Hirdetés

Ilyen lesz a grafikus vezérlők támogatása a Windows 10-ben

Egy új Windows érkezésével állandóan felmerül a grafikus vezérlők támogatásának esetleges változása, hiszen ez extra befektetést igényel a gyártók oldaláról, így esetenként azt mondhatják az érintettek, hogy a felhasználó igazán vehet új PC-t, ha teljes funkcionalitás mellett akarja használni az új Windowst.

A támogatás típusa mindig három nagy kategóriába sorolható. A legjobb az úgynevezett mainline támogatás, amikor az adott termék teljes körű figyelmet kap, így az adott eszközillesztő kezeli az új Windows újításait, ha a hardver támogatja azokat. Egyel rosszabb az úgynevezett legacy támogatás, amikor az adott hardver kezel egy elfogadható minőségi szintet, de friss operációs rendszer újításai akkor sem érhetők el, ha a támogatás amúgy megoldható lenne. Végül a legrosszabb opció a beépített támogatás, amikor tulajdonképpen a grafikus eszközillesztő a Windowson belül érkezik, és ennyi. Itt már a gyártó nem figyel a termékre, így nem készül hozzá újabb szoftvercsomag, sőt, jellemzően kimarad az OpenGL meghajtó, illetve az egyéb nem Microsoft által tervezett rendszerek támogatása.

A legnagyobb OEM-eknek eljuttatott friss dokumentáció alapján a Windows 10 is hasonló megítélésben részesül, mint a korábbi Windowsok, így a gyártók az egyes már megjelent termékekre a fenti három kategóriába sorolt támogatástípust kínálják majd. Általánosan kiemelhető, hogy a DirectX 10-et, 10.1-et vagy régebbi API-t támogató hardverek lényegében a beépített támogatást kapják, de például az AMD és az NVIDIA jelezte, hogy az OpenGL meghajtót, illetve a nem Microsoft által tervezett szoftvertechnológiák támogatását azért nem veszik ki, így inkább kifizetik a redmondi óriáscégnek a beépítésükkel járó többletköltségeket, aminek hála a régebbi AMD és NVIDIA hardvereket használó felhasználók a Windows 10 alatt is az aktuális leginkább Windows 8.1-hez hasonlítható élményt kapják majd.

A gyártók frissebb hardvereket érintő tervezetéről az alábbi három táblázat kínál felvilágosítást:

Intel HD Graphics vagy Iris/Iris Pro Graphics
Architektúra típusa támogatás típusa DirectX 12 támogatás
Gen7 (Ivy Bridge)
beépített nincs
Gen7+ (Bay Trail) beépített nincs
Gen7.5 (Haswell) legacy vagy mainline van
Gen8 (Broadwell) mainline van
AMD Radeon
Architektúra típusa támogatás típusa DirectX 12 támogatás
TeraScale 2 (HD 5000/6000, Brazos, Llano, Trinity, Richland)
legacy vagy mainline nincs
GCN (HD 7000/8000, R 200, Kabini/Temash, Beema/Mullins, Kaveri) mainline van
NVIDIA GeForce
Architektúra típusa támogatás típusa DirectX 12 támogatás
Fermi (400/500)
legacy vagy mainline van
Kepler (600/700/800) mainline van
Maxwell (700/900) mainline van

Egyes esetekben egyébként láthatóan még nincs eldöntve a támogatás típusa. Ez nyilván arra utal, hogy az adott gyártó az adott hardvert elég idősnek tartja a legacy támogatás megkezdéséhez. Itt tehát még ha a Windows 10 startjára meg is lesz oldva a mainline támogatás, lényegében pár hónapon belül megváltozik a helyzet.

Fontos még kiemelni, hogy vannak bizonyos hardverek, amelyek egyáltalán nem kapnak támogatást, így a Microsoft referenciameghajtója fog feltelepülni, ami jórészt a munkaasztal megjelenítésére lesz elég. A gyártókhoz eljuttatott adatok alapján ebbe a körbe tartozik az Intel Cedar Trail platformra épülő Atom termékcsalád, amely már a Windows 8.1-hez sem kapott semmilyen beépített eszközillesztőt.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés