue architektúra először is kezeli az OpenGL ES API Halti kódnevű felületét, mely vélhetőleg a 3.0-s verziószámot kapja meg, amint bemutatkozik. Ezenkívül a hardver támogatja az OpenGL 4.2-t, az OpenCL 1.1-et, valamint a DirectX 11.1-et, amivel természetesen a DirectCompute 5.0 kezelése is biztosított. A PowerVR továbbra is épít a saját fejlesztésű technológiákra, így a Series6 termékek többek között kezelik a PVRTC-t, azaz a cég saját textúra tömörítési sémáját.

A Rogue architektúra alapja az úgynevezett compute cluster lesz, melyből két darab kap helyet PowerVR G6200-as és négy a G6400-as GPU IP-ben. A rendszert a vállalat a hatékonyságra tervezte, így a GFLOPS/mm², valamint a GFLOPS/mW paraméterek tekintetében a Series6 család termékei jelenleg a legjobbnak számítanak. Sajnos a compute clusterek felépítéséről nem szolgált információval a cég, illetve arról sem volt szó, hogy a tesszellálás hogyan történik. Tekintve, hogy TBDR megvalósításról van szó, a tesszellálás hatékonysága kérdéses, mivel ez az eljárás drámaian megnövelheti a jelenetben található háromszögek mennyiségét, amit a rendszernek sorba kell rendezni még a raszterizálás előtt. Ez könnyen kivégezheti a teljesítményt, ami gond lehet. Ha erre a problémára az Imagination Technologies nem talált megoldást, akkor valószínű, hogy a tesszellálás emulálással történik, hiszen felesleges beépíteni egy fix-funkciós motort, ha a teljesítmény úgy sem lesz elfogadható. Az emulálást egyébként elfogadja DirectX és az OpenGL API, így ebből a szempontból nincs probléma.

A vállalat a Rogue architektúrát rendkívül skálázhatóra tervezte. Ebből a szempontból, már a Series5XT sorozattal sem volt gond, hiszem MP16-os konfigurációk is kiépíthetők voltak. A Series6 esetében a lehetséges konfigurációkról nincs információ, de az Imagination Technologies elárulta, hogy 1 TFLOPS-os teljesítményszintig skálázódik a rendszer. Erre valószínűleg azért van szükség, mert a legtöbb licencelő a Windows 8 megjelenése, illetve az Android érezhető térhódítása után már nem csak mobil szinten gondolkodik, azaz az asztali piacokra is érkezhetnek lapkák.

Az első PowerVR G6200-ra és G6400-ra épülő termék leghamarabb 2013-ban futhat be, de ha azt is beleszámítjuk, hogy a lapkára még mobil terméket is kell építeni, akkor a 2014-es esztendő előtt nem valószínű, hogy bármelyik eszközben lesz Rogue architektúrára épülő IGP. A licencelők közé az Imagination Technologies elmondása alapján az ST-Ericsson, a Texas Instruments, a Renesas Electronics és a MediaTek tartozik, de a cégek listája később még bővülhet.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés