Az NVIDIA hivatalosan is bejelentette a régóta pletykált GeForce GTX 1660 Super és 1650 Super jelzésű VGA-kat, amely némileg kiegészíti az alacsonyabb árszintre pozicionált Turing architektúrát. Mindkét fejlesztés a 12 nm-es node-on készülő, 284 mm²-es, 6,6 milliárd tranzisztorból álló, TU116-os kódnevű lapkára épít, amely lényegében egy butított Turing, mivel nincs benne RT mag, de a korlátozott memória-sávszélesség mellett úgysem menne semmire a DirectX Raytracinggel, tehát ezen a szinten ez nem akkora érvágás. Emellett még a Tensor feldolgozók is hiányoznak, továbbá az L2 gyorsítótár csak 1,5 MB-os, bár ebből fél megabájt le lesz tiltva a kisebbik modellben.
Az új VGA-k specifikációit az alábbi táblázat foglalja össze:
Típus | 1650 Super |
1660 Super |
---|---|---|
GPU kódneve | TU116 | |
Architektúra | Turing | |
Magórajel | 1530 MHz | 1530 MHz |
GPU Boost órajel |
1725 MHz | 1785 MHz |
CUDA magok száma | 1280 | 1408 |
Textúrázók száma | 80 | 88 |
Blending egységek száma | 32 | 48 |
Integer CUDA magok száma | 1280 | 1408 |
Raszter órajelenkénti teljesítménye | 48 pixel | 48 pixel |
Maximális Pixel kitöltési sebesség | 55,2 GPixel/s | 85,68 GPixel/s |
Maximális Texel kitöltési sebesség | 138 GTexel/s | 157,1 GTexel/s |
Elméleti számítási teljesítmény (FP16) | 8,8 TFLOPS | 10 TFLOPS |
Elméleti számítási teljesítmény (FP32) | 4,4 TFLOPS | 5 TFLOPS |
Effektív memória-órajel | 12 GHz | 14 GHz |
Memória típusa | GDDR6 | GDDR6 |
Memóriabusz | 128 bit |
192 bit |
Memória-sávszélesség | 192 GB/s | 336 GB/s |
VRAM kapacitása |
4 GB | 6 GB |
NVLINK (SLI) támogatás | nincs | |
PCI Express tápcsatlakozók | 6 tűs vagy 8 tűs | |
PCI Express csatoló |
x16-os PCI Express 3.0 |
Hivatalos referenciamodell egyik esetben sincs. A fogyasztás szempontjából lényegében annyi az ajánlás, hogy az alapértelmezett órajel mellett rendre 100 és 125 watt legyen a TDP a GeForce GTX 1650 Super és 1660 Super tekintetében. Ettől a gyártók eltérhetnek, ahogy megválaszthatják azt is, hogy 6 vagy 8 tűs PCI Express tápcsatlakozó kerüljön a nyomtatott áramköri lapra. Utóbbi leginkább a gyári tuningot, illetve az órajelek további emelését segítheti.
A kimenetek tekintetében a DisplayPort 1.4, illetve a HDMI 2.0 van kötelezően előírva, ebből tetszőleges konfigurációt alakíthatnak ki a partnerek, de az NVIDIA három DisplayPortot és egy HDMI-t ajánl. A DVI-t a zöldek nem követelik meg, de szokás szerint nem is tiltják.
A mai napon startoló GeForce GTX 1660 Super ajánlott ára 230 dollár, de a legtöbb piacra kerülő modell gyárilag tuningolt, így ezt nem biztos, hogy tartani fogják a partnerek. A GeForce GTX 1650 Super csak november 22-én lesz elérhető, és erre vonatkozóan még ár sincs. Nyilván olcsóbb lesz.
Szorosan nem kapcsolódik ugyan az új VGA-khoz, de az NVIDIA egy új funkciót is bejelentette a GeForce Experience programhoz, ezen belül is a FreeStyle és az Ansel modulokhoz. Itt egészen konkrétan a ReShade effektek használatáról van szó, amelyeket mostantól lehet engedélyezni a GeForce Experience-en belül. Vannak azonban megkötések, ugyanis figyelni kell arra is, hogy a fejlesztők mit szeretnének látni, és sokaknak nem tetszik az, amit a ReShade biztosít.
Az legegyszerűbben úgy foglalható össze a változás, hogy az eddigi FreeStyle szűrők megmaradnak a normál játékokhoz, illetve az ezeken belül esetlegesen létező Ansel módhoz. Ezeket egészítik majd ki hivatalos ReShade szűrők, amelyeket az NVIDIA kiválogatott, és garanciát is vállalnak a működésre. Ugyanakkor a FreeStyle technológián keresztül támogatott játékokat két kategóriára osztják fel: lesz egy kvázi limit nélküli csoport, ahol hetvennél is több ReShade szűrő érhető el, illetve a másik végletet képviselik a limitált címek, amelyeknél figyelembe kell venni, hogy a beépített csalás elleni védelem bizonyos szűrőket nem tekint elfogadhatónak, és ezeket az NVIDIA inkább letiltja. Ebben az esetben 30-nál több szűrő lesz hozzáférhető.
Végül a támogatott játékokhoz hozzá lehet adni egyedi ReShade szűrőket is, ami egy külön kategóriába esik. Egyrészt ahol a csalás elleni védelemmel probléma lehet, ott a teljes funkció le van tiltva, másrészt az egyedi szűrőkért az NVIDIA nem vállal felelősséget, ugyanakkor az alkalmazásukat engedélyezik azokra a FreeStyle technológián keresztül támogatott játékokra, amelyek a limit nélküli csoportban vannak benne. Ezt azért fontos külön kezelni, mert bizonyos egyedi ReShade szűrőket sokszor csak egy specifikus játékhoz terveznek, vagyis hiába van támogatva egy utófeldolgozásra vonatkozó effekt, sok programmal nem igazán működik, esetleg az eredmény rendkívül rossz lesz. Emiatt fontos, hogy a felhasználó ilyenkor tudatában legyen, hogy a betöltésre váró egyedi szűrő mit támogat és mit nem.
A hivatalosan kezelt játékok listáját egyébként az alábbi oldalon lehet lekérni – a menüben ki kell választani a FreeStyle, illetve az Ansel opciót. Az új funkció működéséhez szükséges szoftverfrissítések hamarosan megérkeznek.